Microserver + ? = NAS med webinterface

Permalänk

Microserver + ? = NAS med webinterface

Tjena,

Funderar på om man kan ta en HP Microserver Gen8 och lägga in någon typ av webbaserad NAS programvara på den så att den blir lika enkel att administrera som en NAS? Har en Asustor AS-202TE som jag tycker är OK om det säger något.

Frågan är vilken programvara ska jag installera? Tänkte bara använda den som fileserver och ftp server och inget annat. Och diskarna måste varva ner automatiskt vid inaktivitet.

Vill inte köra ett rent server OS utan det måste gå enkelt att kolla status på diskar osv utan att veta hur man loggar in på ssh och kör cat /proc/mdstat... Och enkelt att byta en söndrig disk.

På Microservern tänkte jag installera en SSD att boota från och sen en RAID1 array med WD RED diskar. Framtida expansion blir en RAID1 array till.

Några förslag vad jag ska kolla på? Användarvänlighet är prio 1.

Permalänk
Medlem

www.freenas.org

Du sätter upp allt och monitorerar från webinterface.
WD Red kommer dock inte spinna ner när dom inte används. En av poängerna med NAS diskar är just att dom ska gå 24/7. Diskar som spinner ner har i regel kortare livslängd pga temperaturskillnaderna. Jag har haft WD Green under många år å dom går sönder med en frekvens av runt 20k timmar. Idag har jag en mix av Green (håller på å bytas ut) Red och Ironwolf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

www.freenas.org

Du sätter upp allt och monitorerar från webinterface.
WD Red kommer dock inte spinna ner när dom inte används. En av poängerna med NAS diskar är just att dom ska gå 24/7. Diskar som spinner ner har i regel kortare livslängd pga temperaturskillnaderna. Jag har haft WD Green under många år å dom går sönder med en frekvens av runt 20k timmar. Idag har jag en mix av Green (håller på å bytas ut) Red och Ironwolf

Skickades från m.sweclockers.com

Att green diskar pajade i nas var ett stort problem. Däremot tycker jag mig ha läst på freenas forumet att guruerna är delade i två läger avseende om det är skadligt att låta reddiskar varva ner i en nas. Red är gjorda för att klara av att snurra 24/7 vilket inte nödvändigtvis betyder att de mår dåligt av att stanna.

Men testresultat välkomnas så man får lite mer kött på benen, vilket håll det än pengar åt.

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Fem stycken WD Green i en pool varav den med högst antal timmar : 47215
Så nej, du kan inte generalisera att de går sönder så ofta som du påstår, precis på samma sätt som att jag inte kan generalisera att de håller så länge som de gjort för mig.

@guermantes: Detta kanske är intressant för dig också efter att ha läst ditt inlägg.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla på Xpenology. Då kan du boota från ett SD-kort som monteras i Microservern och slipper en SSD.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Unraid är jävligt trevligt också, även om det kostar en slant.

Kör det på en dell t20 med 4 WD red 3tb och en ssd som cache. Bootar från usbminne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Garmzon: Fem stycken WD Green i en pool varav den med högst antal timmar : 47215
Så nej, du kan inte generalisera att de går sönder så ofta som du påstår, precis på samma sätt som att jag inte kan generalisera att de håller så länge som de gjort för mig.

@guermantes: Detta kanske är intressant för dig också efter att ha läst ditt inlägg.

Självklart subjektivt men sedan 2008 har jag haft sektorfel i någon grad på 7/10 green diskar i allt från NAS till iMac’s. Alla mellan 20-30k timmar.

Google har en studie som visade på ökad failure rate för diskar med höga power cycles över 20k timmar.

Med det sagt så gillar inte ZFS heller när diskarna spinner ner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Med det sagt så gillar inte ZFS heller när diskarna spinner ner.

Intressant! Du får gärna utveckla eftersom jag står i begrepp att bygga en freenas med just zfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror nog jag vill att diskarna ska kunna varva ner. Den här maskinen kommer mest användas kvällstid så att den skulle kunna varva ner efter någon timmes inaktivitet eller nått. Så i princip blir det en nedvarvning per dygn.

Jag tror det är bättre att stoppa diskarna om det handlar om många timmar eller flera dygn innan de behöver starta igen. Men om de skulle starta och stoppa hela tiden så är det ingen idé. Dessutom tar det kanske 15 sekunder innan stora diskar varvat upp.

Jag tänkte köra på WD RED för jag har använt dem innan och då har de fungerat ok.

Kan man få diskarna att varva ner i FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Med freenas behövs ingen SSD, man bootar på usb
Jag använder däremot SSD som jaildisk till min plex-server som gör att servern laddar thumbs och annat betydligt snabbare än förut

Diskarna jag har är 4 st 4TB Seagate(föregångare till Ironwolf som jag inte kommer ihåg namnet på)

Har inte hittat någonstans än där man kan tvinga diskarna att spinna ner men har inte heller känt att jag har ett behov av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av niterider:

Jag tänkte köra på WD RED för jag har använt dem innan och då har de fungerat ok.

Kan man få diskarna att varva ner i FreeNAS?

Visst går det

http://doc.freenas.org/11/storage.html#view-disks
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-find-out-...

