Hjälp med uppfräschning av burken

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppfräschning av burken

Sitter på ett define r3 black pearl ifall jag kommer ihåg rätt med orginallfläktarna som kom till chassit och två ssd hårdiskar och är lite fundersam över ifall detta är det bästa jag kan få ihop för cirka 30k som en upgrade då resten är skrot dags? Nya burken

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en vattenkylning för grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

Sitter på ett define r3 black pearl ifall jag kommer ihåg rätt med orginallfläktarna som kom till chassit och två ssd hårdiskar och är lite fundersam över ifall detta är det bästa jag kan få ihop för cirka 30k som en upgrade då resten är skrot dags? Nya burken

Jag hade passat på byta ut alla fläktar med till nya frächa, så vet man att de kyler ordentligt och inte riskerar att skära sig.

Kolla även vad du har för SSDer och hur gamla det är. Har ju hänt en del på SSD fronten de senaste åren. vore ju synd om dina hårddiskar slöar ner hela burken med nya fina prylar

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

@hypermode: vattenkylning hade jag tänkt montera på processorn istället för standard fläkten som kommer i paketet om det var det du undrade över

Permalänk
Medlem

@Ipzen: har en samsung ssd 750 på 700gb som har fått agera primär hårdisk sen jag ordnade den vilket funkar bra plus en mindre adata på 120gb som enbart har filmer och bilder på sig men hade eventuellt tänkt ordna en till för os i senare tillfälle, hm kanske är lika bra när man ändå är i farten att byta ut fläktarna också nu när du ändå nämner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

@eurodance: vattenkylning hade jag tänkt montera på processorn istället för standard fläkten som kommer i paketet om det var det du undrade över

Grafikkorten du valt kommer endast med block för vattenkylning, så du måste bygga ihop ett helt vattenkylningssystem också om du ska ha dem. Sen kommer ersättaren till 7700K om mindre än två veckor, så kanske läge att vänta lite om du kan.

Permalänk
Medlem

kastade in ett par nya fläktar också nu kanske det kan bli nåt vettigt spelande :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafikkorten du valt kommer endast med block för vattenkylning, så du måste bygga ihop ett helt vattenkylningssystem också om du ska ha dem. Sen kommer ersättaren till 7700K om mindre än två veckor, så kanske läge att vänta lite om du kan.

förmodligen har jag tid att vänta ett tag men då detta redan kom till ett paketpris och min budget runt 35k som allra mest är ju frågan om man får ihop det då , okej noobfråga här då är inte vattenblocken ersättaren för vattenkylningen eller är det för att förbättra kylningen från vattenkylaren?

Permalänk
Medlem

Grafikkorten är endast för "Costum loop" vilket kommer kosta dig ca 6-8k mer. Har du inte tänkt köra med WC på gpu så rekommenderar jag två st 1080 ti med referens kylare från asus msi eller någon av dom andra tillverkarna. Jsg hade även bytt ut cpu kylaren till en NZXT kraken 62 eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Grafikkorten är endast för "Costum loop" vilket kommer kosta dig ca 6-8k mer. Har du inte tänkt köra med WC på gpu så rekommenderar jag två st 1080 ti med referens kylare från asus msi eller någon av dom andra tillverkarna. Jsg hade även bytt ut cpu kylaren till en NZXT kraken 62 eller liknande

så tex två 1080 ti rog poseidon då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

så tex två 1080 ti rog poseidon då?

Poseidon är hybrid, fläkt eller vattenkylning eller båda eller bara vattenkylning. För vattenklyningsdelen måste du själv bygga en egen om du nu inte har en redan. i din gamla rig dvs.

EDIT: med bygga egen menar jag att du måste köpa pump, reservoar, slangar, fittings etc utöver allting du valt. Med din budget på 35k kan du nog vänta två veckor till o köp i7 8700k och Z370 moderkort. Hade jag varit dig hade jag väntat.

EDIT: SLI är inte helt optimerat för nyare titlar, det presterar till och med sämre i vissa titlar än ett singel kort. Plus att de krånglar oftare än de värt. Jag hade köpt ett 1080ti o väntat tills nvidia släpper nästa generation grafikkort. Lägg istället dom pengarna på en bra 27" IPS skräm acer tex. Men det är bara "my two cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

förmodligen har jag tid att vänta ett tag men då detta redan kom till ett paketpris och min budget runt 35k som allra mest är ju frågan om man får ihop det då

Paketet är 28kr billigare än att köpa delarna löst, och grafikkorten minst en tusenlapp dyrare än de behöver vara p.g.a. vattenblocken (som du som sagt inte vill ha). Så det bör inte vara något problem alls att få in en Coffee Lake CPU och Z370-moderkort när de kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Poseidon är hybrid, fläkt eller vattenkylning eller båda eller bara vattenkylning. För vattenklyningsdelen måste du själv bygga en egen om du nu inte har en redan. i din gamla rig dvs.

EDIT: med bygga egen menar jag att du måste köpa pump, reservoar, slangar, fittings etc utöver allting du valt. Med din budget på 35k kan du nog vänta två veckor till o köp i7 8700k och X370 moderkort. Hade jag varit dig hade jag väntat.

