Gskill minnen funkar inte så bra med x370-pro modekort

Permalänk
Medlem

Gskill minnen funkar inte så bra med x370-pro modekort

Hej
Byggde precis min första dator,
här är specen.

Ryzen 7 1700
X370-pro
GTX 1070 OC
Gskill 3000mhz triden minnen
RM650

Problemet är att jag kan inte få minnen att fungera på 3000mhz, de går in automatiskt på 2166mhz

Jag har försökt clocka de på 2888 med 1.35v fast datorn kommer inte igång.
Sen testa jag att köra D.O.C.P tror jag att det heter med 2888 och då funkar det fast de är inte stabilit.

Någon som har någon ide på hur man kan få dessa minnen att funka med x370 stabilt ?

Permalänk
Medlem

@Dani_a: Tror inte det är b-die chip i dom minnena du har, så det gör det lite svårare att få det funktionellt. Jag har haft problem med mina g.skill 3600 c16 och dom är b-die. Jag fick trixa ganska mycket i bios för att få det att funka bra. Som tur är har asus ch6 hero-kortet många inställningar att leka med. Just nu kör jag dom i 3200mhz c14 och det funkar utmärkt.

Saker jag kan rekommendera att du gör:
1.Ändra DRAM volt - 1.35 volt kanske inte är tillräckligt. ( Jag kör [1.4]. )

2.DRAM boot voltage - Detta är volten som minnena startas upp med och kan göra stor skillnad i stabilitet vid uppstart( Jag fick mest stabilitet av att köra [1.35] volt här. )

3. VTTDDR - denna ska sättas till halva din dram volt. ( Jag fick mer stabilitet av ett lite högre värde än halva [0.75]. )

4. SOC volt - Detta värde kan hjälpa med både minnes och processorstabilitet. ( Mellan 1.0 - 1.1 är rekommenderat skulle jag säga. Jag kör [1.1].)

5. Timings - Kan hända att man får lossa lite på dessa för att få det att funka. Har man t.ex minnen rankade för 14-14-14-14-34 så kan man till exempel höja dessa värden till 15-15-15-15-35 eller 16-16-16-16-36 och se vad som funkar. Ju högre desto sämre prestanda för övrigt.

Fler inställningar kan göras, men det är olika från moderkort vad som finns och inte. Ovanstående tips var mest betydliga för min del i konfigureringen. Mycket med Ryzen har ju varit att testa sig fram eftersom plattformen är så pass ung, men allt eftersom nya biosuppdateringar kommer så blir det lättare att konfigurera.

Permalänk
Medlem

@majt: Tja tack för hjälpen funkar skit bra nu utan att spel fryser och jag behöver starta om datorn.
Däremot så vet inte ljudet som datorn gör låter som ett jätte snabba hackljud i 0.5 sec, typ tänk dig en gammal hårddisk.

Vet du vad det kan vara ?

Permalänk
Hjälpsam

@Dani_a: Kör du med senaste version av UEFI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Japp jag uppdatera senaste för 1 vecka sedan.

Hälsningar Dani

Permalänk
Medlem

@Dani_a: Kommer ljudet från hårddisken eller? Kör du ssd, hdd eller båda? Går ju kanske att kolla om du får någon felkod på moderkortet. Svårt att säga annars.

Permalänk
Medlem

@majt: Tja nej jag kör bara en SSD
Har inte fått någon felkod någonstans, det kom bara efter jag ändrade i bios på ram inställningar. Men det har inte dykt upp något ännu, så jag hoppas det löste sig självt.

Men Majt tack för hjälpen uppskattats jätte mycket.

Permalänk
Medlem

@majt:
Tja
Det krashade igen, fick en blue screen med windows fel som bestod av Ram minne.

Hälsningar

Permalänk
Medlem

@Dani_a: Aj då, det betyder väl att minnesöverklocken fortfarande är instabil skulle jag gissa då. Du kanske behöver justera biosinställningarna ytterligare och i värsta fall nöja dig med en något lägre minnesfrekvens tills vidare.

AMD har ju inte släppt nästa mikrokod (1.0.0.7) version än så Asus och alla andra tillverkare väntar förmodligen på det tills nästa biosversion släpps och då lär minnesöverklockningen förhoppningsvis bli enklare.