Permalänk

Router -> Switch + Remote Desktop?

Tjena nätverksproffsen!

Jag är helt lost på det här med nätverk. Försöker köra remote desktop/fjärrskrivbord mellan två datorer i mitt lokala nätverk. Datorerna är kopplade genom samma switch. Switchen är kopplad till en Technicolor TG799vn router. Båda datorerna har internet.

Problemet är att datorn inte hittas när jag försöker ansluta genom remote desktop.

Datorerna har olika språk, svenska och engelska, men samma svenska tangentbordslayout. Båda kör Windows 10 med senaste uppdateringarna.

Vad bör jag kolla? Hur börjar jag felsöka? Vad bör jag googla på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Vad anger du i fältet "Dator:" i Anslutning till fjärrskrivbord, IP adressen eller hostname?
2. Prova att pinga datorernas lokala IP adresser. Du hittar den på respektive dator genom att skriva ipconfig i kommandotolken.
3. Får du svar på ping så behöver du troligtvis öppna brandväggen/tillåta fjärrskrivbord till datorn

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Äldre Comhem modem vara bara modem och inte router så alla datorer fick olika (egna) externa IP och något lan fick man inte i dessa.
Skriv ner IP på båda datorerna här så kan man utesluta mycket direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows har du?
Home har bara klienten, så den kan man inte köra till.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack för snabba svar.

Har kollat IP. Externt har datorerna samma IP. LAN har de 192.168.10.X där X är olika siffror på slutet för de respektive datorerna.

Får dock 100% packet loss när jag pingar mellan datorerna.

Körde hostname tidigare FakeNinja men testade IP nu. IP fungerar inte heller.

Krävs det någon speciell typ av switch för LAN:et? Jag köpte en sån där tokigt billig switch tidigare, http://www.tp-link.com/us/products/details/cat-5581_TL-SF1005... , då jag inte har inte möjlighet att koppla datorerna till routern direkt.

Apropå olika externa IP:s; jag har ingenting emot om de skulle få separata externa IP:s så länge jag kommer åt att fjärrstyra. LAN:et är inte av vikt i sig. Men för närvarande har de som sagt samma externa IP.

Båda datorerna kör Windows 10 Professional.

Permalänk
Medlem

Jag behövde öppna port 3389/TCP i Windows brandväggen senast jag använde remote desktop.

Permalänk
Medlem

Och du har ändrat i inställningarna så att datorn accepterar en anslutning via RDP?
Per default så står dom på "Don't allow remote connections to this computer", vilket så klart måste ändras.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead-Inside:

Tack för snabba svar.

Har kollat IP. Externt har datorerna samma IP. LAN har de 192.168.10.X där X är olika siffror på slutet för de respektive datorerna.

Får dock 100% packet loss när jag pingar mellan datorerna.

Körde hostname tidigare FakeNinja men testade IP nu. IP fungerar inte heller.

Krävs det någon speciell typ av switch för LAN:et? Jag köpte en sån där tokigt billig switch tidigare, http://www.tp-link.com/us/products/details/cat-5581_TL-SF1005... , då jag inte har inte möjlighet att koppla datorerna till routern direkt.

Apropå olika externa IP:s; jag har ingenting emot om de skulle få separata externa IP:s så länge jag kommer åt att fjärrstyra. LAN:et är inte av vikt i sig. Men för närvarande har de som sagt samma externa IP.

Båda datorerna kör Windows 10 Professional.

Eftersom båda datorerna verkar sitta på samma nät (192.168.10.x) så bör inte routern vara ett hinder.

Skulle kontrollera följande:
1. Remote Desktop är aktiverat: https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/turn-on-remote-...
2. Kontrollera att det är öppet i Windows brandväggen eller evuentuell annan mjukvarubrandvägg (Port TCP 3389)

Att ping inte fungerar kan återigen vara Windows brandväggen som inte tillåter ping/ICMP som default inställning.

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Skrivet av ThaH:

Eftersom båda datorerna verkar sitta på samma nät (192.168.10.x) så bör inte routern vara ett hinder.

Skulle kontrollera följande:
1. Remote Desktop är aktiverat: https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/turn-on-remote-...
2. Kontrollera att det är öppet i Windows brandväggen eller evuentuell annan mjukvarubrandvägg (Port TCP 3389)

Att ping inte fungerar kan återigen vara Windows brandväggen som inte tillåter ping/ICMP som default inställning.

Det är jag som är dum i huvudet. Hade gjort inställningarna för remote desktop men inte dubbelkollat att jag gjort rätt.

Suck.

Kan fortfarande inte pinga datorerna men det spelar mindre roll. Remote desktop fungerar i alla fall.

Tack för hjälpen allihopa. Hoppas ni får en fortsatt skön helg!