AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Zen2 är på 7nm och lär inte funka på AM4 kort. Även om krympningar kan ske på samma sockel så känns det inte sannolikt i detta fallet.

12nm är säkert Zen+, sen tror jag vi kan vänta oss någon form av 14nm refresh med.

AMD har ju själva sagt att så är fallet. En krympning betyder inte automatiskt att sockeln behöver bytas. Phenom 2 och Bulldozer/Piledriver kunde t. ex köras på samma moderkort, trotts att det var både krympningar och nya arkitekturer med i bilden. Men oavsett vad så är som sagt den starkaste indikationen att AMD själva säger att det skall funka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

verkligen? Vad ska de ersätta vega med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen! Sist de klamrade sig fast vid en död arkitektur så höll de på att gå i konkurs. Man tycker att de borde ha tagit lärdom av detta. Ett krympt Fury på 1600MHz GPU och 8GB VRAM hade säkert gjort susen, förslagsvis med GDDR5X eller GDDR6. Att fortsätta plöja ner pengar i Vega är ett misstag.

Vem vet, kanske har AMD någon som kan utföra mirakel med Navi och på något sätt rädda vraket. Men det är nog just ingenting annat än att hoppas på ett mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har ju själva sagt att så är fallet. En krympning betyder inte automatiskt att sockeln behöver bytas. Phenom 2 och Bulldozer/Piledriver kunde t. ex köras på samma moderkort, trotts att det var både krympningar och nya arkitekturer med i bilden. Men oavsett vad så är som sagt den starkaste indikationen att AMD själva säger att det skall funka.

Vad jag vet så har AMD sagt att AM4 ska ''hänga med/användas/supportas'' tills 2020. Vad detta konkret betyder vet vi inte.

Jag skrev att krympningar kan ske på samma socket, vilket har hänt innan. Men ni verkar tro att en 7nm krympning är hur lätt som helst.
Sen ska man inte tro alla ''road maps'' Lätt att skriva på ett papper, svårare att genomföra praktiskt.

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
folk har alltid brytt sig om energieffektiviteten, på senare dagar har AMD fanatiker börjat inse vad det innebär. Ljudnivå, värmeutveckling, jobbigt att leva med. Folk som har kört båda lagen har vetat om fördelarna länge, folk som inte orkat vänta på Vega inser fördelarna med Pascal. Kvar finns en del hardcore fans som inte ens överväger nackdelarna av hög energiförbrukning för låg prestanda, så länge X märke står på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad jag vet så har AMD sagt att AM4 ska ''hänga med/användas/supportas'' tills 2020. Vad detta konkret betyder vet vi inte.

Jag skrev att krympningar kan ske på samma socket, vilket har hänt innan. Men ni verkar tro att en 7nm krympning är hur lätt som helst.
Sen ska man inte tro alla ''road maps'' Lätt att skriva på ett papper, svårare att genomföra praktiskt.

Nej alltså skall man hårddra det så vet ju ingen någonting förrens produkten är släppt. Det vi har att gå på i nuläget är ju vad som är sagt, och ingenstans har någon från AMD sagt att ZEN2 eller + eller vad det nu blir skulle kräva en ny sockel.

Lägg därtill att AMD tidigare gjort processorer med IMC för både DDR2 och DDR3 i samma cpu, så de kan ju sina grejer där. Ponera då t. ex att DDR5 lanseras, ja då kan AMD släppa ett nytt chipset och moderkorten kan göras med DDR5, men de som har DDR4 kan fortfatande använda den nya processorn på sitt "gamla" moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Allt pekar på att AMD menar att man kan ploppa in en Zen 2 i samma bräda som körde Ryzen 2.

"Allt pekar på" är inte en källa. No offense men jag vill ha något mer substantiellt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Verkligen! Sist de klamrade sig fast vid en död arkitektur så höll de på att gå i konkurs. Man tycker att de borde ha tagit lärdom av detta. Ett krympt Fury på 1600MHz GPU och 8GB VRAM hade säkert gjort susen, förslagsvis med GDDR5X eller GDDR6. Att fortsätta plöja ner pengar i Vega är ett mistag.

