Inget ljud W10 (analog)

Permalänk
Medlem

Inget ljud W10 (analog)

Hej

Installerade precis om windows 10 med ny SSD disk.
Nu får jag inte ljudet att fungera, har inte rört något.

I uppspelningsenheter så är den analoga delen avstängd, har endast aktiverade ljudenheter via displayport och digital ut.

Dvs, jag kan ej aktivera ljudet ut från den analoga delen av ljudkortet.

Har provat följande, ta ut och in kontaker
Installerat nya drivrutiner
Tagit bort enheten och återinstallerat.

Inbyggt moderkort: MSI B350 Artic

Tips?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Går det sätta "Högtalare" som standardenhet genom att högerklicka och välja det?

Den brukar alltid välja Optisk/HDMI ut som standard, ibland har jag själv fått inaktivera de digitala utgångarna helt i den menyn för att den ska gå till analoga.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Står bara "ej inkopplad"...

Så kan ej göra det :/

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Vad får du upp om du högerklickar på analoga realtek?
Kolla även i enhetshanteraren\device manager om den är korrekt installerad\aktiverad

Permalänk
Medlem

@anon246659: Hmm, skall det ligga mer ljudkort i enhetshanteraren?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Brukar väl alltid heta Realtek High Definition Audio i device manager, kan kolla när jag kommer hem annars, har samma mobo ( om det är Tomahawk ) och OS.

Skulle nog börja med att avinstallera sen kanske hämta senaste från MSI's hemsida, Realteks hemsida är lite halvjobbig att söka i.

Tänk på att BIOS/Drivrutiner inte är samma för B350 Tomahawk och B350 Tomahawk Arctic vilket är fånigt med tanke på att det bara borde vara visuella skillnader men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Brukar väl alltid heta Realtek High Definition Audio i device manager, kan kolla när jag kommer hem annars, har samma mobo ( om det är Tomahawk ) och OS.

Skulle nog börja med att avinstallera sen kanske hämta senaste från MSI's hemsida, Realteks hemsida är lite halvjobbig att söka i.

Tänk på att BIOS/Drivrutiner inte är samma för B350 Tomahawk och B350 Tomahawk Arctic vilket är fånigt med tanke på att det bara borde vara visuella skillnader men så är det.

Jag upptäckte det också. Att det var två olika.

Men iaf, verkar kommit en bit påvägen.

Tydligen skall man avaktivera detektion av främre kontakter för man ska kunna komma åt högtalarna back. Dock upptäcker fortfarande inte windows att där är någon kontakt i pluggad där bak.

så som det står här.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

@Berrabub: Hmm, skall det ligga mer ljudkort i enhetshanteraren?

http://forumbilder.se/G9JGK/ljud2.jpg

Konstigt problem du har. Testa att avinstallera drivrutinerna helt och boota om. Se om Microsofts update har en fungerande drivrutin.

EDIT: Vad stod det om du högerklickade på den analoga gråa? Kan vara så enkelt att den bara är avaktiverad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Konstigt problem du har. Testa att avinstallera drivrutinerna helt och boota om. Se om Microsofts update har en fungerande drivrutin.

EDIT: Vad stod det om du högerklickade på den analoga gråa? Kan vara så enkelt att den bara är avaktiverad.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan välja att avaktivera och det står "ej inkopplad"

Har kontakta MSI, men finns risk att moderkortet är bye bye.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Kan välja att avaktivera och det står "ej inkopplad"

Har kontakta MSI, men finns risk att moderkortet är bye bye.

Moderkortet bye bye pga ominstallation!?
Låter mycket mer troligt som Win 10 borkat drivarna.

Ofta när det står på det sättet så är det pga drivarna inte "känner av" ljud-kabeln. Idag är typ alla ingångar/utgångar på ljudkort programmeringsbara till vad de ska vara, samt de initierar inte portarna förrän något sitter där.

Jag har sett exakt det felet du har ovan, dock med en laptop (acer tror jag), och det verkar ha varit just drivarna där.

Om du kan, ta hem en äldre driv set och testa, alt se till att chipset drivarna är installerade korrekt, för det kan också störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Moderkortet bye bye pga ominstallation!?
Låter mycket mer troligt som Win 10 borkat drivarna.

Ofta när det står på det sättet så är det pga drivarna inte "känner av" ljud-kabeln. Idag är typ alla ingångar/utgångar på ljudkort programmeringsbara till vad de ska vara, samt de initierar inte portarna förrän något sitter där.

Jag har sett exakt det felet du har ovan, dock med en laptop (acer tror jag), och det verkar ha varit just drivarna där.

