Ryzen Nybygge startar men ingen bild!

Permalänk
Medlem

Ryzen Nybygge startar men ingen bild!

Hej alla,

Satte ihop min dator i förrgår (första gången) och tryckte på startknappen och allting började snurra, men, ingen bild!

Jag har

Ryzen 1600X
Asus B350 Plus
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Asus radeon RX580 dual oc 8gb
EVGA GQ 650W

Är det något mer som behövs specas?

Som sagt, när jag trycker på powerbutton så startar alla fläktar inklusive CPU kylaren och grafikkortet.
Dock stängs grafikkortets fläktar ner efter typ 5-10 sekunder.

Moderkortet lyser sådär mysigt rött typ och "ser" ut att fungera".

Jag har testat att flytta på minnena, inte alla olika sätt man kan flytta dom på men 4-5st olika positioner.

Jag har tagit bort CPU:n o monterat tillbaka den igen.
Jag har pillat på PW/reset knapparna och dom ska sitta rätt vad jag vet ( Är detta livsviktigt för bild?)

Har kollat Nätagget så sladdarna sitter i osv.

Någon vänlig själ som känner igen sig och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bucobuco:

Hej alla,

Satte ihop min dator i förrgår (första gången) och tryckte på startknappen och allting började snurra, men, ingen bild!

Jag har

Ryzen 1600X
Asus B350 Plus
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Asus radeon RX580 dual oc 8gb
EVGA GQ 650W

Är det något mer som behövs specas?

Som sagt, när jag trycker på powerbutton så startar alla fläktar inklusive CPU kylaren och grafikkortet.
Dock stängs grafikkortets fläktar ner efter typ 5-10 sekunder.

Moderkortet lyser sådär mysigt rött typ och "ser" ut att fungera".

Jag har testat att flytta på minnena, inte alla olika sätt man kan flytta dom på men 4-5st olika positioner.

Jag har tagit bort CPU:n o monterat tillbaka den igen.
Jag har pillat på PW/reset knapparna och dom ska sitta rätt vad jag vet ( Är detta livsviktigt för bild?)

Har kollat Nätagget så sladdarna sitter i osv.

Någon vänlig själ som känner igen sig och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Tack som fan!

Sitter grafik kortet i riktigt, hade själv problem en gång då det inte klickade i riktigt ta ur och prova sätta i igen, strömkablar till grafik kort isatta?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Sitter grafik kortet i riktigt, hade själv problem en gång då det inte klickade i riktigt ta ur och prova sätta i igen, strömkablar till grafik kort isatta?

Hej,

Yes det sitter i, lampan på grafikkortet lyser också så den får ström.

Permalänk
Medlem

Ska lägga till att jag har 2 lampor på grafikkortet men ena lyser bara, vet inte varför det är 2?

Permalänk
Medlem

@Bucobuco:

Skärmkabeln sitter i grafikkortet och inte på moderkortet då Ryzen inte har någon iGPU?
Rätt källa inställd på skärmen beroende på kabel du använder dig utav?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bucobuco:

Ska lägga till att jag har 2 lampor på grafikkortet men ena lyser bara, vet inte varför det är 2?

sänk minnena till 2133mhz.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

@Bucobuco:

Skärmkabeln sitter i grafikkortet och inte på moderkortet då Ryzen inte har någon iGPU?
Rätt källa inställd på skärmen beroende på kabel du använder dig utav?

Ja och ja

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
Hur gör jag det utan att ha en bild på skärmen?

Permalänk
Medlem

Inga ljudsignaler/koder?
Om inte sätt dit pc speakern till moderkortet, brukar följa med i moderkortslådan al får du köpa en på tradera eller ebay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera UEFI. Kolla om Asus Ez Flash-funktionen för USB finns i ditt moderkort, isf använder du ett USB-minne för att uppdatera UEFI till det senaste. Ingen bild på skärmen behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Uppdatera UEFI. Kolla om Asus Ez Flash-funktionen för USB finns i ditt moderkort, isf använder du ett USB-minne för att uppdatera UEFI till det senaste. Ingen bild på skärmen behövs.

