Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns väl inte helt 100 att SK Hynix är med och köper? Hur många minnestillverkare finns det efter detta?

Permalänk

Eh läste jag rätt?

Skrivet av Nyhet:
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Eh läste jag rätt?

De säljs fortfarande varianter av dessa, tro det eller ej. Men jag skulle gissa att det inte blir så många år till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Känns väl inte helt 100 att SK Hynix är med och köper? Hur många minnestillverkare finns det efter detta?

Det blir duopol innan vi vet ordet av. Som AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Micron finns väl kvar än.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av KTL:

De säljs fortfarande varianter av dessa, tro det eller ej. Men jag skulle gissa att det inte blir så många år till.

Men varför? Det.. folk har väl mobiler år 2017 med teknik för att spela musik i hörlurar?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men varför? Det.. folk har väl mobiler år 2017 med teknik för att spela musik i hörlurar?

Jag vet bara att de tillverkas och säljs. Jag har inte den blekaste aning om var och till vilken målgrupp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Alltså jag förstår inte riktigt detta. Toshiba konkar inte, så de har ju pengar kvar, varför kan de inte hålla Minnestillverkningen uppe? Det måste ju finnas pengar i den businessen, med tanke på DRAM och NAND kris världen om så känns det fel att ett företag inte skulle kunna tjäna på detta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men varför? Det.. folk har väl mobiler år 2017 med teknik för att spela musik i hörlurar?

Jag gillar separata mp3-spelare. (dock inte ipod)

Skrivet av Bloodstainer:

Alltså jag förstår inte riktigt detta. Toshiba konkar inte, så de har ju pengar kvar, varför kan de inte hålla Minnestillverkningen uppe? Det måste ju finnas pengar i den businessen, med tanke på DRAM och NAND kris världen om så känns det fel att ett företag inte skulle kunna tjäna på detta.

Fast tillgång !== likvid tillgång.

För övrigt tråkigt då åtmintone jag finner toshibas produkter underskattade bland konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså jag förstår inte riktigt detta. Toshiba konkar inte, så de har ju pengar kvar, varför kan de inte hålla Minnestillverkningen uppe? Det måste ju finnas pengar i den businessen, med tanke på DRAM och NAND kris världen om så känns det fel att ett företag inte skulle kunna tjäna på detta.

Det finns pengar i den verksamheten över tid ja. Men så långt som jag satt mig in i det har Toshibas/Westinghouse's kärnkraftsverksamhet har gått i rena facktermer käpprätt åt helvete på grund av revisionsskandaler och lite till. Bolaget har skulder till div. stora fordringsägare att betala och för tillfället tom plånbok. De har inget val utan måste ha in pengar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som ännu mer av minnena går till mobiler. Det leder till dyrare priser för datorminnen. Vem behöver egentligen 8 GB eller vad telefonerna idag har. Inte så att man spelar stora spel eller sitter med CAD eller tunga beräkningar på en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Jag gillar separata mp3-spelare. (dock inte ipod)

Fast tillgång !== likvid tillgång.

För övrigt tråkigt då åtmintone jag finner toshibas produkter underskattade bland konsumenter.

Jag kan förstå om folk vill en dedikerad musikspelare på grund av t.ex. kvalité, men om någon faktiskt använder en ipod, antar jag inte att samma person går och köper 4000kr hörlurar. Utan använder snarare de billiga skiten som inkluderas.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men varför? Det.. folk har väl mobiler år 2017 med teknik för att spela musik i hörlurar?

mjaa, inte sen Apple tog bort porten.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Låter som ännu mer av minnena går till mobiler. Det leder till dyrare priser för datorminnen. Vem behöver egentligen 8 GB eller vad telefonerna idag har. Inte så att man spelar stora spel eller sitter med CAD eller tunga beräkningar på en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

"Vadå optimera användandet av ram-minne? "

Snart får nog telefonerna växlingsfiler också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Vadå optimera användandet av ram-minne? "

Snart får nog telefonerna växlingsfiler också

Android kan väl använda Swap-fil/partition?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså jag förstår inte riktigt detta. Toshiba konkar inte, så de har ju pengar kvar, varför kan de inte hålla Minnestillverkningen uppe? Det måste ju finnas pengar i den businessen, med tanke på DRAM och NAND kris världen om så känns det fel att ett företag inte skulle kunna tjäna på detta.

Det räcker ju inte att bara gå runt eller lite plus, har man så mycket pengar investerat i nått så krävs det också en väldigt stor vinst för att det ska vara värt det annars söker man sig vidare till bättre investeringar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vilka sjuka summor. Riktigt synd att Toshiba är tvungna att ge upp flashminnena, de har länge varit sista bastionen för en någorlunda sund marknad, liksom i hårddiskbranschen.

Skrivet av dlq84:

Känns väl inte helt 100 att SK Hynix är med och köper? Hur många minnestillverkare finns det efter detta?

Typ 3. Samsung, SK Hynix och Micron. Samsung har över hälften av marknaden, Micron runt 10% har jag för mig. Qimonda gick under i finanskrisen 2009 och dagens Infineon tillverkar varken DRAM eller flash.

Skrivet av rallyreavan91:

Eh läste jag rätt?

Skrivet av KTL:

De säljs fortfarande varianter av dessa, tro det eller ej. Men jag skulle gissa att det inte blir så många år till.

Skrivet av Bloodstainer:

Men varför? Det.. folk har väl mobiler år 2017 med teknik för att spela musik i hörlurar?

Alla vanliga Ipods har lagts ner så sent som 27 juli 2017. Den enda som är kvar är touch-modellen, vilket i praktiken är en Iphone utan GSM/UMTS/LTE-modul. En era gick i graven.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alla vanliga Ipods har lagts ner så sent som 27 juli 2017. Den enda som är kvar är touch-modellen, vilket i praktiken är en Iphone utan GSM/UMTS/LTE-modul. En era gick i graven.

Ok
Då är det garantitiden från 27 som de behöver hålla. Betyder några år till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Android kan väl använda Swap-fil/partition?

Du missar problemet med swap-fil; hastigheten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du missar problemet med swap-fil; hastigheten

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det alltid med växlingsfiler. Det va inte vad mitt svar handlade om. Ville bara säga att det gick.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli