Permalänk
Medlem

Nybygge ger dålig fps?

Hejsan, har specs

Moderkort: ASUS H81i-PLUS
GPU: GTX 1060 6gb
CPU: i5 4690k 3.5ghz
RAN: 16gig 2x8
och 750w

...... Innan hade jag ett gtx750 och en i5 2400 och kunde spela cs med 250-300 fps, nu har jag 70-120 som max.

Provat o googla fram och testa diverse lösningar men inget verkar lyckas.

Permalänk
Medlem

csgo är tyvärr bland de sämsta indikatorerna på prestanda. Kör gärna t.ex. 3dmark firestrike och jämför med likvärdiga system. Efter 3dmark test så brukar grafer över temperaturer och frekvenser synas. Jämna frekvenser under testsekvenserna samt temperaturer åtminstone under 90c är vad som gäller.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Ska prova, inga andra tips?

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows sen du bytte hårdvara?

Kan vara så enkelt som Vsync, eller nån inställning i drivrutinen som begränsar FPS över en viss nivå (för att spara ström).

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis klart min dator och tyckte att den var lite slö. Testade userbenchmark och där såg jag att min CPU och chipset inte jobbade som dom skulle. Visade sig att jag hade gamla drivrutiner för chipset. När jag bytt drivrutiner fick jag mycket bättre värden i benchmarket, samt att datorn rullade bättre. Kan vara värt att testa.

http://www.userbenchmark.com/Software

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska köpa ett usbminne och göra en REN installation på ssd:n där jag kopplat ur min 1tb med windows på.

BORIZ! Tack ska prova....

Ni som kan lite, kan det vara mitt moderkort? Det var väldigt litet och känns som ett budget moderkort då det kostade 800-900 nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rboy:

Hej, jag ska köpa ett usbminne och göra en REN installation på ssd:n där jag kopplat ur min 1tb med windows på.

BORIZ! Tack ska prova....

Ni som kan lite, kan det vara mitt moderkort? Det var väldigt litet och känns som ett budget moderkort då det kostade 800-900 nåt.

Nej, antingen fungerar det eller ej, kringfunktioner kanske är mer budget men fps i spel, nej spelar ingen roll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@rboy: Moderkortet bör inte göra något för prestanda (om du nu inte har ett som tillåter överklockning då).
Dess uppgift är ju bara att koppla ihop delarna du använder och ger dig dina input/outputs.

Har du inte installerat om Windows så börja i den ändan..

Permalänk
Medlem

Jag har bytt gpu ett antal gånger i min burk och cpu en gång, jag har aldrig behövt installera om Windows. Har även uppdaterat från win 7 till win 10, gjorde inte "clean install" då heller.
Känns som ett råd folk bara slänger ur sig för sakens skull.
"Har bilen din punka på ett däck? Har du testat att byta hela drivlinan?" lite grann.

Ta det lugnt o metodiskt, börja med att uppdatera alla drivrutiner. Vissa förespråkar att man ska köra "driver cleaner" när man byter gpu, har själv aldrig behövt göra det heller.

Permalänk
Medlem

kör en liten longshot här. BIOSen är inte iställd så att den tvingar interna grafikkortet som det aktiva kortet?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

genki, borde jag ha 100fps i pubg då? :S Känns ej som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rboy:

genki, borde jag ha 100fps i pubg då? :S Känns ej som det.

OT: Får man fråga vad du använder för skärm?

ONT: Har du de senaste drivrutinerna? Vad brukar din CPU och gpu ligga på för temps när du spelar?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rboy:

genki, borde jag ha 100fps i pubg då? :S Känns ej som det.

Det framkommer inte i texten, och fpsen på 70-100fps i CS lät som att det kunde handla om IGP.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag har bytt gpu ett antal gånger i min burk och cpu en gång, jag har aldrig behövt installera om Windows. Har även uppdaterat från win 7 till win 10, gjorde inte "clean install" då heller.
Känns som ett råd folk bara slänger ur sig för sakens skull.
"Har bilen din punka på ett däck? Har du testat att byta hela drivlinan?" lite grann.

Ta det lugnt o metodiskt, börja med att uppdatera alla drivrutiner. Vissa förespråkar att man ska köra "driver cleaner" när man byter gpu, har själv aldrig behövt göra det heller.

Det hela hänger ju på om du behöver byta någonting annat än bara GPU eller CPU.
Byter du bara GPUn, speciellt från ett Nvidia till ett Nvidia, eller motsvarande för AMD, så behöver man ju inte installera om Windows utan det brukar lösa sig självt. Byter du tillverkare så kan du ju komma undan med att avinstallera drivrutiner och sen installera nya för det nya grafikkortet.
Samma sak för enbart CPUn, det vill säga att du behåller moderkortet.

Däremot, vilket är även fallet med trådskapare, om du även byter moderkortet, så gör du ett större ingrepp i systemet (då du oftast byter processorplattform i samband med moderkortsbytet). Och då är det starkt rekommenderat att man även installerar om Windows för att slippa små konstigheter på grund av att det ligger program, drivrutiner, etc. från det gamla moderkortet kvar i installationen. Visst du kan säkert leta upp och ta bort dem ifall du orkar, dock lättare att installera om från grunden istället.

Detta är ett rätt vanligt problem att personer klagar på att det inte fungerar optimalt efter att de uppgraderat hela datorn men behåller sin Windows installation i hopp om de skall spara lite tid. Men den enklaste lösningen är just att installera om, och nu tar det ju inte så lång tid längre mot vad det gjorde förut så det är inte så farligt att göra det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips pojkar, jag löste det hela med hjälp av en vän, lite windows inställningar

Permalänk
Medlem

@rboy: Dela gärna med dig av dina findings. Ifall andra skulle råka ut för samma sak.

off-topic: Du kan få ut rätt så mycket mer prestanda om du hittar ett z87 moderkort och klockar upp processorn till 4.4-4.5Ghz!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

jag ändrade bara lite hög prestanda i windows settings o så, så blev det mycket bättre.