Freenas är byggt på FreeBSD som är ett fullfjädrat OS. Tänk på dock att inte lägga databasen på diskarna du vill ska varva ner. Och du behöver schemalägga Scrub etc så dom enbart körs på tider du vill ha diskarna snurrandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Med freenas behövs ingen SSD, man bootar på usb
Jag använder däremot SSD som jaildisk till min plex-server som gör att servern laddar thumbs och annat betydligt snabbare än förut

Diskarna jag har är 4 st 4TB Seagate(föregångare till Ironwolf som jag inte kommer ihåg namnet på)

Har inte hittat någonstans än där man kan tvinga diskarna att spinna ner men har inte heller känt att jag har ett behov av det

Är det verkligen så segt utan SSD med Plex? Kör själv plex utan SSD och så länge man ser till att optimera databasen lite nu och då så tar det ingen tid alls att ladda. Innan jag hade optimerat databasen så kunde det dock ibland ta en bra stund för den att ladda allt. (ungefär 1100 blandade saker, inkl. preview thumbs)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Intressant! Du får gärna utveckla eftersom jag står i begrepp att bygga en freenas med just zfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Kikade lite snabbt men hittade inte bugrapporterna. Du får googla själv men bland annat har det varit problem med diskar som spunnit ner i olika intervall. När sen ZFS inte får svar inom ”förväntad” tid ställde det till bekymmer. Andra problem har varit med linux där man fått kernal panic av nerspunna diskar. Eftersom jag inte spinner ner mina kanske problemen är lösta utan att jag sätt det, men jag håller mig till idlande diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är det verkligen så segt utan SSD med Plex? Kör själv plex utan SSD och så länge man ser till att optimera databasen lite nu och då så tar det ingen tid alls att ladda. Innan jag hade optimerat databasen så kunde det dock ibland ta en bra stund för den att ladda allt. (ungefär 1100 blandade saker, inkl. preview thumbs)

Segt å segt, det går snabbare
sen blev jag tipsad om man hade lite tyngre 4k-filmer och man hade jailen på ssd så kunde det hjälpa en hel del. Just nu klarar min server 4k-filmer på runt 70mbps men över det så buffrar det en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är det verkligen så segt utan SSD med Plex? Kör själv plex utan SSD och så länge man ser till att optimera databasen lite nu och då så tar det ingen tid alls att ladda. Innan jag hade optimerat databasen så kunde det dock ibland ta en bra stund för den att ladda allt. (ungefär 1100 blandade saker, inkl. preview thumbs)

Beror på hur mycket RAM du har. Har du tillräckligt för att plex stannar i ARC behöver du inga speciella diskar för Jail.

Att boota på SSD är dock tveeggat. USB minnen har vettigare storlek men kommer gå sönder efter ett till två år. Jag brukar spegla usb å byta dom allt eftersom. Att återskapa FreeNAS är oxå enkelt. En SSD kommer hålla längre men största delen kommer va tom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Kikade lite snabbt men hittade inte bugrapporterna. Du får googla själv men bland annat har det varit problem med diskar som spunnit ner i olika intervall. När sen ZFS inte får svar inom ”förväntad” tid ställde det till bekymmer. Andra problem har varit med linux där man fått kernal panic av nerspunna diskar. Eftersom jag inte spinner ner mina kanske problemen är lösta utan att jag sätt det, men jag håller mig till idlande diskar.

Jag har en linux server med många WD RED diskar där jag testat att varva ner hårddiskarna med hdparm. De varvar upp själva vid behov utan problem. Allt ligger i mjukvaruraid med olika typer av filsystem (ext3/ext4/jfs).

Det som kan ge problem är att starta många diskar exakt samtidigt är att man får en spänningsdip. Hårdvaru raidkontrollers har ofta en inställningsbar fördröjning så att diskarna startar upp med någon sekunds mellanrum för att slippa detta.

Det kan också vara så att vissa diskar spinner upp långsammare för att inte dra för mycket ström. Sannolikt startar enterprise diskar långsammare just för att det kan sitta 24 diskar eller fler i samma system och det är inte så viktigt hur lång tid det tar att boota upp systemet. Supermicro har kabinet där man kan montera 90 stycken 3.5" diskar i samma låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niterider:

Jag har en linux server med många WD RED diskar där jag testat att varva ner hårddiskarna med hdparm. De varvar upp själva vid behov utan problem. Allt ligger i mjukvaruraid med olika typer av filsystem (ext3/ext4/jfs).

RAID är påtok för volatilt för min smak, jag håller mig till ZFS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Unraid, awesome, enkel och kan även sätta upp VM:ar!

https://lime-technology.com/

Permalänk

Xpenology, enklare än så blir det inte, användarvänligt och relativt resurssnålt.
Kör det på bägge mina burkar.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Visst går det

http://doc.freenas.org/11/storage.html#view-disks
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-find-out-...

Freenas är byggt på FreeBSD som är ett fullfjädrat OS. Tänk på dock att inte lägga databasen på diskarna du vill ska varva ner. Och du behöver schemalägga Scrub etc så dom enbart körs på tider du vill ha diskarna snurrandes.

Förutom att se till så att "system dataset" inte ligger på poolen med diskarna så glöm inte att även konfigurera SMART-pollingen så att den inte väcker diskar som har spunnit ner.

Permalänk
Medlem

Finns en hel hög som kör XPenology på G8 burkar så det verkar onekligen vara en rätt stabil kombo.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av kf:

Förutom att se till så att "system dataset" inte ligger på poolen med diskarna så glöm inte att även konfigurera SMART-pollingen så att den inte väcker diskar som har spunnit ner.

Bra poäng! Jag är hyffsat säker på att smart-frågor inte väcker disken. Däremot om man kör en smart test där disken skriver och läser data så måste den klart spinna upp.

Permalänk
Medlem

@niterider: Jag har inte själv testat hur diskar beter sig när det gäller SMART. Bygger rekommendationen mest på alternativen som finns i FreeNAS när man konfigurerar SMART-servicen:

Permalänk
Medlem

Freenas med zfs spinner upp samtliga diskar oavsett vilken fil som efterfrågas då den sprider dom jämt över alla diskar. Unraid lägger hela filen på en disk plus på parity disken om du vill köra med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.