Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Permalänk
Medlem

Öh, meningslöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Med tanke på hur minnesarkitekturen sköts i Nvidias kort så kommer det vara en memorygate V2?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Jaha ok, såg att det fanns inte många 1080s som de gjorde när jag köpte mitt " våras " .
Mitt kort var ju billigast på komplett .
Det var mest därför jag tyckte att det var konstigt ^^
Edit det enda 1070t jag kan komma på som kostade 5200 kr då var Asus om jag inte är helt ute och cyklar
Var nog därför jag valde 1080 för den summan

Hmm beror på, ifall man sitter på 1080p 60fps g-sync kanske man väljer 1070 över 1080 och då vill ha ett tystare kort som t.ex. strix eller EVGA's FTW. Lite overkill men tystare och kallare kort kan vara viktigare än några extra FPS för många. Särskilt med tanke på hur mycket prestanda ett 1070 redan har.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Hade ingen jätte koll. Läste mest att 1080 var så bra så jag köpte ett.
https://www.komplett.se/product/890665?noredirect=true#

Spelar på en 240 hz skärm även fast jag inte kan driva runt det i alla spel
Har 120/144 hz i de spel jag har så hög fps i och 240 hz i cs.

Men kanske mitt 1080 är overkill mot vad jag behöver.
Tyckte mest att det var bra kort för pengarna de kostade ^^

Permalänk
Medlem

Förväntade mig faktiskt at nvidia skulle börja smygläcka nyheter om 11xx gen , men verkar som att det dröjer ett tag till.

Om dom tänkt att köra vidare på 10xx gen så lär vi väl få se mera ommöblering i sortimentet.
Finns ju en ganska stort prestanda gap mellan 1060(6GB) och 1070, så vi kanske får se en 1060Ti till sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det ser ut som en väldigt märklig lansering. Varför lansera ett kort som placerar sig mellan 1070 och 1080? Finns det en stor marknad däremellan som nVidia inte täckt, eller tänker de döda 1070 och ersätta den med 1070Ti?

Trodde inte heller att det var någon enorm skillnad mellan 1080 och 1070, blir lite förvånad när man läser detta.

Permalänk
Inaktiv

Enda anledningen till att ett sådant kort släpps måste vara att Nvidia totalt vill döda Vega ur alla aspekter. Även om nu Vega 56 drar mer ström, är högljutt, släpptes 16 månader för sent och inte klockar så bra(?) så erbjuder det väl en 2-3% mer prestanda för pengarna räknat i inköpspris?

Det går förvisso inte att köpa Vega 56 i Sverige till det "utlovade" priset på ca 4090kr men kanske är annorlunda internationellt.

Permalänk
Medlem

Denna lansering känns lite samma som det ytterst nödvändiga kortet 560ti 448 cores! Då var det 560, 560ti, 560ti 448 cores och sen 570.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Varför ser jag NVIDIA becoming to Intel?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Ett helt meningslöst kort,
Släpps endast för att vara bättre än vega 56.
Giriga Nvidia.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Det är nästan lika starkt som 1080, snarlik prestanda. Vem är tokig och köper 1080 när 1070ti är någon futtig procent svagare?!

Permalänk
Medlem

Stämmer 4300 kr som release pris på 1070Ti undra vad vanliga 1070 reas ut för pris då och även 1080 lär va tvungen att pris sänkas så bara positivt.

429 USD lär dock ej omvandlas så bra misstänker jag eller är det önsketänk

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ett helt meningslöst kort,
Släpps endast för att vara bättre än vega 56.
Giriga Nvidia.

Du borde ansöka om tjänsten som produktstrateg. Det är ju bättre för Nvidia att släppa kort som är sämre än vega och om de ändå mot förmodan skulle få till lite gröna siffror så måste de ju skänka bort dem till välgörenhet. En vill ju inte framstå som girig...

(Hoppas ditt inlägg var ironiskt, mitt är iallafall det..)

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Medlem

min första reaktion WHY?

Permalänk
Avstängd

@moffe89:
Mitt var inte alls ironiskt.
Är bara så jag upplever.ett 1070 Ti.
Tycker mest du babblar i nattmössan.eller är packad.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är som gamla Ti 4200 - Ti 4600 serien i början på 2000-talet
sen släppte dom Ti 4800 och ti 4800se har för mig Ti 4400 se kom med i SE - serien
helt förvirrade kort Ti 4600 var den starkaste

Dom försöker pressa ut det sista i grafikkorten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@moffe89:
Mitt var inte alls ironiskt.
Är bara så jag upplever.ett 1070 Ti.
Tycker mest du babblar i nattmössan.eller är packad.

Så det är meningslöst att ta fram en produkt som överträffar motsvarande produkt hos konkurrenten?

Hur tänkte du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen de släpper ett kort för att fylla gapet mellan 1070 och 1070ti i framtiden...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

GTX 1070 Ti fyller ju i alla fall ett litet hål i prestandasegmentet.

Minns GTX 500-serien där man kunde köpa GTX 560, GTX 560 Ti, GTX 560 Ti 448 Core och GTX 570.
Där snackar vi trångt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

GTX 1070 Ti fyller ju i alla fall ett litet hål i prestandasegmentet.

Minns GTX 500-serien där man kunde köpa GTX 560, GTX 560 Ti, GTX 560 Ti 448 Core och GTX 570.
Där snackar vi trångt.

GTX 560 är dock "rebranded" GTX 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Därför att Vega 56 är snabbare än dagens 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso, men 1070 står sig väldigt bra och har mycket bättre energiförbrukning. Med tanke på nVidias ställning på marknaden kan det inte gärna vara ett hot. Särskilt eftersom Vega 56 knappt går att köpa.

Jag tycker det är synd att nVidia ger sig på sånt här trams. Grafikkortsmarknaden har sett tillräckligt av det, både från ATI/AMD och nVidia. Jag hade mycket hellre sett färre modeller med lite större skillnader dem emellan.

Tänk ett topsegment med två kort: Snabbast och nästan lika snabbt. Släpp sen ett kort vardera för mellanklasskort och budgetkort.

För oss konsumenter hade det varit mycket enklare och överskådligare (tänk nu att långt ifrån alla är entusiaster med järnkoll). Luckorna som skapas är inte så jävla viktiga utan handlar mest om rädsla att konkurrenterna ska smyga in med sina alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förvisso, men 1070 står sig väldigt bra och har mycket bättre energiförbrukning. Med tanke på nVidias ställning på marknaden kan det inte gärna vara ett hot. Särskilt eftersom Vega 56 knappt går att köpa.

Jag tycker det är synd att nVidia ger sig på sånt här trams. Grafikkortsmarknaden har sett tillräckligt av det, både från ATI/AMD och nVidia. Jag hade mycket hellre sett färre modeller med lite större skillnader dem emellan.

Tänk ett topsegment med två kort: Snabbast och nästan lika snabbt. Släpp sen ett kort vardera för mellanklasskort och budgetkort.

För oss konsumenter hade det varit mycket enklare och överskådligare (tänk nu att långt ifrån alla är entusiaster med järnkoll). Luckorna som skapas är inte så jävla viktiga utan handlar mest om rädsla att konkurrenterna ska smyga in med sina alternativ.

1070 är absolut ett bra kort fortfarande, men Vega är snabbare och billigare. Att det drar 60W mer bryr sig gemene man inte om.

Det som driver nVidia till att släppa ett nytt kort är konkurrens, och det är i grunden bara bra. Visst blir det lite rörigare med fler modeller, men detta kommer ju sätta press på AMD att antingen sänka priset eller få fart på 56an. Oavsett så gynnar det oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kommer eftermarknadsmodeller snabbt?

Jag ser inte det här som en speciellt onödig release. Hade det varit massa hype kring releasen hade man ju tyckt att det kändes lite överdrivet men kan vi kunder betala mindre för mer prestanda så kan väl det knappast ses som onödigt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

1070 är absolut ett bra kort fortfarande, men Vega är snabbare och billigare. Att det drar 60W mer bryr sig gemene man inte om.

