Arbetsdator med inriktning programmering.

Permalänk
Medlem

Arbetsdator med inriktning programmering.

Hej.

Nu är det som så att det är läge att köpa en kraftfullare och snabbare dator.
Jag har aldrig varit någon vidare datorbyggare trots det har jag byggt allt själv tidigare.

Datorn jag har idag är i grund och botten ca 10 år gammal med lite uppdateringar.

  • MB: Gigabyte GA MA 770 UD3

  • CPU: AMD Phenom x4 eller vad den hette 20

  • Ram: 2 Gig

  • GPU: Radeon HD 5870

  • OS: Windows 7 x64

Det kan väl inte vara så svårt att slå denna setup.

Jag kommer inte att använda datorn till spelande (kanske något enstaka gammalt spel när vi har lite retro lan).
Den kommer att användas till programmering, surf, webbutveckling, office.
Jag har börjat med programmering för inte länge sedan men det kommer att ta över data-användandet mer och mer i framtiden.
Kommer även vilja köra lite olika VMs.
Jag tror också att jag fortsätter att köra windows 7 eller va kör andra idag?
Kommer att köra en del Linux med, men då blir det nog inuti windows i ett VM för att lära mig det och testa program osv.
Min prislapp blir väl upp till 7000kr.

  • Jag kommer vilja ha dubbla displayer.

  • Den ska vara tyst och så liten/smidig som möjligt.

  • Jag behöver inte ha någon cd-läsare.

  • Snabb filhantering så en ssd är en självklarhet.

  • Trådlöst! Både BT och WIFI hade vart super. ( Det värsta jag vet är sladdar!)

Jag kanske inte behöver ha allt ifrån start men grunden ska gå att uppgradera om det skulle behövas.

Tacksam för alla råd och ställ gärna frågor om något är oklart så kan jag redigera inlägget så att allt står med ifrån start.

Permalänk
Medlem

Trevlig variation på alla spelburkar som det efterfrågas härinne
Är detta ett alternativ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10718860/

Försökte få in så mkt minne och cpu-kraft som möjligt i ett litet format utan att gå för mkt över 7k. R5 1600 känns som ett självklart val i det prisspannet med 6c/12t och 16GB ville jag få med för att undvika problem med att minnet tar slut. Det finns bara 2 minnesportar, så det blir knepigt att lägga till minne i efterhand. Nätagget ett väl anpassat för små chassin och är bra för sitt pris. Moderkortet kommer med inbyggt wifi och en av de få med mITX-format. Jag hade velat få med en 500GB ssd. Det är inte allt som kan önskas, men burken är bra och har potential

Uppdaterade korg
Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Hej.

Nu är det som så att det är läge att köpa en kraftfullare och snabbare dator.
Jag har aldrig varit någon vidare datorbyggare trots det har jag byggt allt själv tidigare.

Datorn jag har idag är i grund och botten ca 10 år gammal med lite uppdateringar.

  • MB: Gigabyte GA MA 770 UD3

  • CPU: AMD Phenom x4 eller vad den hette 20

  • Ram: 2 Gig

  • GPU: Radeon HD 5870

  • OS: Windows 7 x64

Det kan väl inte vara så svårt att slå denna setup.

Jag kommer inte att använda datorn till spelande (kanske något enstaka gammalt spel när vi har lite retro lan).
Den kommer att användas till programmering, surf, webbutveckling, office.
Jag har börjat med programmering för inte länge sedan men det kommer att ta över data-användandet mer och mer i framtiden.
Kommer även vilja köra lite olika VMs.
Jag tror också att jag fortsätter att köra windows 7 eller va kör andra idag?
Kommer att köra en del Linux med, men då blir det nog inuti windows i ett VM för att lära mig det och testa program osv.
Min prislapp blir väl upp till 7000kr.

  • Jag kommer vilja ha dubbla displayer.

  • Den ska vara tyst och så liten/smidig som möjligt.

  • Jag behöver inte ha någon cd-läsare.

  • Snabb filhantering så en ssd är en självklarhet.

  • Trådlöst! Både BT och WIFI hade vart super. ( Det värsta jag vet är sladdar!)

