Permalänk
Medlem

6700k idle i 40-50 grader

Hej, Jag har en 6700k som jag försöker överklocka, det började med att jag fick upp emot 90 grader under stresstest i aida64 på 4,4 ghz 1,34 vcore, monterade då om kylaren (h100 gtx) med ny kylpasta och gick ner till att max få 78 grader efter flera timmar i aida 64 i 4,4 ghz på 1,34 vcore, i idle låg jag mellan 20-31 grader, allt detta var dagen efter jag införskaffat cpun.

men sedan under veckan har den betett sig konstigt, vid vissa uppstarter kör den 40-50 grader i idle, lyckades lösa detta genom att reseta cmos, vilket löst problemet i början men det återkom.

nu har jag provat att uppdatera bios till näst senaste som ska fixa någon form av vcore issue, men det gjorde heller ingenting, kör just nu på stock frekvens och den idlar på 40-50 grader, kör jag igång aida drar den iväg upp emot 90 grader, så oberoende om jag kör stock eller överklockat skenar temperaturerna, har inte fått ner den till 30 grader idle på hela dagen.

någon som har en idé om vad det kan vara? cpu ram och moderkort införskaffades begagnat men ska aldrig ha överklockats.

specs:

fractal design define S med tackluckorna bortplockade
i7 6700k kyld av en h100 gtx (stock fläktar)
gigabyte z170 k3 rev 1.0 med bios F23a
16 gb ram 2133 mhz från crucial
evga sc 980ti
corsair gaming series 700 watt psu (lagom gammalt)
3 fläktar matar in luft i fronten medans en kör utblås bak och 2 kör utblås genom radiatorn i toppen

Permalänk
Avstängd

Kanske kylpastan mellan CPU och värmespridare som blivit dålig, en delidd skulle fixa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

upp till 40c är väl inte värst mycket har 35-40 i idle med min i7 5820k med
corsair H115i ,cpu ej klockad

vrm 40c
pch 44c
20 grader i rummet

Permalänk
Medlem

@Great Games Archive: men 90 grader i stock i stresstest med en aio är betydligt mer oroande