Det som driver nVidia till att släppa ett nytt kort är konkurrens, och det är i grunden bara bra. Visst blir det lite rörigare med fler modeller, men detta kommer ju sätta press på AMD att antingen sänka priset eller få fart på 56an. Oavsett så gynnar det oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Är man det minsta uppdaterad så kan dom där 60W faktiskt spela väldigt stor roll. Jag hade aldrig köpt ett AMD GPU, främst på grund av deras papperslanseringar men också högre strömförbrukning som är = mer värme som behöver hanteras. Att det sedan är högre strömförbrukning till mindre prestanda hos AMD är också en anledning till att inte köpa dom.

Men det är en personlig preferens, att köra med nVIDIA. Hittils har dom aldrig gjort mig besviken. Ett kort i lägre High End som får en knuff mot mitten med ett ti kort kan vara bra, beroende på prissättningen. Inte alla har råd med ett 1080 än mindre 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

1070 är absolut ett bra kort fortfarande, men Vega är snabbare och billigare. Att det drar 60W mer bryr sig gemene man inte om.

Det som driver nVidia till att släppa ett nytt kort är konkurrens, och det är i grunden bara bra. Visst blir det lite rörigare med fler modeller, men detta kommer ju sätta press på AMD att antingen sänka priset eller få fart på 56an. Oavsett så gynnar det oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vega 56 är bara marginellt snabbare och finns bara att köpa med referenskylaren, till samma pris du kan få ett 1070 för med tredjepartskylare.

Nvidia skulle lätt kunna sänka priset på 1070 för att sätta press på AMD. De har sannolikt mycket bättre marginaler.
Just det där synsättet på konkurrens är vad som ger oss produkter med obegripliga modellbeteckningar och långa serier som inte skiljer sig nämnvärt från varandra. Vill du ha en HP EliteBook G4 Z2V97EA#AK8, G4 Z2V48EA#AK8, G4 Z2V72EA#AK8, G4 1EN59EA#ABN, G4 Z9M56AW#AK8 eller Z2W96EA#AK8? Försök gissa vilken som är bäst utan att googla.

Eftersom Vega 64 i vissa fall slår ett 1080 kanske nVidia borde släppa ett 1080 Ti/2? Sen för att täcka in glappet som fortfarande finns kvar kan de lansera 1075 och 1085. Dessa kan ju vara dual-GPU baserat på Maxwell, bara så att vi som är lite gamla i gården kan bli nostalgiska över hur nVidia (och även AMD) krånglat till modellbeteckningarna förut.

Jag ser då hellre att de istället strävar efter att göra det så enkelt och lättöverskådligt som möjligt. Typ, som AMD faktiskt har gjort med Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vega 56 är bara marginellt snabbare och finns bara att köpa med referenskylaren, till samma pris du kan få ett 1070 för med tredjepartskylare.

Nvidia skulle lätt kunna sänka priset på 1070 för att sätta press på AMD. De har sannolikt mycket bättre marginaler.
Just det där synsättet på konkurrens är vad som ger oss produkter med obegripliga modellbeteckningar och långa serier som inte skiljer sig nämnvärt från varandra. Vill du ha en HP EliteBook G4 Z2V97EA#AK8, G4 Z2V48EA#AK8, G4 Z2V72EA#AK8, G4 1EN59EA#ABN, G4 Z9M56AW#AK8 eller Z2W96EA#AK8? Försök gissa vilken som är bäst utan att googla.

Eftersom Vega 64 i vissa fall slår ett 1080 kanske nVidia borde släppa ett 1080 Ti/2? Sen för att täcka in glappet som fortfarande finns kvar kan de lansera 1075 och 1085. Dessa kan ju vara dual-GPU baserat på Maxwell, bara så att vi som är lite gamla i gården kan bli nostalgiska över hur nVidia (och även AMD) krånglat till modellbeteckningarna förut.

Jag ser då hellre att de istället strävar efter att göra det så enkelt och lättöverskådligt som möjligt. Typ, som AMD faktiskt har gjort med Vega.

Ja, AMD har nog inte mycket till marginaler med tanke på minnen och yielden, men nVidia kan säkert producera 1070ti för ungefär samma pengar som vanliga 1070, vilket isåfall är mer lönsamt än att konkurrera med sänkt pris.

Så länge 1070ti inte blir snabbare än 1080 så är det ju inte så rörigt.
AMD ska nog kunna krångla till sitt namnschema rätt snart igen ska du se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water