Styra plex med fjärrkontroll - Ej smart tv

Permalänk

Styra plex med fjärrkontroll - Ej smart tv

Hej!

Jag vill dela med mig av mitt plex med min far som är pensionär. Har gett han en chromecast så han kan köra allt via en smartphone.
Men han är för ovan vid sådant och oteknisk, så jag tänkte om jag kan hitta en enklare lösning, då han tycker det känns väldigt komplicerat.

Finns det något man kan ha till TV:n så han kan klicka sig fram till plex med endast fjärrkontrollen, och styra allt där? Som inte är allt för dyrt?

OBS: Han har ingen smart-tv med appar.

Tack

Permalänk
Medlem

Blir det lättare än plex i mobilen? bara klicka in på videon man vill se och starta. Tror tyvärr intean kan styra med nån fjärrkontroll

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Blir det lättare än plex i mobilen? bara klicka in på videon man vill se och starta. Tror tyvärr intean kan styra med nån fjärrkontroll

Han måste ju starta appen, trycka fram på tv så han kan använda chromecasten, trycka att han ska casta på plex, sen gå dit han vill inne i appen.
Visst, låter väldigt lätt för oss, men sitter inte naturligt för honom tyvärr!
Han kan knappt scrolla på telefonen utan att han råkar klicka på nått annat..

Tänkte om det fanns ännu enklare lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Han måste ju starta appen, trycka fram på tv så han kan använda chromecasten, trycka att han ska casta på plex, sen gå dit han vill inne i appen.
Visst, låter väldigt lätt för oss, men sitter inte naturligt för honom tyvärr!
Han kan knappt scrolla på telefonen utan att han råkar klicka på nått annat..

Tänkte om det fanns ännu enklare lösning

Kanske en dedikerad HTPC som han kan starta med en fjärr och som öppnar plex automatiskt i helskärmsläge när den startat upp. Sen kan man navigera med en fjärr inne i plex, borde vara hyfsat lätt.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är en billig Apple TV alt. Raspberry pi med Rasplex men jag vet inte riktigt om det skulle vara enklare än en chromecast, enda skillnaden är att man har en dedikerad fjärrkontroll men man måste fortfarande byta till rätt ingång på TVn osv.

En begagnad ATV3 går att hitta för ett par hundringar och en Raspberry Pi med fjärr och nödvändiga tillbehör går på knappt en tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Han måste ju starta appen, trycka fram på tv så han kan använda chromecasten, trycka att han ska casta på plex, sen gå dit han vill inne i appen.
Visst, låter väldigt lätt för oss, men sitter inte naturligt för honom tyvärr!
Han kan knappt scrolla på telefonen utan att han råkar klicka på nått annat..

Tänkte om det fanns ännu enklare lösning

Det är ju sant, men kanske en billig surfplatta som kontroll som alltid är uppkopplad till plex? Då slipper han bry sig om det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Appletv är nog bäst.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Ett alternativ är en billig Apple TV alt. Raspberry pi med Rasplex men jag vet inte riktigt om det skulle vara enklare än en chromecast, enda skillnaden är att man har en dedikerad fjärrkontroll men man måste fortfarande byta till rätt ingång på TVn osv.

En begagnad ATV3 går att hitta för ett par hundringar och en Raspberry Pi med fjärr och nödvändiga tillbehör går på knappt en tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade lite på youtube hur Rasplex ser ut på en raspberry pie. Ser ju faktiskt ut som appen gör i en smart tv!
Man lär väl endast behöva konfiguera allt i början, sen varje gång han startar den + sätter hdmi på tv:n så bör det gå igång utan att han måste göra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Kollade lite på youtube hur Rasplex ser ut på en raspberry pie. Ser ju faktiskt ut som appen gör i en smart tv!
Man lär väl endast behöva konfiguera allt i början, sen varje gång han startar den + sätter hdmi på tv:n så bör det gå igång utan att han måste göra något?

Ja, precis. När du väl har konfigurerat allting så är Plex alltid igång på RPin så det blir som en 'kanal på TVn' så att säga. När du installerat Rasplex så finns inget annat och inte heller några andra menyer, det blir helt enkelt en dedikerad Plexenhet.