Vem vet, kanske har AMD någon som kan utföra mirakel med Navi och på något sätt rädda vraket. Men det är nog just ingenting annat än att hoppas på ett mirakel.

lite skillnad på en arkitektur som cgn som har varit bra och bulldozer som alldrig nådde målen. Vega är övergången emot navi och alla funktioner i vega som utannonserades är inte aktiverade än eller nyttjas inte. Som med cgn när det släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad jag vet så har AMD sagt att AM4 ska ''hänga med/användas/supportas'' tills 2020. Vad detta konkret betyder vet vi inte.

Jag skrev att krympningar kan ske på samma socket, vilket har hänt innan. Men ni verkar tro att en 7nm krympning är hur lätt som helst.
Sen ska man inte tro alla ''road maps'' Lätt att skriva på ett papper, svårare att genomföra praktiskt.

"Har hänt innan" är väl lite av en underdrift. När har Intel senast släppt en krympning på något annat än samma sockel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

"Allt pekar på" är inte en källa. No offense men jag vill ha något mer substantiellt.

Har aldrig påstått att det vore en källa heller. Rykten är rykten. Vissa är mer troliga än andra. Allt AMD har sagt är att de kommer att köra samma sockel i fyra år.

Skrivet av str8forthakill:

@Xinpei:
folk har alltid brytt sig om energieffektiviteten, på senare dagar har AMD fanatiker börjat inse vad det innebär. Ljudnivå, värmeutveckling, jobbigt att leva med. Folk som har kört båda lagen har vetat om fördelarna länge, folk som inte orkat vänta på Vega inser fördelarna med Pascal. Kvar finns en del hardcore fans som inte ens överväger nackdelarna av hög energiförbrukning för låg prestanda, så länge X märke står på produkten.

Struntprat. Folk brydde sig inte om energieffektivitet förrän Nvidia började leverera strömsnåla kretsar som presterade bra. Då helt plötsligt blev det fokus på effektiviteten istället för prestandan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ganska komiskt hur forumet här har skiftat enorm när det kommer till effektivitet. För två år sedan gav inte en person ens ett ruttet öre för bättre effektiva kretsar.. idag så sitter folk och menar att det är allt som betyder något.

Tror att skiftet beror på att folk har blivit vana vid att ha mycket tysta grafikkort som går fanless vid idle-lättare användning. Att sedan gå tillbaka till att ha ett grafikkort som snurrar konstant är det få som gillar, dessutom om man kan köra Nvidias motsvarande grafikkort som kör fanless.
(obs: jag syftar nu på aftermarket-kylare, då Vega inte har aftermarket än så är det bara spekulation men med den höga TDP som Vega faktiskt har så tvivlar jag på att den kommer vara tyst.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

"Allt pekar på" är inte en källa. No offense men jag vill ha något mer substantiellt.

Officiellt bekräftat av AMD, ASUS och MSI när jag ställde frågan om senare iterationer av Zen med krympta processer kommer fungera på AM4 under deras AM4-presentation i Mars.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma: Men det var ju fortfarande inte det jag frågade, eller så var du lite otydlig i ditt svar, eller i din fråga, eller i deras svar.

Jag vet redan att AM4 kommer stödjas i flera år, frågan var kommer det behövas ett nytt chipset?
Att sockeln stöds länge garanterar att t.ex. kylare kommer passa, och att moderkortstillverkare får det lättare, men var har AMD sagt att nuvarande chipset kommer stödja t.ex. Zen 2? Det är vad jag vill ha en källa på. Alla luddar ut gränsen mellan sockel och chipset hela tiden, jag vill ha det på pränt - chipset support!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Enigma: Men det var ju fortfarande inte det jag frågade, eller så var du lite otydlig i ditt svar, eller i din fråga, eller i deras svar.