Jag kanske inte behöver ha allt ifrån start men grunden ska gå att uppgradera om det skulle behövas.

Tacksam för alla råd och ställ gärna frågor om något är oklart så kan jag redigera inlägget så att allt står med ifrån start.

När det gäller programmering så beror det ju helt på vad du gör för programmering men generellt behöver du inte mycket mer dator än som krävs för att köra programmet du programmerar. Men det är förstår alltid bra om det flyter på så bra som möjligt så en hyfsad processor och hyfsat mycket RAM är ju alltid bra. Mycket RAM är förstås extra viktigt när du vill köra virtuella maskiner.

Även om du förmodligen kan fortsätta köra Windows 7 ett tag hade jag skaffat Windows 10 till en ny dator. Det är ju bara en tidsfråga innan de utvecklarverktyg du använder inte kommer stödjas på Windows 7 som nu är över 8 år gammalt. Speciellt om du använder Microsofts utvecklarverktyg som Visual Studio. Vill man göra UWP appar till exempel krävs Windows 10 redan. Har du Windows 7 nu så passa isåfall på att uppgradera till Windows 10 på din nya dator, det går fortfarandes att göra (står att det är för användare av hjälpmedelstekniker men det är inget de kollar utan vem som helst kan uppgradera):
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Som dator hade jag med dina krav satsat på flertrådig prestanda med 16 GB RAM och en hyfsad SSD.

@Icecrystal Bluetooth finns på det moderkortet redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

@Icecrystal Bluetooth finns på det moderkortet redan.

Jaså? Försökte leta efter det, måste ha missat det. Redigerar min lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jaså? Försökte leta efter det, måste ha missat det. Redigerar min lista

Det står i specifikationen

Förövrigt tycker jag Icecrystals förslag ser väldigt bra ut. Blir en liten dator med en Ryzen på 6 kärnor 12 trådar vilket känns rätt. Du kommer behöva köpa till en mekanisk hårddisk ganska snart dock (250 GB räcker inte långt speciellt inte med utvecklarverktyg och VMs + att man inte bör fylla en SSD över 70-80%).

Permalänk
Medlem

Fina tips!!

Kan man köra dubbla skärmar med den GPU:n? Den integrerade grafiken håller kanske inte?
Fanns både HDMI och DP, kan man använda båda eller kanske kombinera intererade och GPU för att få två skärmar?
Eller så skiter jag i två skärmar tills jag känner att jag verkligen behöver en till, då kan jag skaffa ett annat grafikkort. Eller hänger effekten på Agget med då?

Fanns en M2 plats med som jag kan använda i framtiden för tex main OS.

Kollade på Wraith Spire och den passade ju också den var endast 54mm i höjd mot Wraith Max som var 85mm, hade inte funkat.

Kom gärna med något mer alternativ för jämförelsen och delade åsikters skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Fina tips!!

Kan man köra dubbla skärmar med den GPU:n? Den integrerade grafiken håller kanske inte?
Fanns både HDMI och DP, kan man använda båda eller kanske kombinera intererade och GPU för att få två skärmar?
Eller så skiter jag i två skärmar tills jag känner att jag verkligen behöver en till, då kan jag skaffa ett annat grafikkort. Eller hänger effekten på Agget med då?

Fanns en M2 plats med som jag kan använda i framtiden för tex main OS.

Kollade på Wraith Spire och den passade ju också den var endast 54mm i höjd mot Wraith Max som var 85mm, hade inte funkat.

Kom gärna med något mer alternativ för jämförelsen och delade åsikters skull.

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-710/...
3 skärmar kan du ha. Det finns ingen integrerad grafik med Ryzen, men med ett så billigt grafikkort så är det inte något större problem. Effekten på nätagget är inte ett problem, du kan lugnt köra ett GTX 1060 på det. Vill du framtidssäkra så lägg satsa på ett 550w nätagg av samma modell, tror det kostar 660 istället för 600.

För jämförelsens skull, en Intel-variant:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10719923/

Blev lite knepigare att hålla budgeten där. Hittade en intressant I7a för ett ok pris, men det är en reparerad vara så det är väldigt mkt upp till dig hur du känner där. Behövde gå ner till 8GB för att inte sticka iväg för långt över budget. Tyvärr så är B250-chipset + skylake processor = 2133 max DDR4 speed, så att det blev 3000MHz är mest p.g.a. att det inte kostar så mkt mer och för att förmodligen är snabba nog för en framtida processor.