Om du kan, ta hem en äldre driv set och testa, alt se till att chipset drivarna är installerade korrekt, för det kan också störa.

haha, kanske inte.

Jag försöker ominstallera alla drivers nu.

Skillnaden mot sist är att jag har ett 1060 istället för ett 1050ti.
Samt den nya disken.

Förra installationen behövde jag inte ens installera några drivers, då bara läste windows det själva.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

haha, kanske inte.

Jag försöker ominstallera alla drivers nu.

Skillnaden mot sist är att jag har ett 1060 istället för ett 1050ti.
Samt den nya disken.

Förra installationen behövde jag inte ens installera några drivers, då bara läste windows det själva.

Något jag dock märkt är att Windows med olika versioner ibland kan få problem med "samma drivare". Dvs ny version av Windows har ändrat/pajat något. Detta är tyvärr plågan med Windows 10 numera.

Eftersom du dock har bytt hårdvara, så kommer ju självklart också ESD frågan in i bilden, för det kan lätt döda kretsar på moderkortet om man inte gör rätt. Som jag förstått det ovan så hade du bara installerat om, inte skiftat hårdvara. Då kan det mycket väl vara skador. Behöver inte vara ljudkortet, utan kan vara co-chip till det som hanterar utgångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Något jag dock märkt är att Windows med olika versioner ibland kan få problem med "samma drivare". Dvs ny version av Windows har ändrat/pajat något. Detta är tyvärr plågan med Windows 10 numera.

Eftersom du dock har bytt hårdvara, så kommer ju självklart också ESD frågan in i bilden, för det kan lätt döda kretsar på moderkortet om man inte gör rätt. Som jag förstått det ovan så hade du bara installerat om, inte skiftat hårdvara. Då kan det mycket väl vara skador. Behöver inte vara ljudkortet, utan kan vara co-chip till det som hanterar utgångarna.

Hmm, vilket är udda. Känns som jag provat massa olika drivers nu. Har avaktiverat och aktiverat igen.
Har kontakt med MSI nu, de försöker hjälpa mig, men kommer ingen vart.

Visst finns det alltid risk för ESD i bilden, men resterande delar fungerar och har inte varit på någon del av ljudkortet. (iofs kan ju chipen sitta lite överallt).

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Hmm, vilket är udda. Känns som jag provat massa olika drivers nu. Har avaktiverat och aktiverat igen.
Har kontakt med MSI nu, de försöker hjälpa mig, men kommer ingen vart.

Visst finns det alltid risk för ESD i bilden, men resterande delar fungerar och har inte varit på någon del av ljudkortet. (iofs kan ju chipen sitta lite överallt).

En sak du kan göra. Ladda ner en live-linux distro. Testa om du får ljud. Då vet du rätt snabbt om det är mjukvara om det fungerar i linux. Drivare kan vara lite mer komplext där, men det brukar sköta sig själv där med.

Permalänk
Inaktiv

Reagerar den på några andra portar? typ fronten, mic bak och fram etc?

Permalänk
Inaktiv

Kanske göra en total ominstallering av Windows utan något inkopplat till ljudkortet. Sen vara på din vakt. Rensa drivers kanske inte ens funkar med realtek då de troligen sparar nån jäkla config nånstans.

Hittade detta svar på ett annat forum.

Several posts mention jack detection. Just to be sure, they way that works is not obvious and can end up making the jacks non-functional. I'll describe how mine work.

1. Start by unplugging all the audio jack units from the back panel, then reboot. Make sure Windows is set to use the Realtek on-board devices for default audio output and input (recording).
2. Arrange your stuff so you can see your monitor screen and reach the keyboard while also having access to the back panel.
3. Plug in ONE jack - say, the front L/R speakers. Watch the screen. It should pop up a small window saying that it detected something plugged into a particular socket and suggesting what that might be - say, front speakers plugged into the green socket. It asks for conformation or for you to change that and confirm. You MUST respond. If you merely ignore it the window will disappear and NOT put any signal out on that jack, even though it had shown you a default suggestion.
4. With the first jack set that way, proceed one by one with more jacks plugged into sockets and each set properly. When you're done, they all should do what you just told the machine they do.

The "unexpected" aspect of this is that if you let it assume the default setting without actually clicking on the OK button, it does NOT use that. You MUST click a response for each item you plug in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Reagerar den på några andra portar? typ fronten, mic bak och fram etc?

Den reagerar inte på något.

Skrivet av anon246659:

Kanske göra en total ominstallering av Windows utan något inkopplat till ljudkortet. Sen vara på din vakt. Rensa drivers kanske inte ens funkar med realtek då de troligen sparar nån jäkla config nånstans.