Jag vet redan att AM4 kommer stödjas i flera år, frågan var kommer det behövas ett nytt chipset?
Att sockeln stöds länge garanterar att t.ex. kylare kommer passa, och att moderkortstillverkare får det lättare, men var har AMD sagt att nuvarande chipset kommer stödja t.ex. Zen 2? Det är vad jag vill ha en källa på. Alla luddar ut gränsen mellan sockel och chipset hela tiden, jag vill ha det på pränt - chipset support!

Befintliga, dvs AM4 kort som finns IDAG ska ha stöd för framtida iterationer. Om det sträcker sig till så långt som till Zen 3 vet jag inte, men Zen2 och 7nm har jag förstått ska fungera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Tror att skiftet beror på att folk har blivit vana vid att ha mycket tysta grafikkort som går fanless vid idle-lättare användning. Att sedan gå tillbaka till att ha ett grafikkort som snurrar konstant är det få som gillar, dessutom om man kan köra Nvidias motsvarande grafikkort som kör fanless.
(obs: jag syftar nu på aftermarket-kylare, då Vega inte har aftermarket än så är det bara spekulation men med den höga TDP som Vega faktiskt har så tvivlar jag på att den kommer vara tyst.)

Detta beror snarare på bättre fläktprofiler och bättre kylare generellt från diverse tredjepart. Varken Nvidias eller AMDs stockkylare går tysta alls t.ex.

Mitt Asus 980 nu är knäpptyst och det var mitt HD6950 med kylare från MSI som jag hade tidigare var likaså knäpptyst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Enigma: och det var uttryckligen det dom sa? Inte en tolkning eller nått? För jag kan inte hitta det nerskrivet från officiellt håll. Basically så vill jag verifiera att det inte är en feltolkning - för det finns hur många som helst som hört nått, och de flesta tror att du har rätt, men med så många personer övertygade om något så borde det inte vara så svårt att hitta konkret bevis kan man tycka...

(Varken AMD's egna sida om AM4 eller wikipedias artikel om AM4 nämner det du säger.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Enigma: och det var uttryckligen det dom sa? Inte en tolkning eller nått? För jag kan inte hitta det nerskrivet från officiellt håll. Basically så vill jag verifiera att det inte är en feltolkning - för det finns hur många som helst som hört nått, och de flesta tror att du har rätt, men med så många personer övertygade om något så borde det inte vara så svårt att hitta konkret bevis kan man tycka...

(Varken AMD's egna sida om AM4 eller wikipedias artikel om AM4 nämner det du säger.)

Ingen tolkning, både AMD, ASUS och MSI reps sa det rakt ut. Mitt intresse var som alla andras, få svar vad som gäller.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Här är en vägkarta för grafiken från maj i år.

Det som benämns 14nm+ är alltså denna 12nm

Skrivet av Ozzed:

Nej, jag menar Zen2. Den hade Zen+ som initialt namn men sedan blev det Zen2. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_2

Läs igen. Den här noden är till för att relativt snabbt ta steget från 14LPP då det inte krävs någon omdesign.
Jag tror de sparar omdesignen till Zen 2.

Skrivet av anon12433:

Ja det var ju inga roliga nyheter, hade hoppats på att AMD skulle skrota Vega-arkitekturen.

Skrivet av str8forthakill:

@_Merc_:
Något som inte har sämre effektivitet än GCN kanske?

Ni får nog dras med Vega i minst ett år. Kanske blir Vega på 7nm en trevlig förbättring.

Skrivet av anon12433:

Verkligen! Sist de klamrade sig fast vid en död arkitektur så höll de på att gå i konkurs. Man tycker att de borde ha tagit lärdom av detta. Ett krympt Fury på 1600MHz GPU och 8GB VRAM hade säkert gjort susen, förslagsvis med GDDR5X eller GDDR6. Att fortsätta plöja ner pengar i Vega är ett misstag.

Vem vet, kanske har AMD någon som kan utföra mirakel med Navi och på något sätt rädda vraket. Men det är nog just ingenting annat än att hoppas på ett mirakel.

