AppleTV 4K eller AppleTV 4?

Permalänk
Medlem

AppleTV 4K eller AppleTV 4?

Hej!

Jag har ett litet udda problem. Jag hade tänkt köpa mig en apple TV 4 nu. Grundplanen var att köpa en 4a billigt ifall det skulle sjunka i pris efter nya modellen, men det verkar inte riktigt hända. En ny appleTV 4 kostar 1600kr, men då kan man plötsligt få 4k varianten för ca 1900kr. 300kr till för snabbare processor, stöd för högre upplösning, nyare bluetooth, snabbare ethernet, snabbare wifi, en nyare modell helt enkelt, högre andrahandsvärde antar jag.

Glasklart val, förutom att min TV är 720p och jag lär antagligen inte köpa en 4k TV de närmsta 2 åren iaf. Alltså blir upplösningen helt onödig för mig.

Vad hade ni valt i mitt fall?

Permalänk
Medlem

4K varianten för den extra prestandan. 300:- är inte mycket att spara om man ändå tänkt bränna 1500+ på lyxkonsumtion.

Permalänk
Medlem

Enkelt val, 4K varianten.
För 3 st pizzor får du något som sannolikt supporteras längre och har stöd för en 4K TV som du kanske köper om ett par år.
Med tanke på hur länge Apple TV 2-3 levt och lever så är det ett enkelt val.

Är det däremot så att du inte har 300 kronor över att spendera, så är valet lätt, då är det den "vanliga" FULL HD Apple TV4 som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

4K varianten för den extra prestandan. 300:- är inte mycket att spara om man ändå tänkt bränna 1500+ på lyxkonsumtion.

Skrivet av reverend benny:

Enkelt val, 4K varianten.
För 3 st pizzor får du något som sannolikt supporteras längre och har stöd för en 4K TV som du kanske köper om ett par år.
Med tanke på hur länge Apple TV 2-3 levt och lever så är det ett enkelt val.

Är det däremot så att du inte har 300 kronor över att spendera, så är valet lätt, då är det den "vanliga" FULL HD Apple TV4 som gäller

Låter som att ni är inne på samma spår som mig. Tack för hjälpen! Hade 300kr varit känsligt så hade jag nog kört på begagnat och sparat 300kr till på en ATV 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Hej!

Jag har ett litet udda problem. Jag hade tänkt köpa mig en apple TV 4 nu. Grundplanen var att köpa en 4a billigt ifall det skulle sjunka i pris efter nya modellen, men det verkar inte riktigt hända. En ny appleTV 4 kostar 1600kr, men då kan man plötsligt få 4k varianten för ca 1900kr. 300kr till för snabbare processor, stöd för högre upplösning, nyare bluetooth, snabbare ethernet, snabbare wifi, en nyare modell helt enkelt, högre andrahandsvärde antar jag.

Glasklart val, förutom att min TV är 720p och jag lär antagligen inte köpa en 4k TV de närmsta 2 åren iaf. Alltså blir upplösningen helt onödig för mig.

Vad hade ni valt i mitt fall?

Har både 4k och vanlige och kan säga att det är lätt värt 4k!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av omshka92:

Har både 4k och vanlige och kan säga att det är lätt värt 4k!

Skickades från m.sweclockers.com

Är det stor prestanda skillnad på nya 4k, mot gamla v.4, märks det när man använder?
Jag har inte läst någon test av nya, release var väl idag.

Permalänk
Medlem

@jensws:
Det bör vara ganska stor skillnad i prestanda eftersom 4k har A10x och den andra A8. A10X sitter bland annat i iPad Pro (2017)

Här kan du se benchmark och jämföra med A8:an
https://browser.geekbench.com/ios-benchmarks

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Tänkte samma, men har en ATV2 och 720p-teve. De sålde ATV3 ett tag när ATV4 kom så kanske väntar och ser om ATV4 slutar säljas så kanske den går att få tag i billigare beg.

