Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Permalänk
Melding Plague

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skräddarsydd?
nvidia levererar helt vanliga grafikkort som duger gott och väl, bara att plugga in och köra.
(ja, det är förstås lite mera prylar i den magiska lådan, men två standard kort ger mera än nog beräkningskraft)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hoppas de har ordentliga batterier och kylning till kretsarna ...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skräddarsydd?
nvidia levererar helt vanliga grafikkort som duger gott och väl, bara att plugga in och köra.
(ja, det är förstås lite mera prylar i den magiska lådan, men två standard kort ger mera än nog beräkningskraft)

Det är nog mjukvaran som är det svåra!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det är nog mjukvaran som är det svåra!

Jo en bugg så är det KÖRT

Permalänk
Medlem

Bra för AMD.
Det har ju blivit lite av deras affärsidé att ta fram semicustom-lösningar tillsammans med kunder. Vega är ju tex i första hand en compute-krets avsedd för server-beräkningskort. Jag tror också att Apples behov har varit viktigt i designfasen. Vi andra som bara använder grafikkort för att rita upp grafik för spel kommer långt ner på prio-listan, tyvärr.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Vad hände med Nvidias kretsar för detta? hade för mig Tesla och Nvidia gjorde något tillsammans idag redan.

Nvidia lär ju ligga sjukt långt före AMD i detta med. Visade inte dom upp en helt självkörande bild för något år sen redan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skräddarsydd?
nvidia levererar helt vanliga grafikkort som duger gott och väl, bara att plugga in och köra.
(ja, det är förstås lite mera prylar i den magiska lådan, men två standard kort ger mera än nog beräkningskraft)

Har drivrutinerna till bilar bra support för SLI? Ska man ha det där vr headsetet med 8k upplösning kanske man skulle satsa på en tesla för att verkligen kunna njuta av upplösningen med uppdragna grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skräddarsydd?
nvidia levererar helt vanliga grafikkort som duger gott och väl, bara att plugga in och köra.
(ja, det är förstås lite mera prylar i den magiska lådan, men två standard kort ger mera än nog beräkningskraft)

Det där är dock inte sant. Nvidia levererar specialdesignade kretsar eller gjorde iallafall.

http://www.nvidia.com/object/drive-px.html
http://www.nvidia.com/object/tesla-and-nvidia.html

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vad hände med Nvidias kretsar för detta? hade för mig Tesla och Nvidia gjorde något tillsammans idag redan.

Nvidia lär ju ligga sjukt långt före AMD i detta med. Visade inte dom upp en helt självkörande bild för något år sen redan?

Står ju i artikeln "Det här rapporterar amerikanska CNBC, som gör gällande att målet från Teslas sida är att minska sitt beroende av Nvidia och dess systemkretsar Tegra. "

Och vad är det för självkörande bilder du pratar om?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Bra. Ju bättre det går för amd desto bättre för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Har drivrutinerna till bilar bra support för SLI? Ska man ha det där vr headsetet med 8k upplösning kanske man skulle satsa på en tesla för att verkligen kunna njuta av upplösningen med uppdragna grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte en av fördelarna med "driverless cars" just att man slipper skriva "drivers"? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En naturlig utveckling att själva äga teknologin de är med att pioniera och utveckla. Lite patent och egenutvecklade chips ger dem försprång på marknaden, annars skulle de bara asfaltera åt andra bilmärken om en extern leverantör börja sälja samma chips till konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte en av fördelarna med "driverless cars" just att man slipper skriva "drivers"? Eller har jag missat något?

Det är väl drivern som kör bilen. Någon med koll får gärna förklara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag måste tillhöra ett utdöende släkte som tycker om att köra bil. När jag köpte min senaste bil valde jag bort alla "förarhjälpmedel" till förmån för alla "prestandaförbättrande" tillval som fanns att köpa.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Står ju i artikeln "Det här rapporterar amerikanska CNBC, som gör gällande att målet från Teslas sida är att minska sitt beroende av Nvidia och dess systemkretsar Tegra. "

Och vad är det för självkörande bilder du pratar om?

aa okej, läste inte artikeln.

