Guide till nätverk: Öka räckvidden

Permalänk
Melding Plague

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i sin nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det "osynliga" 5 GHz-nätet som mesh-nätverk använder som backhaul fyller samma funktion som Ethernet/elnätskommunikation i fallet med flera accesspunkter.

Detta "osynliga" nät måste väl fortfarande gå på en av dom kanaler som finns tillgängligt för 5Ghz?

Jag som bor i lägenhet och har ungefär 20 trådlösa 5ghz-nät runt omkring mig kan väl fortfarande få kapacitetsproblem där?
Dvs att "backhaul" inte går på samma kanal som mitt 5Ghz-nät, hjälper ju inte så mycket då etern redan är fylld av alla andra 5Ghz-nät?

Permalänk
Medlem

Härlig lördagsläsning!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BasseBaba:

Detta "osynliga" nät måste väl fortfarande gå på en av dom kanaler som finns tillgängligt för 5Ghz?

Jag som bor i lägenhet och har ungefär 20 trådlösa 5ghz-nät runt omkring mig kan väl fortfarande få kapacitetsproblem där?
Dvs att "backhaul" inte går på samma kanal som mitt 5Ghz-nät, hjälper ju inte så mycket då etern redan är fylld av alla andra 5Ghz-nät?

Helt rätt, med "osynliga" menar jag att de kommer inte dyka upp som ett trådlöst nät du kan ansluta till utan det nätet är helt privat för accesspunkterna i mesh-nätet.

Men det är fortfarande ett helt vanligt 5 GHz 802.11ac nätverk, så om du har allt för många grannar kommer dessa påverka kapacitet för ditt mesh-nätverks "backhaul".

Som jag skriver: Ethernet är "bäst" sett till kapacitet och tillförlitlighet, men är ju enklare att slippa dra några kablar alls. Framförallt brukar kablar som går runt i hemmet ha rätt låg WAF, en faktor som den yngre generationen kommer lära sig inte ignoreras ostraffat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

ok du är grym Yoshman bra artikel

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

WAF är den viktigaste faktorn ibland vilket drar upp kostnaden

Grym artikel som vanligt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag skriver: Ethernet är "bäst" sett till kapacitet och tillförlitlighet, men är ju enklare att slippa dra några kablar alls. Framförallt brukar kablar som går runt i hemmet ha rätt låg WAF, en faktor som den yngre generationen kommer lära sig inte ignoreras ostraffat

WAF är omvänt proportionell mot MIF faktorn för er som inte känner till den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Min erfarenhet av elnätskommunikation är väldigt hit-or-miss. Om det går att få kontakt mellan powerline-enheterna fungerar det lysande, men mellan vissa vägguttag fungerar det inte alls.

Ja beror väl på att båda måste sitta på samma fas (Samma propp) annars går det nog inte så bra!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tummen upp Yoshman. Väldigt bra skrivit.

Tror jag ska börja skicka ut länken till denna artikel till mina kunder som ett komplement. Lagom trött på att sitta hela dagarna och förklara varför deras nätverk är skit.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wiruz:

Ja beror väl på att båda måste sitta på samma fas (Samma propp) annars går det nog inte så bra!

Verkar variera lite från fastighet till fastighet. I mitt nuvarande hem verkar det vara som du skriver, kommunikationen fungerar bara inom samma fas.

Men har sett andra lägen där man i.o.f.s. tappar lite fart om det är olika faser, men det fungerar ändå.

Min gissning: det beror nog mycket på hur pass lång sträcka ledningar från olika faser går parallellt med varandra, är det tillräckligt lång sträcka (ingen aning vad "tillräckligt" är här) så blir det så pass mycket överhörning att de små ettor och nollorna kan ta sig mellan faser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Vila i frid

Bra grävning och förklaring av hårdvara - men som nästan alltid hoppar man över orsak, verkan och lösning på taskig signalnivå, dvs omgivningen. https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-batt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Verkar variera lite från fastighet till fastighet. I mitt nuvarande hem verkar det vara som du skriver, kommunikationen fungerar bara inom samma fas.

Men har sett andra lägen där man i.o.f.s. tappar lite fart om det är olika faser, men det fungerar ändå.

Min gissning: det beror nog mycket på hur pass lång sträcka ledningar från olika faser går parallellt med varandra, är det tillräckligt lång sträcka (ingen aning vad "tillräckligt" är här) så blir det så pass mycket överhörning att de små ettor och nollorna kan ta sig mellan faser.

Åtusan, var ganska eller snarare helt säker på att man var tvungen att använda samma fas för att få det att fungera men man lär sig alltid något nytt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Intresserad av att läsa mer om mest, men som jag förstått det finns de bästa produkterna bara i USA än så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har löst det på så vis att jag använt mig utav överblivna routrar där man stängt av dhcp. Problemet är att få klienten att byta till 'rätt' accesspunk vilket till slut gjort att jag satt olika ssid på punkterna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hasenfrasen:

Bra grävning och förklaring av hårdvara - men som nästan alltid hoppar man över orsak, verkan och lösning på taskig signalnivå, dvs omgivningen. https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-batt...

Lämplig placering av accesspunkter togs upp i del 2 av denna guide.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min gissning: det beror nog mycket på hur pass lång sträcka ledningar från olika faser går parallellt med varandra, är det tillräckligt lång sträcka (ingen aning vad "tillräckligt" är här) så blir det så pass mycket överhörning att de små ettor och nollorna kan ta sig mellan faser.

Japp, precis så är det. OBS att man tappar massor av prestanda - i princip 90% av bandbredden - även om det fungerar. Å andra sidan tappar man ganska mycket om man använder två uttag på samma fas men med olika säkringar också.

Kör den lösningen i ett hus nu, mellan två routrar. Det funkar, men bara för att själva kontakten ut ändå är en risig 4G-signal. När fibern väl är installerad får jag titta på något annat, antagligen mesh om priset på dem har gått ner lite till. Såg att TPLink hade en lösning som inte var alltför dyr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Intressant artikel. Intresserad av att läsa mer om mest, men som jag förstått det finns de bästa produkterna bara i USA än så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Det börjar komma. TPLink har en (Deco M5, ser lovande ut), Asus har en (Lyra, nämns i artikeln), Netgear har en (Orbi, svindyr).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag bor i en relativt nybyggd lägenhet där vi i hallen har ett skåp med ett gäng nätverksuttag. I lägenheten finns 12 olika nätverksuttag och dessa kopplas samman genom skåpet, så att nätverket kan delas ut till alla olika rummen.

Om jag förstår artikeln rätt vore det bäst lämpade för mig vara att installera accesspunkter vid de nätverksuttag i de delar av lägenheten jag upplever har dålig trådlös uppkoppling? Räcker det då att köpa 2-3 stycken, förse dem med ström och koppla in dom i varsitt nätverksuttag i väggen samt se till att skåpet i hallen knyter dem samman mot routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag bor i en relativt nybyggd lägenhet där vi i hallen har ett skåp med ett gäng nätverksuttag. I lägenheten finns 12 olika nätverksuttag och dessa kopplas samman genom skåpet, så att nätverket kan delas ut till alla olika rummen.

Om jag förstår artikeln rätt vore det bäst lämpade för mig vara att installera accesspunkter vid de nätverksuttag i de delar av lägenheten jag upplever har dålig trådlös uppkoppling? Räcker det då att köpa 2-3 stycken, förse dem med ström och koppla in dom i varsitt nätverksuttag i väggen samt se till att skåpet i hallen knyter dem samman mot routern?

3st låter ganska extremt så vidare inte lägenheten är väldigt stor. 1 eller absolut max 2 borde täcka hela ytan om de är korrekt placerade.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Riktigt bra artikelserie! Bra jobbat

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sebbepojken:

Jag bor i en relativt nybyggd lägenhet där vi i hallen har ett skåp med ett gäng nätverksuttag. I lägenheten finns 12 olika nätverksuttag och dessa kopplas samman genom skåpet, så att nätverket kan delas ut till alla olika rummen.

Om jag förstår artikeln rätt vore det bäst lämpade för mig vara att installera accesspunkter vid de nätverksuttag i de delar av lägenheten jag upplever har dålig trådlös uppkoppling? Räcker det då att köpa 2-3 stycken, förse dem med ström och koppla in dom i varsitt nätverksuttag i väggen samt se till att skåpet i hallen knyter dem samman mot routern?

Utan att ha en aning om hur din lägenhet ser ut: en första sak du kan testa är att flytta upp din existerade accesspunkt närmare taket + mer mot centrum i lägenheten om möjligt.

Orsaken att flytta den mot taket är att de flesta bostäder tenderar att vara lite mindre belamrade med saker under takåsen -> mindre saker som är i vägen för signalen.

Beroende på material i väggar och lägenhetens fysiska utformning kan du ändå få "vita" fläckar. Ändå svårt att se hur du ska behöva fler än två accesspunkter om du inte nu har en väldigt stor lägenhet i ett plan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga (kanske lite dum ) när man kör Mesh, kommer varje accesspunkt att förlänga det bakomliggande 5ghz nätverket?

Dvs om man har dem såhär, X = 5ghz distans för mesh 1, - 5ghz distans för mesh 2
modem->1XXXXXX2XX--------3----

accesspunkt 3 kan därmed förlänga nätverket även om den är utanför range av 1?

