14-15” för skolarbete - cirka 10k

Permalänk
Medlem

14-15” för skolarbete - cirka 10k

Hej Sweclockers,

Har tänkt köpa en laptop i över ett år; och då kandidatuppsats nalkas så tänkte jag slå till!

Datorn ska användas för skolarbete, mycket office osv.
Önskar en skärm som funkar i upplysta salar; samt batteritid för en skoldag.
Lägger gärna 10-12k om det ger en dator som håller några år.

Jag har tittat på följande 2 Lenovodatorer. Vad tycker ni om dem?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Alla tips tas tacksamt emot!

/Johan

Permalänk
Medlem

@Partheen: Skulle inte kört på yoga 710. Om du tittar på bilderna har den en konstigt placerad shifttangent på höger sida, vilket kan vara jobbigt om du ska skriva mycket. Men annars verkar den från lite snabbt googlande vara en bra laptop, är inte så påläst kring den då jag avfärdade den pga shifttangenten. Sen tycker jag den är lite dyr för att vara en så pass gammal modell, nya yoga 720 13" kostar ungefär lika mycket, men jag tyckte fläktarna gick på för ofta och lät billigt när jag provade den.

Ideapad 720s verkar vara ett riktigt bra köp. Är ju lite tung jämfört med konkurrenterna på 1,6 kg, men verkar ha allt du efterfrågar. Tangentbordet och trackpaden ser ut att vara samma som på yoga 720, vilka var bra enligt mig. Sen tycker jag den har bra portar, smidigt med HDMI och sen har den thunderbolt 3 om man vill köra 4k i 60 Hz. Skärmen verkar bra enligt de två recensioner jag läst/tittat på. Dock verkar det vara ett problem att det är ett väldigt stort hopp i ljustyrka mellan den näst högsta och den tredje högsta nivån, så kan vara svårt att hitta en bra nivå i vissa mijöer antar jag. Ljusstyrkan går att styra manuellt från inställningar, men kan bli störande i längden.

Skulle kanske också spana in asus ux430ua. Hade problem med att fläktarna gick igång ofta, men har kommit nya bios-uppdateringar sen när det kom i vintras, senast en i juli, så man kan hoppas på att de fixat dem (köper man på nätet får man ju prova den och lämna tillbaka den inom 14 dagar om man vill). Den har varit väldigt hyllad utöver fläktarna. Den är lätt, har en jättefin matt skärm (14") och tangentbord och trackpad är bra. Har dock micro-HDMI så man får köpa en adapter. Den har dock displayport via usb-c, så med en bra usb-c till HDMI/Displayport adapter kan man få ut 4k i 60 Hz om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partheen:

[...]
Alla tips tas tacksamt emot!

/Johan

När du skriver kandidatuppsats och lever på kaffe & halvtorra frasiga frallor från en medioker kafeteria, vill jag bara uppmärksamma om det här med undermåliga sladdriga tangentbord där vissa tangenter slutar fungera eftersom smulor letat sig ned och inunder; men du kanske är redig och packar ihop böcker, laptop, och allting annat för att gå iväg på utfodring. Annars är mitt tips att gå och pilla på datorerna i butik.

Visa signatur

Citera för svar :)