OK så ja behöver ladda hem det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem tidigare i veckan med min Ryzen, men jag hade bara glömt att koppla in CPU-ström med kabeln som är 4/6-pin, så går det när man börjar bygga dator efter midnatt Annars har jag också läst om väldigt många som just behövt uppdatera UEFI för att få bild...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag hade samma problem tidigare i veckan med min Ryzen, men jag hade bara glömt att koppla in CPU-ström med kabeln som är 4/6-pin, så går det när man börjar bygga dator efter midnatt Annars har jag också läst om väldigt många som just behövt uppdatera UEFI för att få bild...

Hej,
Jaha ok jag får nog testa detta då, laddar man hem det på deras hemsida eller?

Permalänk
Medlem

@Bucobuco: Själva UEFI-uppdateringen ja, men jag har ingen aning om hur du gör utan bild Men det vet säkert google.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

@Bucobuco: Sitter minnena i de gråa platserna?

Dvs närmast cpu är det svart-grå-svart-grå kontakt har du ett minne så ska den sitta i den grå kontakten närmast cpu:n se manual kap 1 sid 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Bucobuco: Sitter minnena i de gråa platserna?

Dvs närmast cpu är det svart-grå-svart-grå kontakt har du ett minne så ska den sitta i den grå kontakten närmast cpu:n se manual kap 1 sid 12.

Yes det gör dom, har provat olika men dom är i dom gråa

Permalänk

@Bucobuco: långsökt men har du monterat rätt antal distanser till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Bucobuco: långsökt men har du monterat rätt antal distanser till moderkortet?

Har kollat det och ska kolla igen, hittade bara 5-6 hål i moderkortet så fick ju en del över.

Permalänk

@Bucobuco: Ok, borde vara 6 hål, hoppas det löser sig har inte några mer konkreta tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

@Bucobuco: Ok, borde vara 6 hål, hoppas det löser sig har inte några mer konkreta tips

Tack, ska försöka och uppdatera BIOS genom usb, alternativt testa med annat grafikkort och sen montera ner och upp allting igen.

Permalänk
Avstängd

Vissa tidiga versioner av Ryzen har ju haft problem med minneskompatibiliteten och då du valt 3200 mhz minnen som inte officiellt stöds av plattformen så kan det bli trubbel.

Ska man köra i 3200 så bör man satsa på minnen som består av Samsung B-Die chip.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Mitt starkaste råd hade varit att försöka flasha upp bios till en nyare version genom att låna en sticka 2666 mhz sticka av någon som möjligen fungerar bättre.

Av bios historiken att döma så kan det mycket väl vara så att just dina Corsair minnen strular till det.

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk_BI...

Permalänk
Medlem

Sist något liknande hände för mig så var det att Modekortet jag hade behövde uppdateras för att supporta Cpun och sen efter så var det pins som var böjda på modekortet som jag böjde tillbaka korrekt igen så att det funkade

Kanske inte alls är samma sak men tänkte kanske är till nån hjälp.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem

Har inte kopplat till monitor + tv? Kanske har bild men bara visas på tv?

Permalänk
Medlem

@bulybasha:

Ok, men då ska ja försöka få tag på ett annat minne också.

har kanske ett i en gammal burk, eller måste det vara ddr4?

Permalänk
Medlem

@Wcx: Ska testa och koppla till tvn också !

Permalänk
Medlem

@Banto: men då uppdaterar jag moderkortet med Ez flash då antar jag?

Permalänk
Medlem

Först kolla CPU ström så att 4 / 8 pins kabeln är ansluten, utan den blir det precis de symptom du beskriver..

Ock kolla så du har rätt källa inställd på skärmen, DVI / HDMI / DP etc

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Står inte uttryckligen i någon post men förmodar att du testat med 1 minnessticka?

Permalänk
Medlem

Att enbart felsöka POST problem genom gissning är döfött...
Det du behöver är en sådan där intern PC-högtalare. Blir till att köpa en eller plocka från en äldre dator låda.

Starta datorn och lyssna på pip-koder;
https://www.computerhope.com/beep.htm

Permalänk
Medlem

Problemt löst!

Läste sig igår, efter mycket mera tinkering o testande så bestämde ja mig för att testa starta skiten på tvn, funkade direkt.........
Ibland blir man förbannad asså haha!
Tack alla för all hjälp 😀

Skickades från m.sweclockers.com