Jag utgår ifrån att det är så det fungerar, annars så skulle det vara lite dumt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Verkar variera lite från fastighet till fastighet. I mitt nuvarande hem verkar det vara som du skriver, kommunikationen fungerar bara inom samma fas.

Men har sett andra lägen där man i.o.f.s. tappar lite fart om det är olika faser, men det fungerar ändå.

Min gissning: det beror nog mycket på hur pass lång sträcka ledningar från olika faser går parallellt med varandra, är det tillräckligt lång sträcka (ingen aning vad "tillräckligt" är här) så blir det så pass mycket överhörning att de små ettor och nollorna kan ta sig mellan faser.

Man kan även be elektrikern(eller någon utbildad) att sätta en kondensator i lämplig storlek mellan faserna, så att powerplug-signalen lättare kan ta sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utan att ha en aning om hur din lägenhet ser ut: en första sak du kan testa är att flytta upp din existerade accesspunkt närmare taket + mer mot centrum i lägenheten om möjligt.

Orsaken att flytta den mot taket är att de flesta bostäder tenderar att vara lite mindre belamrade med saker under takåsen -> mindre saker som är i vägen för signalen.

Beroende på material i väggar och lägenhetens fysiska utformning kan du ändå få "vita" fläckar. Ändå svårt att se hur du ska behöva fler än två accesspunkter om du inte nu har en väldigt stor lägenhet i ett plan.

Jag har funderat på att göra något sånt ingrepp Problemet är att den står bekvämt nära TV:n nu (vilket inte är bästa läget för Wifi), eftersom Tivo måste ha sin signalkabel genom routern. Att flytta routern innebär att jag måste förlänga den antennkabeln. Jag har annars funderat på att köpa en ny router (lite enklare att koppla vidare genom nätverket). Som jag har förstått det ska man bara kunna ställa sin ComHem-router i ett bryggläge för att få den att samarbeta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Man kan även be elektrikern(eller någon utbildad) att sätta en kondensator i lämplig storlek mellan faserna, så att powerplug-signalen lättare kan ta sig över.

Intressant. Funkar det utan att jordfelsbrytaren löser ut?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har funderat på att göra något sånt ingrepp Problemet är att den står bekvämt nära TV:n nu (vilket inte är bästa läget för Wifi), eftersom Tivo måste ha sin signalkabel genom routern. Att flytta routern innebär att jag måste förlänga den antennkabeln. Jag har annars funderat på att köpa en ny router (lite enklare att koppla vidare genom nätverket). Som jag har förstått det ska man bara kunna ställa sin ComHem-router i ett bryggläge för att få den att samarbeta?

Har själv ComHem och finns absolut ett "bridge-mode" i admin-gränssnittet där, har dock aldrig använt det då jag får väldigt bra täckning som det är här hemma och ComHems 802.11ac wifi-router presterar faktiskt riktigt bra (för att vara något man "får" av operatören).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av mpat:

Intressant. Funkar det utan att jordfelsbrytaren löser ut?

Jordfelbrytare tillåter upp till 30 mA läckström om jag inte minns fel, 20 mA kanske......
Så jordfelsbrytaren ska inte lösa ut.

Powerpluggarna jobbar väl på ett antal MHz, så kondensatorn behöver inte vara så stor.

Permalänk
Medlem

Jag har 2st APs här hemma. En i källaren och en på entréplan. Jag har döpt bägge dessa till exakt samma SSID. Sedan har jag lagt de på olika frekvenser så de inte skriker varandra i halsen.

Vad gillar ni bäst i eran egna setup? Jag har fått höra så olika av många.
1. Kör APs med olika SSID så de inte blir "konflikt". Vad tycker ni funkar bäst?
2. Zero-handoff går väl i princip inte få om man inte har enterprise prylar och dessutom hänger de ju mycket på klienten också och mina klienter är inte enterprise här hemma. Hur löser ni handoffen så den blir så smidig som möjlig?
3. I mitt fall kör jag samma SSID oavsett om de är 2,4ghz eller 5ghz. ASUS tycks som standard rekommendera namn_5G för 5G nätet. Varför inte låta klienten avgöra om den får bra 5GHZ eller 2,4GHZ täckning?

I mitt fall finns i princip inga störningar. Bor i friliggande villa med få grannar runt om. Lite lyx faktiskt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra tips på en trådansluten accesspunkt? Skall sitta i en mindre källare. Kopplad med kabel mot router på övervåningen.

Edit:
T.ex. något sådant kanske?
https://www.dustinhome.se/product/5010796493/rp-ac52

Visa signatur

HTPC