EDIT: SLI är inte helt optimerat för nyare titlar, det presterar till och med sämre i vissa titlar än ett singel kort. Plus att de krånglar oftare än de värt. Jag hade köpt ett 1080ti o väntat tills nvidia släpper nästa generation grafikkort. Men det är bara "my two cents

härligt svar tack får leta runt lite vidare då jag är tveksam på att fläkten du valde kommer passa i chassit okej kan ju hålla mig i två veckor för att se vad det nya paketet kommer landa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

härligt svar tack får leta runt lite vidare då jag är tveksam på att fläkten du valde kommer passa i chassit okej kan ju hålla mig i två veckor för att se vad det nya paketet kommer landa på

PM:a mig när de dags så hjälper jag dig. Med den budgeten kan du få en riktigt bra dator om du väljer smart

Permalänk
Medlem

@perost: åh så härligt att höra yrar lite i nattmössan jag haha märkte nyss också att en bra ide är att kolla vad paketet går på och vad delarna för sig går på ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

PM:a mig när de dags så hjälper jag dig. Med den budgeten kan du få en riktigt bra dator om du väljer smart

yes ska göra så dumt att välja sämre än det behövs

Permalänk
Avstängd

Köpa en 7700K idag är dumt..speciellt för dess pris när Coffee lake kommer snart och Ryzen finns ute.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

@perost: åh så härligt att höra yrar lite i nattmössan jag haha märkte nyss också att en bra ide är att kolla vad paketet går på och vad delarna för sig går på ^^

Ja, det har faktiskt funnits tillfällen då såna där paket varit dyrare än att köpa delarna löst, så man får vara lite uppmärksam. Prisjakt är också bra för att kolla vart delarna är billigast.

Permalänk
Medlem

haha jotack då jag ändå ska byta kylare från paketet dem har då den inte kommer vara tillräcklig så blir det ju ändå billigare med delarna var för sig men om det så som det nämns ovanför att sli orsakar mer problem än dem ger i kräm är det ju rätt så onödigt att köra det vilket fick mig att starta ett annat nybygge som kanske lämpar sig bättre då https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724237/
Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

haha jotack då jag ändå ska byta kylare från paketet dem har då den inte kommer vara tillräcklig så blir det ju ändå billigare med delarna var för sig men om det så som det nämns ovanför att sli orsakar mer problem än dem ger i kräm är det ju rätt så onödigt att köra det vilket fick mig att starta ett annat nybygge som kanske lämpar sig bättre då https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724237/
Vad tror ni om denna?

OBS! Vill först och främst poängtera att du inte har valt någon CPU.

Som sagt ha lite is i magen och vänta två veckor (5e oktober för att vara exakt) innan du köper en dator. En 8700K kommer hamna runt 4-4,5k och ett Gaming moderkort i z370 serien runt 2k.
Personligen tycker jag att 5k extra för en Titan XP inte är värt kontra prestanda ökningar den får gentemot 1080Ti. Hade jag varit dig hade jag köpt en 1080Ti och sedan sålt den när nya generationen GPU kommer någon gång nästa år. Jag hade istället lagt dessa pengar på en Acer Predator 27" 271HU 1440p monitor. Det kortet i kombination med 27 tummaren kommer du få över 100 fps i de flesta spelen som finns ute nu, även många spel som ska släppas framöver.(Att köra me en top of the line Gpu med en medioker skärm är som att tanka en Lada med raketbränsle) 1080Ti kortet är redan overkill för en monitor med endast 1k, ska själv köpa en 271HU men väntar tills "Black Friday" för att se om den blir något billigare eftersom jag bränt mycket av min budget på ett pågående Costum loop projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

OBS! Vill först och främst poängtera att du inte har valt någon CPU.

Som sagt ha lite is i magen och vänta två veckor (5e oktober för att vara exakt) innan du köper en dator. En 8700K kommer hamna runt 4-4,5k och ett Gaming moderkort i z370 serien runt 2k.
Personligen tycker jag att 5k extra för en Titan XP inte är värt kontra prestanda ökningar den får gentemot 1080Ti. Hade jag varit dig hade jag köpt en 1080Ti och sedan sålt den när nya generationen GPU kommer någon gång nästa år. Jag hade istället lagt dessa pengar på en Acer Predator 27" 271HU 1440p monitor. Det kortet i kombination med 27 tummaren kommer du få över 100 fps i de flesta spelen som finns ute nu, även många spel som ska släppas framöver.(Att köra me en top of the line Gpu med en medioker skärm är som att tanka en Lada med raketbränsle) 1080Ti kortet är redan overkill för en monitor med endast 1k, ska själv köpa en 271HU men väntar tills "Black Friday" för att se om den blir något billigare eftersom jag bränt mycket av min budget på ett pågående Costum loop projekt.

is i magen var anledning till att det inte låg någon cpu där i ^^
åhfan det är såpass alltså haha följer det och kastade in det i setupen men sitter och väntar på lönebeskedet och 8700k innan jag agerar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724936/ fick ihop en liten fix som verkar duglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahatmaW:

is i magen var anledning till att det inte låg någon cpu där i ^^
åhfan det är såpass alltså haha följer det och kastade in det i setupen men sitter och väntar på lönebeskedet och 8700k innan jag agerar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724936/ fick ihop en liten fix som verkar duglig

Misstänkte de länken fungerar inte Btw

Permalänk
Medlem