12k byggkontroll - Ryzen 5 vs icke 7700k

Permalänk
Medlem

12k byggkontroll - Ryzen 5 vs icke 7700k

Hej!

Har en vän som planerar ett nybygge med 10k som budget (utan windows) och sneglade på denna lista:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3465444&view=m

Jag kunde inte med gott samvete låta honom köra på denna build då jag menar att den prestanda man får för en tusenlapp extra är oslagbar, exempel:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3465505&view=m

... så slänger upp denna tråd i hopp om att få lite input som håller med mig, så att han absolut inte känner att han slänger pengar i sjön! Det enda jag hade i baktanke var ifall 750W hade varit ett bättre val för lite OC av processorn, samt att GPUn är en aning strömtörstig? Anledningen till att jag bytte från 1070 till V56 är för att den presterar lika/lite bättre än en 1070, samt att en freesync skärm troligen införskaffas kort efter bygget

edit: han nämner även att spel är det enda han gör utöver lite programmering, men att slänga in en 7700k hade varit en bump upp över budget...

Tack på förhand för svar!
Mvh Anthony

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

låst i5 är slöseri med pengar. Ryzen kan du redan med stock kylaren överklocka en del. Ryzen har också 6 kärnor och 12 trådar jämfört med i5'ans 4 trådar och 4 threads. om han inte just hela tiden sitter på nyinstallerat windows och bara spelet han ska spela kommer det kännas att Ryzen 5 är det bättre valet som gör att han kan även har en del på i bakgrunden utan att spelupplevelsen måste lida under det.
1070 och V56 är mer eller mindre lika i prestanda så det är vilket som (host även om jag personligen föredrar AMD).
även 650W PSU är egentligen tillräckligt så länge han inte komma kräma ut det allra sista ur både CPU och GPU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Av de två du länkar är ryzen-bygget klart mer smäll för pengarna på alla sätt och vis.

Edit: 650W kommer räcka hur bra som helst, även med lite överklockning på både cpu och gpu. Vad som dock inte är inräknat i prislappen är en bättre cpu-kylare.

Permalänk
Medlem

Är inte 650W rätt overkill? Eller drar AMDs saker fortfarande lika mycket som en mindre serverpark? Det är t.ex. inga problem att köra en överklockad 7770k med ett 1070/1080 på 450W med god marginal, om man nu inte fyller datorn med HDDs från golv till tak. Man kan ju spara en del på att dra ned nätagget till ett bra runt 500W i så fall.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Han har bestämt sig för Ryzen bygget

@Aktsu: tanken är att det ska finnas god säkerhetsmarginal när han väljer att klocka grafikkortet och processorn i framtiden samt att han inte ska begränsas, som du nämner, när han vill fylla datorn med lite HDDs senare - då kan vi med gott samvete köra på 650W!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Inaktiv

Jag är super nöjd med min 1600x, gick ifrån 7700k

Har mycket stabilare FPS i spel.