Fler årig gammal dator. Återanvändas? Vill lira PUBG

Permalänk
Medlem

Fler årig gammal dator. Återanvändas? Vill lira PUBG

Hej Sweclockers, ny här och behöver hjälp av er kunniga. Har haft min dator nu i så många år att jag glömt hur gammal den egentligen är..

Försökte lira PUBG några dagar sedan men det var riktigt fruktansvärt, efter det kändes det som att det var dags helt enkelt. Kollade runt lite innan och va rätt sugen på den här, men ville inte lägga ner så mycket pengar. https://www.inet.se/produkt/v100731/gamingdator-i-delar-amd-r...

Är det möjligt och fortsätta bygga på den datorn jag har nu eller är den för gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsnaliz:

Hej Sweclockers, ny här och behöver hjälp av er kunniga. Har haft min dator nu i så många år att jag glömt hur gammal den egentligen är..

Försökte lira PUBG några dagar sedan men det var riktigt fruktansvärt, efter det kändes det som att det var dags helt enkelt. Kollade runt lite inne och va rätt sugen på den här, men ville inte lägga ner så mycket pengar. https://www.inet.se/produkt/v100731/gamingdator-i-delar-amd-r...

Är det möjligt och fortsätta bygga på den datorn jag har nu eller är den för gammal?

https://i.gyazo.com/547b6699f5cfa6c9b3d0e7d8395f217f.png

Välkommen till Sweclockers
Processorn lanserades Q3'09 ( kvartal 3 år 2009 ) så nog har den några år på nacken. Du kan fortfarande använda datorn, men antagligen inte för det du tänkt dej. Kanske som mediaspelare, eller en NAS?

Hursomhelst så tycker jag att du gör rätt som letar efter alternativ och frågar här, men det vore bra om du skrev lite mer utförligare vad du vill eller förväntar dej av en ny dator. Fler speltitlar, strömma något osv?

( källa processorn : https://ark.intel.com/products/41315/Intel-Core-i7-870-Proces... )

La till källa för processorn
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att skaffa delar som du kan återanvända i ett helt nytt bygge om det inte skulle räcka, allt är en kostnadsfråga men grafikkort och en ssd och ominstallation är en bra början och innebär ingen risk att du slösat pengar på saker som inte går att ta med sig om du senare skulle bestämma dig för att helt byta plattform.
Du kanske också kan skaffa en bra kylare om du inte redan har det och om nätdelen räcker så överklockar du så långt det går, ev kan du ju även byta nätdel och låda.
Sedan får man ge sig på cpu, minne och moderkort men dessa måste bytas samtidigt om du inte letar på begmarknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Techs: Hej och tack för det snabba svart!

Jepp, den är riktig gammal så förvånar mig inte haha. De var säkert runt det årtalet som jag köpte burken.

Mitt största intresse just nu är något som klarar PUBG på en helt okej nivå. En blandning av low och medium settings på spelet och kanske high / ultra på view distance.

@mrqaffe:
Skulle vara sjukt tacksam för all hjälp jag kan få, kan inte mycket alls om datorer. Kanske ni kan dela med en lista på bra delar eller något i den stilen så kan jag kolla vidare på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsnaliz:

@Techs: Hej och tack för det snabba svart!

Jepp, den är riktig gammal så förvånar mig inte haha. De var säkert runt det årtalet som jag köpte burken.

Mitt största intresse just nu är något som klarar PUBG på en helt okej nivå. En blandning av low och medium settings på spelet och kanske high / ultra på view distance.

Datorn du länkade till har ett MSI RX 570 grafikkort. Jag skulle inte satsa på den i och med att både AMD och NVidia har lanserat nyare efter att RX 570 släpptes.
OBS det är mina egna funderingar och skall inte tas som ett råd hugget i sten.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Techs: Nej då, det är lungt. Vilket grafikkort skulle du rekommendera som är inom samma prisklass ungefär och är bättre än RX 570?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av itsnaliz:

@Techs: Hej och tack för det snabba svart!

Jepp, den är riktig gammal så förvånar mig inte haha. De var säkert runt det årtalet som jag köpte burken.

Mitt största intresse just nu är något som klarar PUBG på en helt okej nivå. En blandning av low och medium settings på spelet och kanske high / ultra på view distance.

@mrqaffe:
Skulle vara sjukt tacksam för all hjälp jag kan få, kan inte mycket alls om datorer. Kanske ni kan dela med en lista på bra delar eller något i den stilen så kan jag kolla vidare på dem.

Har du en färdigköpt märkesdator eftersom det står Acer som moderkortsfabrikat ?
Du borde ta reda på vad du har för nätdel och vilka anslutningar som finns på den för att sedan kunna välja väg, det går att uppgradera stegvis men ordningen bestäms av vad dina gamla delar klarar av om man ska återanvända nått.
En ssd är väl det enda som du med säkerhet kan skaffa men den ökar ju inte spelprestandan alls.
Sedan hänger det på hur din nuvarande dator ser ut och vad nätdelen klarar vad som är nästa steg.

Jag tycker däremot att den gamla datorn är direkt olämplig som nas eller mediaspelare pga att den troligen är oerhört energikrävande för den uppgiften i förhållande till vad som verkligen krävs, det är inte heller särskilt dyrt att köpa nytt där och den minskade elförbrukningen betalar ofta delarna ganska fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jepp, det är en färdigköpt Acer märkesdator. Ska försöka ta reda på vad för nätdel och vilka anslutningar den har, redigerar detta inlägg senare med resultat. Fast, har haft konstigt problem med den innan. Att fläkten inom den slått på gallret (fick justera om de lite) och datorn låter som en grässklippare varje gång jag startar den men slutar efter några minuter senare. Kanske den är påväg att dö eller något? Som sagt, är inte kunnig på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsnaliz:

@Techs: Nej då, det är lungt. Vilket grafikkort skulle du rekommendera som är inom samma prisklass ungefär och är bättre än RX 570?

Jag hade börjat som lägst med ett GTX 1060 och läst recensioner/tester för att se hur ett sådant står sej gentemot det jag kan tänka mej betala. Prestanda kontra budget kan vara en väldigt svår balansgång.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av itsnaliz:

@mrqaffe: Jepp, det är en färdigköpt Acer märkesdator. Ska försöka ta reda på vad för nätdel och vilka anslutningar den har, redigerar detta inlägg senare med resultat. Fast, har haft konstigt problem med den innan. Att fläkten inom den slått på gallret (fick justera om de lite) och datorn låter som en grässklippare varje gång jag startar den men slutar efter några minuter senare. Kanske den är påväg att dö eller något? Som sagt, är inte kunnig på sånt här.

Om det är en märkesdator är det antagligen enklare att börja om och för att få PUBG att flyta behöver du punga ut runt 10.000kr, t.ex:

Ryzen 5 1600 (bra kylare följer med denna cpu'n, bästa cpu'n idag för "futureproofa" en dator pga 6 kärnor 12 trådar)
DDR4 2400+ 16gb (se till att det verkligen funkar som de ska för Ryzen)
B350 moderkort
GTX 1060 6gb eller motsvarande grafikkort
m.2 SSD i valfri storlek, jag rekommenderar 950 EVO 500gb.
chassi, rekommenderar fractal design.
nätagg av bra kvalitet på 550w, evga brukar ha prisvärda nätagg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724097/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar nytt om du har en märkesdator med problem som är gammal dessutom. Jag rekommenderar nästan samma som ovanstående men med en vanlig SSD för lägre pris samt ljuddämpat chassi:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10724116/

Om du inte vågar testa montera själv så har Inet en monteringstjänst.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]