Vega är av allt att döma ett beräkningschip i första hand.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Enigma: Nice, tack. Fortfarande inte på pränt, men good enough.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Verkligen! Sist de klamrade sig fast vid en död arkitektur så höll de på att gå i konkurs. Man tycker att de borde ha tagit lärdom av detta. Ett krympt Fury på 1600MHz GPU och 8GB VRAM hade säkert gjort susen, förslagsvis med GDDR5X eller GDDR6. Att fortsätta plöja ner pengar i Vega är ett misstag.

Vem vet, kanske har AMD någon som kan utföra mirakel med Navi och på något sätt rädda vraket. Men det är nog just ingenting annat än att hoppas på ett mirakel.

AMD är väl medvetna om vad dom ska göra och har gjort mindre mirakel innan, så även om man haft en del problem så ska man verkligen inte underskatta dom med tanke på vad dom åstadkommit historiskt. Titta på vad dom gjorde med hoppet från HD38xx till HD48xx serien som i sin tur fortsatte med HD58xx serien. Samma arkitektur men våldsamt mycket snabbare. GCN har allt som allt varit en extremt lyckad design sett till att den både utpresterat både 680, 780 och på senare tid även 980 serien och samtidigt varit väldigt starka beräknings-GPU'er. Det är mycket problem med att få mjukvaran att lira så som tänkt med Vega i skrivande stund, men förbättringar kommer helt klart både i form av drivrutiner och spel. Även jag hade förväntat mig mer utav Vega dock, men det är för tidigt att döma ännu.

Sen är det inte bara att "ta ett Fury X och öka frekvensen". Arkitekturen skall vara god för det också vilket man gjort med Vega, att optimera och möjliggöra högre frekvenser. Vega verkar vara en AVFS design med högre IPC än dess föregångare, så det som stoppar Vega nu är definitivt tillverkningsprocessen. Med 12nm så kanske Vega inte klockar ofantligt mycket högre, men energieffektiviteten kommer nog öka stort som i sin tur låter korten ligga i högre boost med en viss kylare.

Volta kommer med all säkerhet bli lyckad i spel men designen är definitivt mer prioriterad för AI/beräkningar/GPGPU och ser ut att bli nvidia's Fermi v.2.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Nu hänger jag inte med ... Om "12nm" är Zen 2 var tog Zen + vägen ?
Och om detta är Zen + omdöpt till Zen 2 så innebär det att det kommer ytterligare en uppdatering under nästa med Zen 2 på 7nm enligt roadmapen ?

Skrivet av _Merc_:

folk har mixat ihop zen 2 och zen +. Zen + är det som blir 12nm.

Skickades från m.sweclockers.com

När AMD 2015 gick ut och talade om att en ny arkitektur (Zen) var på gång så talade dom även om att den skulle bli långlivad, dom benämnde då fortsättningen som Zen+. Kunde kallat det för vad som, som ex. Zen Forward eller Zen Next...
Det var ett namn för presentationen.

Senare så blev det mer preciserat i presentationer som Zen2 och Zen3, båda mer avlägsna. Men under tiden så ändrar även AMD's partners sin tillverkning beroende på tekniska framsteg, som nu 14nm blivit förädlat till 12nm, ursprungligen så var det 14nm till 14nm+.

Den tekniska vinsten för Zen att gå över till 12nm/14nm+ är så stor att där är ett behov att markera förändringen, kan även vara att designen förändras mer än vad som är vanligt för en normal stepping. Markeringen blir då Zen+ som kanske inte var det bästa valet av namn då det redan var använt offentligt, där Zen+ senare blev Zen2 och Zen3.

Så istället för att döpa Zen till Zen1.5 när dom går över till 12nm så blev det en återanvändning av namnet Zen+, skulle inte bli förvånad om där även skulle komma en Zen2+ när 7nm (eller vad det blir) är redo för ett halvsteg. Blir nog förvånad om den blir kallad Zen2.5

Det senare kanske jag får äta upp, då jag en gång blev förvånad över namngivningen av Ryzen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Enigma: Men det var ju fortfarande inte det jag frågade, eller så var du lite otydlig i ditt svar, eller i din fråga, eller i deras svar.