Den senaste versionen av RPi (3) stöder bluetooth så den går att para med i stort sett vilket fjärrkontroll som helst.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Ja, precis. När du väl har konfigurerat allting så är Plex alltid igång på RPin så det blir som en 'kanal på TVn' så att säga. När du installerat Rasplex så finns inget annat och inte heller några andra menyer, det blir helt enkelt en dedikerad Plexenhet.

Låter både billigt och bra. Man behöver ju inte köpa den senaste raspberry pi3, bör ju räcka med nån av de första, eftersom han endast ska ha det till o se på plex. Resten sköter ju min server så att säga..

Har en Raspberry pi själv hemma, kan ju alltid fixa nytt SD-kort o installera o testa de själv hemma innan jag bestämmer mig!

Permalänk
Medlem

Köp en raspberry pi och installera plex på sen kan du styra med din vanliga tv fjärrkontroll.
CEC stödjer de flesta tvna med HDMI

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med Rasplex (OpenPHT) eller Plex Media Player hade jag valt. Fungerar tvn med HDMI CEC så kan man använda TVn's fjärrkontroll till att styra.
Plex Media Player är nog mer nybörjarvänligt, men behöver Plex Pass (tror jag, eller kanske alla Plex användare får använda det nu?)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Raspberry Pi med Rasplex (OpenPHT) eller Plex Media Player hade jag valt. Fungerar tvn med HDMI CEC så kan man använda TVn's fjärrkontroll till att styra.
Plex Media Player är nog mer nybörjarvänligt, men behöver Plex Pass (tror jag, eller kanske alla Plex användare får använda det nu?)

Vad menar du med plex media player? Det är ju så programmet heter? Eller menar du att det finns en enhet som heter "plex media player" också?

Har jag plex pass och han är med i mitt "plex home" får även han plex pass

Permalänk
Medlem

@Rickykling: Det är lite små förvirrande, håller med dig.

Kör du med Rasplex, är det någotslags Linux operativsystem som autostartar OpenPHT som spelaren. (Rasplex och OpenPHT är samma sak, men av någon anledning vill de ha olika namn för det. Det kallas Rasplex på Raspberry Pi, men kallas OpenPHT på andra plattformar.)

Kör du Plex Media Player på en PC/Mac så är det ett program som är en spelare.
Kör du Plex Media Player på en Raspberry Pi, är det någotslags Linux operativsystem som autostartar Plex Media Player som spelaren.

Gå in på plex.tv/downloads, sedan väljer du embedded platforms så får du fram den.

Sen när du trycker Download väljer du Raspberry Pi.

Här nedan ser du hur de olika spelarna ser ut. Eftersom du är Plex Pass medlem kanske du redan vet dock

Rasplex/OpenPHT ser ut så här (man kan dock byta skin):

Plex Media Player ser ut så här

Eftersom du är Plex Pass medlem kan du ju även köra Kodi på Raspberry Pi'n (då använder jag operativsystemet LibreELEC), och sedan använda officiella Plex pluginet för att få in Plex dit. Ser ut så här

Dold text
la till screenshots
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

@lambdan

Ah okej då förstår jag hur du menar. Det där ska jag kolla närmare på... Tack så jättemycket för tydlig information!
Tror att farsgubben bör klara av någon av dessa två, när det är fixat!

Tack

Permalänk
Medlem

@Rickykling:

Det absolut billigaste och enklaste skulle ju vara en Amazon Fire TV Stick.

Då följer det med en fjärrkontroll också, den funkar förvånandsvärt bra till Plex med tanke på hur dålig den är med allt annat.

Permalänk
Skrivet av Zormac:

@Rickykling:

Det absolut billigaste och enklaste skulle ju vara en Amazon Fire TV Stick.

Då följer det med en fjärrkontroll också, den funkar förvånandsvärt bra till Plex med tanke på hur dålig den är med allt annat.

Aldrig hört om förut, den ser också riktigt smidig ut! Tack

Permalänk

Köp en SmartTV jag kör Plex appen direkt i mina LG tvs. Kanske det lite dyrare alternativet dock.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Köp en SmartTV jag kör Plex appen direkt i mina LG tvs. Kanske det lite dyrare alternativet dock.

Ja hela grejen var att han inte har en smart-tv och att det ej ska bli för dyrt.