Denna men det kanske är en tesla?

https://www.youtube.com/watch?v=-96BEoXJMs0

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Är inte en av fördelarna med "driverless cars" just att man slipper skriva "drivers"? Eller har jag missat något?

Nä! nu driver du allt med oss!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag måste tillhöra ett utdöende släkte som tycker om att köra bil. När jag köpte min senaste bil valde jag bort alla "förarhjälpmedel" till förmån för alla "prestandaförbättrande" tillval som fanns att köpa.

Inte nödvändigtvis, men med självkörande bilar kan ju till exempel halvblinda Asta på 78 år ta bilen till någon plats bussen inte går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Inte nödvändigtvis, men med självkörande bilar kan ju till exempel halvblinda Asta på 78 år ta bilen till någon plats bussen inte går.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte alls vad du menar med ditt inlägg.

"Inte nödvändigtvis"? Menar du att jag inte nödvändigtvis tillhör ett släkte som tycker om att köra bil?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nu förstår jag inte alls vad du menar med ditt inlägg.

"Inte nödvändigtvis"? Menar du att jag inte nödvändigtvis tillhör ett släkte som tycker om att köra bil?

Tror Patrik menar att du inte nödvändigtvis är utdöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där är dock inte sant. Nvidia levererar specialdesignade kretsar eller gjorde iallafall.

http://www.nvidia.com/object/drive-px.html
http://www.nvidia.com/object/tesla-and-nvidia.html

Jobbar på Volvo's Prototyp avdelning, inte indirekt med dom men vet att vi använder Nvidias PX system i bilarna.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Borde bli bra för oss i Norden snabbt varma från kallstart, och bra värme på vintern

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

But can it drive Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag måste tillhöra ett utdöende släkte som tycker om att köra bil. När jag köpte min senaste bil valde jag bort alla "förarhjälpmedel" till förmån för alla "prestandaförbättrande" tillval som fanns att köpa.

Om 20 år är du ungefär som raggare är idag. Förutsatt att jorden finns kvar etc osv.

Kanske för att väga upp för jiddret om priset för Vega. Eller bara vanligt missförstånd bland någon reporter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Nu förstår jag inte alls vad du menar med ditt inlägg.

"Inte nödvändigtvis"? Menar du att jag inte nödvändigtvis tillhör ett släkte som tycker om att köra bil?

Menar att det finns yngre personer som tycker om att köra bil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där är dock inte sant. Nvidia levererar specialdesignade kretsar eller gjorde iallafall.

Jag kan inte riktigt berätta vad jag vet, det är lite hemligt än, men det var standard kort i "lådan".
Inte nödvändigtvis att det blir så sedan(sannolikt inte), men nu skulle du kunna använda dom som vanliga spelkort.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag kan inte riktigt berätta vad jag vet, det är lite hemligt än, men det var standard kort i "lådan".
Inte nödvändigtvis att det blir så sedan(sannolikt inte), men nu skulle du kunna använda dom som vanliga spelkort.

Det är dock inte vad Nvidia påstår eller Volvo eller Tesla. Där menar man att man kör på Nvidias Drive PX. Vilket i sig är en helt specialutvecklad krets för smartcars.

https://www.theverge.com/2017/6/27/15878900/volvo-nvidia-self...

Volvo’s cars will be powered by Nvidia’s Drive PX “supercomputer” — a custom hardware array designed specially for self-driving cars.

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/tesla-motors-self-dr...

This in-vehicle supercomputer is powered by the NVIDIA DRIVE PX 2 AI computing platform.

Varför skulle Nvidia och Volvo försöka dölja något så trivialt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är dock inte vad Nvidia påstår eller Volvo eller Tesla. Där menar man att man kör på Nvidias Drive PX. Vilket i sig är en helt specialutvecklad krets för smartcars.

https://www.theverge.com/2017/6/27/15878900/volvo-nvidia-self...

Volvo’s cars will be powered by Nvidia’s Drive PX “supercomputer” — a custom hardware array designed specially for self-driving cars.

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/tesla-motors-self-dr...

This in-vehicle supercomputer is powered by the NVIDIA DRIVE PX 2 AI computing platform.

Varför skulle Nvidia och Volvo försöka dölja något så trivialt?

För att vi inte är i 2021 än

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds