Köper fet speldator - lurad på SSDn?

Permalänk
Medlem

Köper fet speldator - lurad på SSDn?

Hej!

Har beställt en ny dator från Net2world (en butik jag gynnat innan och har bra erfarenheter från).

Vad som var lite drygt var att de inte kunde uppge exakt vilket grafikkort (tillverkare) de skulle sätta in, samt
SSD beroende på tillgång.
Efter diverse kontakt med deras (ypperliga) support fick jag svaret idag att SSDn skulle bli en samsung pm851 512 gb.

Lätt ställd började jag googla som en galning då jag aldrig hört talas om denna disk. Det visade sig vara ganska svårt att
hitta omdömen på den men vad som var riktigt nedslående var träffen jag fick på Userbenchmark där resultatet var mer än
uselt på nämnda disk.

testresultat

Om man som jag, ska betala ca 20000 för en ny dator vill man ju knappast ha svaga länkar. Dock måste jag erkänna att jag har
väldigt dålig koll på SSDs och det kan ju vara så att den är bättre än vad detta enda test visar. Fast efter några övriga googlingar
fick jag träffar så tidigt som 2013 då den verkar ha lanserats och det känns ju så där, att en modern speldator har så gamla komponenter.

Jämförelsevis har jag kollat liknande speldatorer och de har hårddiskar som exempelvis Samsung EVO 850, samt Samsung 960 M2 ( som spontant känns fantastisk i sammanhanget).

Min fråga är: Suger denna hårddisk lika fett som jag befarar, och i så fall, vilken disk rekommenderar ni att jag ska byta till?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En SSD är ingen hårddisk.
PM851 är OEM-versionen av 840 EVO, men jag vet inte om den fått fixen för spänningsdrift.
Vill du bestämma över komponenterna mer noggrant kan du bygga själv eller använda en återförsäljare som ger mer kontroll eller bygger ihop customdatorer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Installera nyaste firmware och den får tillbaka majoriteten av sin "kraft".
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Den verkar ju läsa i 500 MB/s och skriva i 300-350 MB/s när den fungerar som den ska, och det är ju i princip som en vanlig SSD. Kan inte tänka mig att det är någon större nackdel jämfört med en 850 EVO.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för övriga komponenter i denna feta speldator?

Permalänk
Medlem

Först: Tack för tillrättavisningen, jag ska aldrig igen använda ordet "hård" när jag talar om SSDs.
för övrigt: ett seriöst tack för råd och upplysning.
Den "FETA" speldatorn är denna:

FET dator

För mig är det en fet speldator. Jag är medveten om att det finns andra som inte bedömer den
som sådan, den har ju inte quadrupla Titan X kort och man kan även överväga att köpet är
dåligt då Coffee lake lanseras alldeles strax. Säkert finns där andra små flaskhalsar också att
ta i beaktande. Varför är det 2400 minnen i stället för 3000?

Så, låt oss låta ordet "fet" vara subjektivt. För mig blir det en grym uppgradering i alla fall

P.S. Jag har bytt till en EVO 850 512mb utan extra kostnad.

Det framgår inte i länken till datorn, men grafikkortet blir ett Gainward Phoenix Golden sample.

Permalänk
Medlem

@Skaata: Fick du bytt till en 850 evo m.2 eller sata? Hoppas det är en sata då jag tycker det känns dumt att ödsla m.2-anslutningen på lagring med sata-gränssnitt när den tillåter betydligt snabbare med pci-express-gränssnitt (nvme). Bättre då att ha den ledig för framtida tillägg av en ssd med nvme-gränssnitt.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag tänkte som du och valde SATAn.

Förhoppningsvis blir jag nöjd med samtliga komponenter.
Grafikkortet var ett visst besvär; det är aldrig en garanti vilket kort det blir, beroende på tillgång.

Först skulle det bli ett Palit-kort som verkade väldigt bra, men det tog slut. Sedan
ville de sätta in ett Gigabyte turbo, men efter lite läsning på nätet framgick det att
just det kortet lät som ett jetplan som väckte grannar och sambor.

Net2world är dock väldigt flexibla och tillmötesgående så jag bytte alltså till Gainward-kortet som
jag läst har fått fina omdömen.

Den som lever får se.

Permalänk

20papp och inte ens en optisk enhet

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

20papp och inte ens en optisk enhet

Självklart inte. Vem behöver en sån nuförtiden? Jag har inte haft det i mina 2 senaste byggen iaf. Hans dator hade inte 3.5"floppy heller för 20papp. Otroligt va?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

20papp och inte ens en optisk enhet

Vem använder det idag?? Inte sett dem i nybyggen på över två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har en PM851 256GB i min sekundära rigg. Får Ca 1500MB/s läs och 300MB/s skriv.

Det är en äldre disk. Skulle alldrig gå med på en sån disk i en ny dator för 20 lax.

