Tips för Uppg. från R9 290 till 1060/1070

Permalänk
Medlem

Tips för Uppg. från R9 290 till 1060/1070

Börjar bli lite trött på att mixtra med inställningar på mer och mer spel så tänker det är dags att kliva upp ett steg.

Specs:
CPU: i5 6600k klockad till 4,5 (inte helt säker, har inte hemma burken vid mig)
GPU: R9 290
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
Nätagg: 550W

Kör på 1080p (max upplösning) i 144hz på min skärm, varierar ibland till 120hz men når 144fps i väldigt få spel.
Kommer inte köpa en ny skärm förrens min nuvarande verkligen pajjar på något sätt.

Varit sugen på ett 1070 kort sen i Vintras men priset verkar aldrig gå ner så ett 1060 börjar kännas mer lockande pga priset som passar bättre min tighta ekonomi.

Lirar mestadels PUBG där jag mest bryr mig om att ha bra fps (i know det är EA). Har faktiskt redan skapligt bra fps ca50-80+ Men önskar verkligen mer stabil fps över 60 och slippa spela med nästan allt på Very Low/Low.

Är det värt att köpa ett 1060 för 3.000-3500kr eller borde jag verkligen hålla om min plånbok ett par månader till bättre dagar och slå till på ett 1070 ? Vad jag läst mig till så verkar ett 1070 kort vara mest viktigt om jag är ute efter att spela i 1440p som min skärm endå inte kan köra.

Permalänk
Medlem

Om du orkar, vänta till mellandagsrean Är inte fasligt länge dit. Och du verkar kunna spela med relativt vettig fps iallafall, kanske kan duga ytterligare 3 månader?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Är ju knappast någon prestandaskillnad till ett 1060, så slå minst till på ett 1070/1080 när tiden är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Om du orkar, vänta till mellandagsrean Är inte fasligt länge dit. Och du verkar kunna spela med relativt vettig fps iallafall, kanske kan duga ytterligare 3 månader?

Det är sant men suget vet jag inte om det verkligen kan hålla haha.

Skrivet av Gurraahh:

Är ju knappast någon prestandaskillnad till ett 1060, så slå minst till på ett 1070/1080 när tiden är rätt.

Är det verkligen så? Tänkte det skulle vara endå en bra skillnad med 1060 VS mitt R9 290 med mer VRAM och helt enkelt ett mycket fräshare kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noorth:

Börjar bli lite trött på att mixtra med inställningar på mer och mer spel så tänker det är dags att kliva upp ett steg.

Specs:
CPU: i5 6600k klockad till 4,5 (inte helt säker, har inte hemma burken vid mig)
GPU: R9 290
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
Nätagg: 550W

Kör på 1080p (max upplösning) i 144hz på min skärm, varierar ibland till 120hz men når 144fps i väldigt få spel.
Kommer inte köpa en ny skärm förrens min nuvarande verkligen pajjar på något sätt.

Varit sugen på ett 1070 kort sen i Vintras men priset verkar aldrig gå ner så ett 1060 börjar kännas mer lockande pga priset som passar bättre min tighta ekonomi.

Lirar mestadels PUBG där jag mest bryr mig om att ha bra fps (i know det är EA). Har faktiskt redan skapligt bra fps ca50-80+ Men önskar verkligen mer stabil fps över 60 och slippa spela med nästan allt på Very Low/Low.

Är det värt att köpa ett 1060 för 3.000-3500kr eller borde jag verkligen hålla om min plånbok ett par månader till bättre dagar och slå till på ett 1070 ? Vad jag läst mig till så verkar ett 1070 kort vara mest viktigt om jag är ute efter att spela i 1440p som min skärm endå inte kan köra.

Känns som ett för litet hopp i prestanda för att vara värt. Minst 1070 eller kanske Vega för att det skall vara någon ide. Eller kör med 290 något år till

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hittat mitt svar, ett 1060 är inget att tänka på längre iallafall.

Vega korten låter som ett intressant alternativ förutom att dom verkar generera sjukt mycket värme.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett R9 290 och funderade på just ett 1060 6GB, men ju mer jag läste om det desto mer insåg jag att det inte var värt att göra ett så pass litet hopp i prestanda, så det blev till slut ett 1070. Jag är ganska säker på att jag hade ångrat mig om jag köpt ett 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noorth:

Det är sant men suget vet jag inte om det verkligen kan hålla haha.

Är det verkligen så? Tänkte det skulle vara endå en bra skillnad med 1060 VS mitt R9 290 med mer VRAM och helt enkelt ett mycket fräshare kort.

Väldigt få fall där 4 vs 6GB gör någon skillnad på den prestandanivån/inställningar dom korten ligger på, ett överklockat 290 ligger väldigt nära ett 1060 stock i många titlar. Däremot så drar ju ett 1060 betydligt mindre samt överklockar rätt bra men inte direkt värt kostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett hårt klockat r9 290 och uppgraderade till ett 1080. Att byta till något långsammare än 1080 idag är helt meningslöst, annars kommer du ändå få sitta o pilla med lite inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag hade tidigare ett R9 290 och funderade på just ett 1060 6GB, men ju mer jag läste om det desto mer insåg jag att det inte var värt att göra ett så pass litet hopp i prestanda, så det blev till slut ett 1070. Jag är ganska säker på att jag hade ångrat mig om jag köpt ett 1060.

Märker du av stor skillnad på hoppet till 1070 och vilket av alla kort har du?:)

Skrivet av KalBumling:

Väldigt få fall där 4 vs 6GB gör någon skillnad på den prestandanivån/inställningar dom korten ligger på, ett överklockat 290 ligger väldigt nära ett 1060 stock i många titlar. Däremot så drar ju ett 1060 betydligt mindre samt överklockar rätt bra men inte direkt värt kostnaden.

Jag ska alltså vara lite glad att mitt kort inte verkar vara så utdaterat och klent som jag trott!

Skrivet av Arelion:

Jag hade ett hårt klockat r9 290 och uppgraderade till ett 1080. Att byta till något långsammare än 1080 idag är helt meningslöst, annars kommer du ändå få sitta o pilla med lite inställningar.

Har inte vågat på mig att klocka grafikkortet än men nu kanske jag bör läsa på mig för att kräma ut mer till jag är säker på ett köp!

Permalänk
Medlem

@noorth:

Vi pratar inte om mer än 10%-20% i prestandaskillnad, och så länge ett kort har över 3gb i VRAM är det lungt, 6 conta 4 är inget fantastiskt. Det enda du egentligen vinner tyvärr är lägre temperatur och powerdraw

Permalänk
Medlem
Skrivet av noorth:

Märker du av stor skillnad på hoppet till 1070 och vilket av alla kort har du?:)

Ärligt talat har jag svårt att jämföra de två. Innan jag bytte kort spelade jag knappt, men de få spel jag testat både före och efter bytet har jag kunnat skruva upp till max och öka upplösningen till 1440p utan bekymmer med 1070-kortet. Jag velade länge mellan de olika varianterna, men till slut bestämde jag mig för ett Asus Strix Gaming OC. Jag ville ha det tystaste kortet och då var det ASUS eller MSI som gällde. Vid normal användning eller mindre krävande spel står fläktarna still, vilket passar mig utmärkt.