Permalänk
Medlem

Zyxel modem och Bredbandsbolaget

Hej!

Skriver till er då jag behöver lite hjälp och undrar om någon kan hjälpa mig.

Har idag adsl idag från Bredbandsbolaget.Det är en 24 mb lina.

Har deras modem Zyxel P-2601HNF1. Detta modem har jag dock tröttnat på då den titt som tätt klipper nätet och man måste starta om det.

Köpte häromdagen ett Zyxel modem VMG3925-B10B som klarar av förutom vdsl även adsl2+ som jag har.

Kopplar upp det med en Rj11 kabel via en adsl splitter. Har ingen telefon men får adsl ändå.

Adsl lampan på modemet börjar blinka. Blir fast men efter en stund så tänds röd lampa på internet. Mao jag får ingen uppkoppling.
Kollade med Bredbandsbolaget och dom ger teknisk support bara på sin router.

Någon som kan hjälpa till ?

Tacksam för hjälp

MVH

//Malisan

Permalänk
Vila i frid

Om du kopplar tillbaks ditt gamla P-2601HNF1 och internet börjar fungera igen så är det nog MAC-låsning du råkat ut för. Om det finns det hopers trådar om.

Angående ADSL-inställningar, det brukar funka med:
1483 Bridged IP, LLC
"Bridged"
VPI/VCI till 8/35 (skrivs ibland 8*35)
Enet/Encap, routing, LLC based.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Det kan inte vara så enkelt som att man behöver inställningar från Adsl leverantören. Finns en flik man kan fylla i som heter wan protokoll? Tänkte testa det men frågan är var man kan få tag på det med tanke på att bredbandsbolaget inte har teknisk support på det som inte kommer från dom. Är dwt det du menar med insrällningar? Kanske behöver skriva in dns server?

Permalänk
Vila i frid

När du fått DHCP-ack från bredbandsbolagets DHCP-offer följer DNS med, det är inget du behöver ställa manuellt. Det kan ta flera timmar innan de släpper din gamla MAC-adress - om du nu inte klonar den gamla till den nya.

Ovanstående ADSL-inställningar har funkat för mig och hopers kunder (nästan 5 år på Koneo).