Jag vet redan att AM4 kommer stödjas i flera år, frågan var kommer det behövas ett nytt chipset?
Att sockeln stöds länge garanterar att t.ex. kylare kommer passa, och att moderkortstillverkare får det lättare, men var har AMD sagt att nuvarande chipset kommer stödja t.ex. Zen 2? Det är vad jag vill ha en källa på. Alla luddar ut gränsen mellan sockel och chipset hela tiden, jag vill ha det på pränt - chipset support!

Vad du missar är att Zen är en SoC. Du kan inte tänka chip/cpu som det var innan. Zen klarar sig helt utan externt chip och kopplingen till chip är mycket lös. Så länge tekniken på moderkortet (pcie4, ddr5, usb4) inte ändras så är det en mycket enkel historia att behålla kompatibilitet. Jag har jobbat med ARM SoCs i 5 år och där är det mycket vanligt att man uppgraderar SoC men behåller platformen (moderkort) i övrigt.

AMD har ju tom lovat att man ska kunna köra deras ARM och x86 CPUs på samma moderkort. Eftersom det klassiska chip du pratar om sitter i CPU är det inga större problem.

/Knight

EDIT: https://www.engadget.com/2014/05/05/amd-project-skybridge/

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

AMD är väl medvetna om vad dom ska göra och har gjort mindre mirakel innan, så även om man haft en del problem så ska man verkligen inte underskatta dom med tanke på vad dom åstadkommit historiskt. Titta på vad dom gjorde med hoppet från HD38xx till HD48xx serien som i sin tur fortsatte med HD58xx serien. Samma arkitektur men våldsamt mycket snabbare. GCN har allt som allt varit en extremt lyckad design sett till att den både utpresterat både 680, 780 och på senare tid även 980 serien och samtidigt varit väldigt starka beräknings-GPU'er. Det är mycket problem med att få mjukvaran att lira så som tänkt med Vega i skrivande stund, men förbättringar kommer helt klart både i form av drivrutiner och spel. Även jag hade förväntat mig mer utav Vega dock, men det är för tidigt att döma ännu.

Sen är det inte bara att "ta ett Fury X och öka frekvensen". Arkitekturen skall vara god för det också vilket man gjort med Vega, att optimera och möjliggöra högre frekvenser. Vega verkar vara en AVFS design med högre IPC än dess föregångare, så det som stoppar Vega nu är definitivt tillverkningsprocessen. Med 12nm så kanske Vega inte klockar ofantligt mycket högre, men energieffektiviteten kommer nog öka stort som i sin tur låter korten ligga i högre boost med en viss kylare.

Volta kommer med all säkerhet bli lyckad i spel men designen är definitivt mer prioriterad för AI/beräkningar/GPGPU och ser ut att bli nvidia's Fermi v.2.

Kan inte annat än hålla med!
Hej förresten

Med HD 2xxx serien så kom VLIW5 arkitekturen som med HD6xxxx blev VLIW4 där dom plockade bort den mer avancerade stremprocessorn vilken då redan spelat ut sin roll, som för övrigt tog större plats på substratet och drog mer energi = dom gångerna man behövde utföra dom mer avancerade beräkningarna som den 5'e mer komplexa streamprocessorn i VLIW5 normalt hanterade blev istället ersatt genom att drivrutinen tog det i dom resterande 4'a och mindre komplexa processorerna.
Det gav fördelar som bättre energieffektivitet och högre hastighet (beräkningskraft). Ja, förbättringar skedd ju även med Terracale 1 till Terrascale2 i VLIW5.

Det vi nu ser är mest troligt ett liknande cenario med Vega som en analog till VLIW5 och Navi som en analog till VLIW4, lite av att använda både hängslen och livrem för att vara säker, när man sen finner att livremen är tillräckligt så försvinner hängslena.

Sen så har AMD alltid lyckats väldigt bra med att förbättra drivrutinenerna, med resultat att dom fått upp både prestanda och energieffektivitet på sin grafikarkitektur med tiden. Lite av ett fint vin som mognar...

