Tips på olika baslådor

Permalänk

Tips på olika baslådor

Tjena behöver tips till mitt och min kompis ljudbygge i bil

Planen nu är att antagligen få upp frekvensen i avstämningen och få högre verkningsgrad istället då de djupaste frekvenserna 20-25 hz mest bara går ut i plåten osv. Flytta upp frekvensområdet från ca 20-40hz till kanske 30-60hz etc.

Nuvarande låda är en portad låda på 100x100x44 cm med slotport som är ca 60 eller 40 cm lång. Porten mot bagagelucka och basarna mot taket. Nya lådan kommer väl antagligen även bli mindre då den inte ska vara lika lågt avstämd?

Bilen är en Volvo V70 årsmodell 1999.

  • Basslutsteg: Soundigital 8000 evo (ca 8000wrms) med 100 kvadrats strömkablar

  • Basar: 2st Ground Zero GZHW 18XSPL-D1

  • 5st Biltema AGM batterier 80ah st

  • Framsystem ska installeras inom snar framtid, 4st 8" midbasar, 2st horndiskanter samt slutsteg på 2x600wrms SPL Dynamics 4x8

  • Silent Coat dämpningsmatta tak, hjulhus, bagagelucka och resvervhjulsbaljan.

Men behöver även hjälp med val utav vilken låda ni tror skulle funka bäst, portad/bandpass/kvartsvågspipa etc

Bandpass lådor vet jag är svåra att få till bra och första portade baslådan jag byggde efter simulering i Winisd så blev den inte som tänkt. Lådan blev för och basen spelade inte som tänkt så blev lite skeptisk till Winisd.

Men så när tillfälle fanns så prövade jag att experimentera och se om det gick att få till en bandpass, och jag fick helt ok resultat Så då ändrade jag uppfattning om Winisd.

Det blev en 6e orders bandpass till ett DLS W310b element jag hade som låg hemma. Verkar vara riktigt bra verkningsgrad jämfört med den slutna 10" Hertzen jag hade i bruksbilen innan då den ibland var svår att höra över originalljudet haha

Kvartsvågspipor har jag upplevt som väldigt bra, skönt ljud, bra kontroll på element osv. Dock kanske de blir dålig passform i bil speciellt när det är 2st 18" element..

Hörde av mig till Ground Zero för tips till låda och dessutom bandpass låda men fick bara svar om att lådrekommendation fanns i deras pdf som inte alls funkade bra enligt mig.

Har ni även andra tips och förslag så dela med er

Edit: Sedan är det ju de där med Box rise att ohmen på baslådan är högre än vad basarna är.

Exempel här http://www.caraudio.com/forums/enclosure-design-construction-help/552152-how-does-box-rise-work.html

Example:

You clamp your wire and get 38.6 amps of current
You probe the + & - wires and get 61.7 volts

Next you would take the 61.7 volts and multiply the 38.6 by it to find your MAX power which would be 2381 watts

Next to find out your impedence rise you would divide the voltage 61.7 by the amperage 38.6 which would be 1.59 ohms

So if you were to have a nominal or starting resistance of .5 ohms you would have a rise of 1.09 ohms, for an overall reactive load of 1.59 ohms.

Dold text

Om vi skulle köpa en till bas och koppla dom så lasten blir

Kan man få till med boxrise så slutsteget ser 1 ohm, för tydligen är dom ganska känsliga dom där brasilianska slutstegen med ohm motståndet. För kopplar man så de blir 1.5 ohm så känns det som man får ut ganska lite effekt ur steget. För det hade varit riktigt kul om man kunde ha ännu en till bas

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Hörde av mig till Ground Zero för tips till låda och dessutom bandpass låda men fick bara svar om att lådrekommendation fanns i deras pdf som inte alls funkade bra enligt mig.

Ja, vad hade du väntat dig? "Vi har en rekommenderad låda i databladet, men själva använder vi en annan, mycket bättre låda."
På vilket sätt funkade inte den rekommenderade lådan bra?

Skrivet av juniorjesper:

Om vi skulle köpa en till bas och koppla dom så lasten blir

https://www.the12volt.com/12voltimages/3_1ohm_dvc_067ohm.gif

Kan man få till med boxrise så slutsteget ser 1 ohm, för tydligen är dom ganska känsliga dom där brasilianska slutstegen med ohm motståndet. För kopplar man så de blir 1.5 ohm så känns det som man får ut ganska lite effekt ur steget. För det hade varit riktigt kul om man kunde ha ännu en till bas

Vi vet inte hur slutstegstillverkaren specat rekommenderad lägsta impedans (Är det mätt mot en helt resistiv last eller är det mätt mot något som liknar en riktig högtalare, med impedanstopp vid Fs och ökande impedans vid högre frekvenser, t ex?). Vi vet att högtalarelementen har en resistans på 0,875 Ω per talspole (± någon ospecad tillverkningstolerans).

Mät högtalarnas impedans i den låda ni redan har. Det kommer ge er ett mer precist värde än vad någon annan på forumet kan gissa sig till. Tänk också på att högre effekt kommer att värma upp talspolen, vilket ökar dess resistans -- metoden att mäta "box rise" du länkade till kommer bara att ge högtalarnas+lådans impedans vid det effektuttag som mätningen genomfördes vid. Om slutsteget är känsligt för låg impedans även vid lägre effektuttag är det alltså möjligt att det kroknar även om "box rise" säger att impedansen är tillräckligt hög.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill använda/behöver en högtalarsimulator i stället för bara ett lådberäkningsprogram så kan du kolla på lspcad, matar du in verkligt uppmätta värden som utgångspunkt så stämmer simuleringarna väldigt väl med slutresultatet, det kräver visserligen mer jobb men resultatet blir också mycket korrekt, om du håller på med system med låga impedanser så går det tex att ta med kablarna/kontakterna i simuleringarna.
http://www.ijdata.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.