Permalänk
Medlem

Sjukt att inte det finns autoswithrate på appleTV bara... blir ju judder när man spelar film i 50 eller 60hz när filmerna ligger på 23.976hz... :/

Permalänk
Medlem

Är du inte omöjlig på begagnat så lär blocket vara ett bra alternativ, när 4K börjar landa hos alla som uppgraderar så lär det bli en flood av äldre modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är du inte omöjlig på begagnat så lär blocket vara ett bra alternativ, när 4K börjar landa hos alla som uppgraderar så lär det bli en flood av äldre modellen.

Det var min tanke i början. Kollar man på tradera (och swec marknad) så ligger dom på ca 1200kr. Helt sjukt bra andrahandsvärde även med apple-mått. 3an går för runt 700-800kr (helt sjukt med tanke på att man kunde få dom för 500-600 ny när dom reades ut i slutet)

Permalänk
Inaktiv

Testar att liva upp den här tråden lite. Har en tid varit sugen på att byta ut min 'gamla' gen 4 till fördel för en atv 4k. Frågan 'Är det värt det?' kan man väl bara svara på själv såklart.. men ni som använt den senaste enheten en stund - har ni erfarenhet av gen 4 och i så fall märker ni någon skillnad? Utöver det uppenbara att den klarar 4k & hdr då..

Jag har en hyfsat ny tv (ue55ks8005) som klarar 4k & hdr men det är i nuläget sällsynt att jag kikar på material i den klassen tyvärr..

Kan någon motivera mig att köpa en ny atv? ;D

Permalänk
Medlem

Jag har båda och jag märker absolut noll skillnad i prestanda. Menyer etc är likadana, uppstart etc är identiskt. Möjligtvis om man drar igång ett krävande spel att det skiljer men det har jag aldrig gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Testar att liva upp den här tråden lite. Har en tid varit sugen på att byta ut min 'gamla' gen 4 till fördel för en atv 4k. Frågan 'Är det värt det?' kan man väl bara svara på själv såklart.. men ni som använt den senaste enheten en stund - har ni erfarenhet av gen 4 och i så fall märker ni någon skillnad? Utöver det uppenbara att den klarar 4k & hdr då..

Jag har en hyfsat ny tv (ue55ks8005) som klarar 4k & hdr men det är i nuläget sällsynt att jag kikar på material i den klassen tyvärr..

Kan någon motivera mig att köpa en ny atv? ;D

Du får ju bra betalt för din gamla om du säljer den vid byte och det blir då inte så mycket cash i mellan.
Samtidigt om du känner att du kan avvakta så kanske du kan vänta på nästa generations appletv, jag vet dock.inte hur ofta de brukar släppa nya appletv.

Själv kör jag på den gamla aptv4 och är kanonnöjd, men så har jag ju bara 1080p tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Sjukt att inte det finns autoswithrate på appleTV bara... blir ju judder när man spelar film i 50 eller 60hz när filmerna ligger på 23.976hz... :/

Det där funkar nu för tiden, och det fick jag käka upp... så nu har vi 2 st 4k, en i sovrummet och en i v rummet, vumi är grymt nöjda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Du får ju bra betalt för din gamla om du säljer den vid byte och det blir då inte så mycket cash i mellan.
Samtidigt om du känner att du kan avvakta så kanske du kan vänta på nästa generations appletv, jag vet dock.inte hur ofta de brukar släppa nya appletv.

Själv kör jag på den gamla aptv4 och är kanonnöjd, men så har jag ju bara 1080p tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är egentligen också nöjd med den.. men finns risk att jag lyx-uppgraderar ändå.

Svårt att se att det skulle komma något nytt anytime soon.

Permalänk
Medlem

No brainer säger jag, 300:- är inte mycket extra för vad man får. Om du också vet med dig att du inom en snar framtid kommer köpa en 4k tv så tror jag du kommer ångra dig om du köper den äldre varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

No brainer säger jag, 300:- är inte mycket extra för vad man får. Om du också vet med dig att du inom en snar framtid kommer köpa en 4k tv så tror jag du kommer ångra dig om du köper den äldre varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, helst om han kommer köra HDR med...
Kör på 4k versionen, därmed bastu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Exakt, helst om han kommer köra HDR med...
Kör på 4k versionen, därmed bastu!

Good point 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X