Borde sitta en 960 evo i den datorn kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

@elixyr: Håller med. Inet har 960:an i sina motsvarande speldatorer men då hade
jag fått betala nästan 3000kr mer. Förvisso hade jag då också fått vattenkylning.
Sägas skall att jag fick uppgraderat referenskylaren till en Cooler master utan extra
kostnad.

Som helhet tycker jag att jag får mycket dator för pengarna även om jag kanske skulle
önskat just 960 som SSD. Jag kollade faktiskt med Net2World men då hade kostnaden
ökat med 1090 kronor.

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: Fan, du har rätt! Jag tror att jag avbeställer!

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det ingår för "fett" moderkort i denna dator?
Kanske står nånstans men jag har dålig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Får man fråga vad det ingår för "fett" moderkort i denna dator?
Kanske står nånstans men jag har dålig syn

Din syn är det inget fel på, det står inte

Det stod mellan 2 Gigabyte-kort och om mitt minne inte alldeles sviker mig så blev det
modellen Gigabyte Gaming Z270 K3. Har jag helt fel så får jag redigera när jag kollat
sammanställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaata:

Din syn är det inget fel på, det står inte

Det stod mellan 2 Gigabyte-kort och om mitt minne inte alldeles sviker mig så blev det
modellen Gigabyte Gaming Z270 K3. Har jag helt fel så får jag redigera när jag kollat
sammanställningen.

Jag skrev fel modell av moderkort! Kortet det blev är ett Gigabyte GA-Z270P-D3!

Permalänk

Subjektivt så klart, men i min värld faller denna dator helt klart inom kategorin "fet speldator". Men nu är det inte detta tråden handlar om så låt oss lämna det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Självklart inte. Vem behöver en sån nuförtiden? Jag har inte haft det i mina 2 senaste byggen iaf. Hans dator hade inte 3.5"floppy heller för 20papp. Otroligt va?

Jag använder het i min då jag både ser film på min dator, ibland, och rippar all min musik som jag köper på CD på den.
Och näe, jag anser inte att Spotify är ett fullgott alternativ.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ytbehandlad:

20papp och inte ens en optisk enhet

Det hade varit skandal om en dator för 20 000 kr hade en optisk enhet, på grund av den stora negativa inverkan det skulle ha på valet av chassi.

Har full förståelse för att en liten delmängd av alla användare behöver en ODD, och de kan isåfall köpa en extern sådan eller bygga en egen dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av elixyr:

Har en PM851 256GB i min sekundära rigg. Får Ca 1500MB/s läs och 300MB/s skriv.

Nu är väl denna siffra i bästa fall extremt missvisande, då detta är vid läsning från RAM och inte från SSD:n. Om det sättet att mäta på ska accepteras kan man i princip trolla fram vilka siffror man vill.

Om du tycker att jag har fel får du gärna beskriva mer i detalj hur du mätt upp 1 500 MB/s läshastighet. (Samsung själva anger 540 MB/s.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu är väl denna siffra i bästa fall extremt missvisande, då detta är vid läsning från RAM och inte från SSD:n. Om det sättet att mäta på ska accepteras kan man i princip trolla fram vilka siffror man vill.

Om du tycker att jag har fel får du gärna beskriva mer i detalj hur du mätt upp 1 500 MB/s läshastighet. (Samsung själva anger 540 MB/s.)

Haha.. Det var jag som var trött mössa. Det är en PM951 jag har. Lite skillnad..

PM851 jag har är för mSATA och den lider av samma problem som 840 gör med att den tappar prestanda.

Så då är det ju ett sämre köp isf.

Vet inte vart jag fick att det var en 951, antagligen för att det är en dator för 20 lax.

Skulle INTE acceptera en 851 i en ny dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Installera nyaste firmware och den får tillbaka majoriteten av sin "kraft".
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Vad jag vet stöder inte Samsung OEM diskar, och 851 som har samma fel som 840 EVO, har därför ingen officiell fix (och om tekniskt sett borde det enkelt gå för dem att lösa det, så är det upp till tillverkaren som sätter in disken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Haha.. Det var jag som var trött mössa. Det är en PM951 jag har. Lite skillnad..

PM851 jag har är för mSATA och den lider av samma problem som 840 gör med att den tappar prestanda.

Så då är det ju ett sämre köp isf.

Vet inte vart jag fick att det var en 951, antagligen för att det är en dator för 20 lax.

Skulle INTE acceptera en 851 i en ny dator!

Jag håller med och här bör verkligen Net2world tänka om. De har ett lågt inköpspris på PM851,
men det berättigar inte att sätta in i en ny, svindyr dator. Som jag skrev ovan så är N2W väldigt
flexibla så utan några krusiduller sattes i stället in en EVO 850 512gb.

Nu hoppas jag att de bygger snabbt som attan, jag är väldigt sugen på att få datorn snart

P.S. Kommer att sälja bla ett EVGA gtx980ti SC+ inom kort, om någon är intresserad