La till en Intel-variant
Permalänk
Medlem

Sett till att folk alltid föreslår stationärt i delen för bärbart även när någon säger sig vilja ha bärbart så...är det givet att du ska ha en stationär dator då? Det du vill ha går utan problem att köra på en bärbar idag också och då får du lite andra fördelar också. Dock även ett l iite högre pris för det mesta även om det är svårt att jämföra iom att du får skärm osv på en bärbar. För egen del kör jag numera bara stationärt för spel och HTPC. Servrar hyr jag via nätet men om inte kanske även det skulle vara en tredje kategori. Om du sen ändå vill ha stationärt ska du så klart skaffa det, men rent prestandamässigt så behöver du det inte idag för programmering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lwiseby:

Fina tips!!

Kan man köra dubbla skärmar med den GPU:n? Den integrerade grafiken håller kanske inte?
Fanns både HDMI och DP, kan man använda båda eller kanske kombinera intererade och GPU för att få två skärmar?
Eller så skiter jag i två skärmar tills jag känner att jag verkligen behöver en till, då kan jag skaffa ett annat grafikkort. Eller hänger effekten på Agget med då?

Fanns en M2 plats med som jag kan använda i framtiden för tex main OS.

Kollade på Wraith Spire och den passade ju också den var endast 54mm i höjd mot Wraith Max som var 85mm, hade inte funkat.

Kom gärna med något mer alternativ för jämförelsen och delade åsikters skull.

Ryzen har inte integrerad grafik men alla kort idag och sedan länge klarar ju två skärmar samtidigt. Jag hade dock rekommenderat att gå upp några hundringar till när det gäller grafiken ändå. Det är liksom inte så mycket pengar det handlar om i alla fall liksom och det rekommenderade kortet är väl segt.

Annars duger väl de flesta datorer till programmering om man inte gör något superavancerat. Jag märkte ett ganska stort lyft när jag gick från tvåkärnig i7:a till fyrkärnig på jobbet men det inte för programmeringen i sig utan mer för att köra tunga acceptanstester i flera gånger realtid. Skärmar är mer viktigt att fokusera på i mina ögon, två stycken anser jag vara minimum och hög upplösning är ju också att föredra även om man kanske inte behöver dra till det extrema. Tangentbord är också väldigt viktigt då man använder det så mycket.

Som ovanstående så tycker jag också att du kan titta på en laptop också. Ska man ha en bra kvalitetslaptop för programmering så är de inte direkt superbilliga men de håller länge och du kan jobba vart du vill. Sen får du förstås ha skärmar, tangentbord och så där du främst arbetar också. Det finns ett antal proffsmodeller som har bra tangentbord och som går att få med hyfsat mycket RAM, fyrkärnig processor och så. Har man tight budget så kan det vara värt att titta på en begagnad då de duger i rätt många år. Min Thinkpad X220 är exempelvis sex år gammal men duger gott än idag även om skärmen är lite liten och lågupplöst (kan ha att göra med att mina ögon blivit äldre också).

Permalänk
Medlem

Jag är inte ofta ute och använder dator när jag reser. Gillar att sitta i mitt arbetsrum där jag har allt lätt tillgängligt. Så en laptop är jag inte så intresserad av, men om jag promt skulle skaffa en så hade jag valt en Mac Book Air alla dagar! Funkar precis lika bra som dagen den vart inköpt (nu ca 4 år sedan).

Som snajk sa så tror jag att jag fokuserar mer på skärm och tangentbord efter att en stationär dator har införskaffats.

Permalänk
Medlem

Nu är det som så att jag har bestämt mig för lite studier inom en inte så avlägsen framtid.
Jag kanske får erkänna att jag då behöver en laptop trots allt.

Har ni några bra bärbara alternativ till mina krav?

Om man byter ut den fasta burken mot en laptop med docknings möjligheter, för att kunna expandera med mer skärmar när man är i arbetsrummet.