Historien upprepar sig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Verkligen! Sist de klamrade sig fast vid en död arkitektur så höll de på att gå i konkurs. Man tycker att de borde ha tagit lärdom av detta. Ett krympt Fury på 1600MHz GPU och 8GB VRAM hade säkert gjort susen, förslagsvis med GDDR5X eller GDDR6. Att fortsätta plöja ner pengar i Vega är ett misstag.

Vem vet, kanske har AMD någon som kan utföra mirakel med Navi och på något sätt rädda vraket. Men det är nog just ingenting annat än att hoppas på ett mirakel.

Vega är i princip Fury (Fiji) med högre klockfrekvens.

Merparten av transistorbudgeten gick till att öka klockfrekvensen. Man kan inte bara ta ett befintligt chip, krympa det och skruva upp klockfrekvensen, utan det kräver också att man designar om GPU:n för att klara högre frekvenser:

Citat:

Talking to AMD’s engineers, what especially surprised me is where the bulk of those transistors went; the single largest consumer of the additional 3.9B transistors was spent on designing the chip to clock much higher than Fiji. Vega 10 can reach 1.7GHz, whereas Fiji couldn’t do much more than 1.05GHz. Additional transistors are needed to add pipeline stages at various points or build in latency hiding mechanisms, as electrons can only move so far on a single (ever shortening) clock cycle; this is something we’ve seen in NVIDIA’s Pascal, not to mention countless CPU designs. Still, what it means is that those 3.9B transistors are serving a very important performance purpose: allowing AMD to clock the card high enough to see significant performance gains over Fiji.

https://www.anandtech.com/show/11717/the-amd-radeon-rx-vega-6...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Vad du missar är att Zen är en SoC. Du kan inte tänka chip/cpu som det var innan. Zen klarar sig helt utan externt chip och kopplingen till chip är mycket lös. Så länge tekniken på moderkortet (pcie4, ddr5, usb4) inte ändras så är det en mycket enkel historia att behålla kompatibilitet. Jag har jobbat med ARM SoCs i 5 år och där är det mycket vanligt att man uppgraderar SoC men behåller platformen (moderkort) i övrigt.

AMD har ju tom lovat att man ska kunna köra deras ARM och x86 CPUs på samma moderkort. Eftersom det klassiska chip du pratar om sitter i CPU är det inga större problem.

/Knight

EDIT: https://www.engadget.com/2014/05/05/amd-project-skybridge/

Ah, mycket trevligt.
Trodde AMD och Intel var ungefär likvärdiga på den punkten, men Intel ligger efter..?
(Hela anledningen till varför jag ville reda ut det till att börja med var ju hur Intel återanvänder sockel fast kräver nytt chipset.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ah, mycket trevligt.
Trodde AMD och Intel var ungefär likvärdiga på den punkten, men Intel ligger efter..?
(Hela anledningen till varför jag ville reda ut det till att börja med var ju hur Intel återanvänder sockel fast kräver nytt chipset.)

AMD har lite mer inflyttat, men även Intel har rätt mycket som man kan se i denna PDF som på sidan 2 visar CPU och Chipset.

Intel har GPU, CPU, minneskontroller och en del PCIE integrerat.

AMD har på Ryzen CPU, minneskontroller, en del PCIE, SATA, M.2 och USB. På kommande APU Ryzen så tillkommer det även GPU.

AM4 sockeln är lite av en "Swiss army knife" där dom tagit höjd för ett helt produktsortiment samt även försökt att se lite in i framtiden. Hur väl dom lyckats återstår att se, men med facit av deras tidigare socklar så kan man utan att behöva äta upp hatten (som jag ingen äger) säga att den är rätt så framtidssäker.

Att Intel återanvänder en sockel men ändå bryter kompatibilitet är mer Intels sätt att säga "Kom och köp, Kom och köp, nu ska vi mjölka"...
Misstänker att det är en begränsning i mjukvara som vanligt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Jo tiden då vi hade både nord- och sydbrygga känns inte så avlägsen - åren går fort:

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)