Hittade detta svar på ett annat forum.

Several posts mention jack detection. Just to be sure, they way that works is not obvious and can end up making the jacks non-functional. I'll describe how mine work.

1. Start by unplugging all the audio jack units from the back panel, then reboot. Make sure Windows is set to use the Realtek on-board devices for default audio output and input (recording).
2. Arrange your stuff so you can see your monitor screen and reach the keyboard while also having access to the back panel.
3. Plug in ONE jack - say, the front L/R speakers. Watch the screen. It should pop up a small window saying that it detected something plugged into a particular socket and suggesting what that might be - say, front speakers plugged into the green socket. It asks for conformation or for you to change that and confirm. You MUST respond. If you merely ignore it the window will disappear and NOT put any signal out on that jack, even though it had shown you a default suggestion.
4. With the first jack set that way, proceed one by one with more jacks plugged into sockets and each set properly. When you're done, they all should do what you just told the machine they do.

The "unexpected" aspect of this is that if you let it assume the default setting without actually clicking on the OK button, it does NOT use that. You MUST click a response for each item you plug in.

Har provat att boota utan, kollat alla uttagen utan att lyckats få igång det.
Installerade även ubuntu och där visas endast digital ut som in windows..

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Den reagerar inte på något.

Har provat att boota utan, kollat alla uttagen utan att lyckats få igång det.
Installerade även ubuntu och där visas endast digital ut som in windows..

Då låter det som att något är trasig, tyvärr. Vi har uteslutit Windows iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då låter det som att något är trasig, tyvärr. Vi har uteslutit Windows iaf.

Tack för hjälpen.

Köpte ett USB ljudkort, det fungerar sålänge.
Blir ett lämna tillbaka moderkortet.

Även i bios kan man klicka på en "overview" och där ser man att inte något är pluggat i heller.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

@SAnDis: testa en sista grej då... testat att nolla bios helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@SAnDis: testa en sista grej då... testat att nolla bios helt?

Nej, skulle det kunna hjälpa?

Hur gör man det?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Nej, skulle det kunna hjälpa?

Hur gör man det?

Ja det kunde man bli tvungen att göra förr efter man installerade ny hårdvara. Kan vara värt att testa innan returärende.

Sida 36
http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7A34v3.0.zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det kunde man bli tvungen att göra förr efter man installerade ny hårdvara. Kan vara värt att testa innan returärende.

Sida 36
http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7A34v3.0.zip

Fungerade inte..
Dvs, samma problem

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Fungerade inte..
Dvs, samma problem

Beklagar, då har nog moderkortet tagit stryk

Permalänk
Medlem

dum fråga: har du anslutit ljudenheten till rätt port?

På min dator står det "frånkopplad", tills att ljudkortet känner av en enhet i ljudkortet.

grön ska på grön, kolla fram eller bak portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

dum fråga: har du anslutit ljudenheten till rätt port?

På min dator står det "frånkopplad", tills att ljudkortet känner av en enhet i ljudkortet.

grön ska på grön, kolla fram eller bak portar.

Som sagt, har pluggat in i alla hållen, ingen skillnad.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Har skickat till inköpsstället och MSI nu, får se vad de säger.

Har också att problem att varje gång jag går in i bios så bootar datorn om typ 5gånger.
Ibland hänger den sig så man måste stänga av och starta manuellt.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Har skickat till inköpsstället och MSI nu, får se vad de säger.

Har också att problem att varje gång jag går in i bios så bootar datorn om typ 5gånger.
Ibland hänger den sig så man måste stänga av och starta manuellt.

Vad har du gjort med maskinen
Du borde verkligen plocka ut alla komponenter och sen sätta in dom igen. Börja minimalt med en ramsticka etc. Har du onboard gfx på CPU så hoppa över gfx.
Testa om det där bios reboot problemet kvarstår med så lite komponenter som möjligt. Så ut med usb enheter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vad har du gjort med maskinen
Du borde verkligen plocka ut alla komponenter och sen sätta in dom igen. Börja minimalt med en ramsticka etc. Har du onboard gfx på CPU så hoppa över gfx.
Testa om det där bios reboot problemet kvarstår med så lite komponenter som möjligt. Så ut med usb enheter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, ska man klocka minnena till 3200 är det typ 7st egna omstarter och 1.4v för det ska funka.

Något verkar fel

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Lånar tråden lite snabbt, har samma moderkort (b350 arctic msi) hör bara statiskt från hörlurarna // testat allt som sandis har dock så hittar windows enheten.