Permalänk
Medlem

Omdömme DXRacer Sentinel series

Hej!

Tänkte dela med mig lite tankar och upplevelser med min nya DXRacer Sentinel stol som jag införskaffade för ett par veckor sen när den var lite nedsatt i pris på Netonnet.

Jag är ganska lång (194cm) och lite för tung (110kg) och tittar man då på rekomenderade stolar så var deras King eller Sentinel de modeller som passade bäst, och när då denna blev prissänkt så slog jag till.
Modellen : https://www.dxracer-europe.com/sentinel-series/dxracer/sentin...

Börjar med lådan, det är en riktigt stor och tung pjäs på 35kg.

Lådan är väl packad med ordentligt med emballering kring delarna.

Vi börjar med foten som är en gjuten historia med lite plast detaljer, jag hade även slagit till på ett kitt med "rollerblades" hjul som skulle vara snällare mot golvet. ( https://www.dxracer-europe.com/accessories-chairs/dxracer/bla... )

Monteringen av resten är hyffsat enkel, man får montera delen under sitsen, sedan rygg delen.

Monterad

Storleks jämförelse mot en Sverigestolen som jag använde innan (kontorsstol i 5-6000kr klassen jag fick tag i begagnad)

Så vad tycker jag då?

Jo överlag är jag väldigt nöjd, det finns visa saker jag kan kostatera är lite störiga, men det tror jag beror på mycket är att jag köpte den modellen jag gjorde.
Denna stolen är klassad upp till 160kg och tipp och gung funktionerna är anpassade för detta, vilket i sin tur gör att man får ta i för att gunga och vicka i stolen, mista lilla man inte har vikten med sig så fjädrar den lätt tillbaka.

Liknande gäller med anpassningen för långa personer, även i sitt lägsta läge (speciellt med rollerblade hjulen då dessa bygger lite extra) så är stolen ganska hög, höjer jag upp den lite så kan jag trots mina 194cm dingla med benen om jag skulle vilja det.
Jag hade nog om jag gjort samma val idag tagit modellen under denna i storleks klass.

Jag upplever stolen har mycket inställnings möjligheter vad gäller tipp, gung och fällning av ryggstödet och inställning av armstöden.
Även om man fäller ryggstödet till nästan liggande läge så känns den väldigt välbalanserad och har inte känt några tendenser till att vilja tippa eller likande.

Sätter man sig i den så känns den relativt hård i sitsen, första 10-15min när man satt sig så tanker man lite på att det känns lite hårt,
svank och nack kudden tar lite tid att vänja sig vid.
Men vad jag upplevt är att ju längre man sitter desto bättre känns det, även om det fortfarande är hårt så på nått sätt så får man bra stöd vilket gör att jag upplever att jag känner mig bättre i kroppen, får inte lika ont efter 2-3 timmar än vad jag kännt med tidigare stolar.

Vill ge ett snabbt omdömme om rollerblade hjulen också, extremt tysta och rullar väldigt lätt! går mjukt mot parketten och verkar inte ge mista tillstymmelse till märken i golvet, det enda negativa är också samma lättrullande, det finns tyvärr inget stopp på dem.

Nått negativt då? jo priset är ju fortfarande ganska högt och PU läder blir ganska varmt tyvärr.

Har säkert glömt nämna en massa saker med fråga på så skall jag försöka svara på vad jag tycker.

Ha det gött och hoppas nån finner posten intressant

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Inaktiv

Tack! Bra recension med bra foton!

Sitter själv på en Markus från IKEA. Den har också PU-läder, vilket min katt uppskattar väldigt mycket.

Jag är t.o.m. längre än vad du är, så Sentinel kanske skulle passa bra.

Återigen, tack!

Permalänk
Avstängd

Bra recension man blir sugen på att köpa en king size

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Tack! Bra recension med bra foton!

Sitter själv på en Markus från IKEA. Den har också PU-läder, vilket min katt uppskattar väldigt mycket.

Jag är t.o.m. längre än vad du är, så Sentinel kanske skulle passa bra.

Återigen, tack!

Har själv 3 katter men som tur är så har ingen av dem än varit intresserade av stolen
Dörrposter och dyligt älskar de tyvärr..

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