Ny 3.5 för lagring + spel? Vad letar jag efter?

Permalänk
Medlem

Ny 3.5 för lagring + spel? Vad letar jag efter?

Letar efter en 1TB+ hårddisk som jag kan lagra massa saker på och spela spel som inte behöver så mycket kraft. Har min SSD för dom stora spelen.

Hittade en för 400 kronor och en för 1000 och har ingen skillnad vad det är på dom. (Vet inte hur viktigt rpm och cachestorlek är)

Någon som har tips på en bra hårddisk som inte kostar så mycket?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4304280/wd-blue-1tb-7200rpm-64mb Men däremot får du vara beredd på vibrationer/ och ljud.

Permalänk
Medlem

@Lorault:

Finns det något liknande som inte låter så mycket? Och räcker 64mb cacheminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

@Selfish:

Finns det något liknande som inte låter så mycket? Och räcker 64mb cacheminne?

Ska det vara tyst får du kila på hårddiskar som snurrar 5200rpm eller liknande men de är ju långsammare. Min 3TB disk har 32MB cache och det fungerar, men det är säkert bättre med de nya som har 128MB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den här då?, jag har en liknade själv av ett annat märke.

https://www.proshop.se/Haarddisk/Seagate-FireCuda-ST2000DX002...

(Hybridhårddisk, 2 TB ( 8 GB Flash ), inbyggd, 3.5", SATA 6Gb/s, buffert: 64 MB)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Den här då?, jag har en liknade själv av ett annat märke.

https://www.proshop.se/Haarddisk/Seagate-FireCuda-ST2000DX002...

(Hybridhårddisk, 2 TB ( 8 GB Flash ), inbyggd, 3.5", SATA 6Gb/s, buffert: 64 MB)

Använt äldre diskar ur den serien, och de fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@nevalopo: Grejen med Black och Blue serierna är att båda ger bra prestanda (laddningstider, snabb läsning av filer), men också fokus i annat. Skaffar du Black så får du inte lika mycket utrymme för priset och låter lite mer, den kommer inte låta som en traktor men bara lite mer än en Green (utfasad, ersatt av Blue) och andra hårddiskserier. Blue får du både utrymme och någorlunda prestanda, men inte i samma skedde med Black.

Är det bara utrymme, köp närmsta billigaste hdd i den storlek du vill ha.

https://www.wdc.com/products/internal-storage/wd-black-deskto...
https://www.wdc.com/products/internal-storage/wd-blue-pc-desk...

Om du vill ha någon form av kompromiss, en WD Blue SSHD.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem:

Så black är bättre än blue i prestanda men låter mer?

https://www.inet.se/produkt/4304946/wd-black-1tb-7200rpm-64mb...

https://www.inet.se/produkt/4300255/seagate-barracuda-1tb-720...

Seagate har ju samma rpm,cachemine och bättre skriv/läs hastighet? Om man tittar på specs ser ju seagate bättre än wd black

Permalänk
Medlem

vad jag har läst så är seagate inge vidare, verkar ha högre failrate än de andra tillverkarna. Jag har totalt haft runt 6 hårddiskar under min tid och den enda som gick i sönder har varit av märket seagate.
kanske har ändrats på senare år men beroende på hur länge du behåller din hårddisk så funkar båda.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

@nevalopo: Notera när var hårddisk släpptes i beskrivningarna, Black 2013 och Seagate 2016. Klart äldre exemplarer som det är mindre utav höjer priset, supply vs demand.

Just att två hårddiskar likartade specifikationer är därför man kollar efter benchmarks, garantier och failure rate. Men varför talar jag mest om WD än Seagate? Jag gillar deras hårddiskar och har inte haft några problem med dem, det är inte att säga det inte finns några.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag själv har haft mest med strul med WD trots att kören här säger tvärt om, så jag är inte religiös längre i det avseendet [1] - ser man till att göra backup regelbundet så spelar det faktiskt inte heller så stor roll då diskhaverier är en statistisk grej och säger inget om just de exemplaren man får i handen, hur de kommer att hålla i framtiden - oavsett märke.

Köper du en intern disk i dator så tycker jag i alla fall att du också köper en rejält stor extern 3.5" USB-disk för att göra backup med (och gott om plats över när backuppen är klar) och jag själv har inte haft problem med seagates 8TB archive-diskar och är nog bland det billigaste lagring per TB som finns för närvarande.

Varför 3.5" och inte 2.5" som USB-baserad extern arkivdisk beror på att 3.5" är minst 50% och uppemot dubbelt så snabba i överföringshastighet som 2.5" dito diskar. Visst, man kan ha en bärbar 2.5" backupdisk också som andrabackup/masslagring som man kan ha i sin väska, men vill man att backuppen skall ta så kort tid som möjligt (så att de verkligen blir gjorda!) så vill man nog helst ha snabb disk. Med 3.5"-USB-disk så minskar man också risken med glappande USB-3 sladd och därav havererad backup och kan använda längre sladd än när du använder en större 2.5"USB-disk som helst inte bör användas med längre sladd än den ca 15 cm långa medföljande sladden.

2.5" USB-diskar över 1-2 TB är känsliga då de är strömhungriga och resultatet kan variera beroende på sladdlängd, kontaktkvalitet och dess slitage-grad och datorns strömförsörjningsförmåga av 5 Volt i sin USB-port och risken för (omärkligt) misslyckad backup är större med dessa än en separatmatad med 12V extern 3.5" USB-disk med 1 - 1.5 meter USB3-kabel.

Moderna diskar med mer tätpackade (och färre) skivor är också betydligt snabbare per rpm än äldre diskar och jämför man en äldre 4TB WD-book (4 skivor) med en modern dito med 3 skivor så är den gamla disken 'trött' i jämförelse.

---

[1] senaste 5 åren jag kan räkna in 6 WD-diskar som har haft strul varav 4 icke räddningsbart pga. att kontrollerkortet börja få spatt och dumma sig och gått på skrot och detta skall jämfört med Seagate, som är uppe på hittills 0 styck som krånglat och då har jag ändå ganska stort antal av dem numera (> 10 st)...

...Dessvärre verkar jag ha en till WD på G just nu, disken i en sällan använd 4TB WD-book med låg antal driftstimmar (bra bit under under 10K) som gör en massa konstiga saker med huvud-flytt i olika regelbundna mönster ('burr' i olika 'toner') under lång tid så fort disken inte har någon datalast utifrån, medans kör man lastprov, skriver och läser så märks inga fel, det blir heller ingen skillnad om filsystemet är mountad eller inte, det är inte filsystemsaktiviteter som är bakom 'burret' som jag först trodde - tyvärr kan man inte få ut SMART-data via USB-gränssnittet på dessa äldre WD-book produkter och se om den försöker med recovery av dåliga sektorer (pending sector error))... hur eller hur så är den klassad som 'opålitlig' just nu men alldeles för gammal för att man skall kunna göra anspråk på några garantier...

Ingen av ovanstående WD-diskar har hittills utfasats pga. kända mekaniska orsaker eller oroande mekaniska ljud - idagsläget verkar det vara kretskorten, dess firmware eller dess flash som ger upp först - i vart fall på WD-diskar som verkar gå in i olika grader av psykos efter slumpmässig antal tusen drifttimmar...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att Seagate gör de bästa diskarna med satainterface, Constellation-serien är grymma om det ska vara enterprisediskar med sata i stället för sasinterface, WD tillverkar väl inget liknade, men bland billigare diskar så har WD kanske ett lite väl högt ryckte här på forumet, även om de är bra så är de inte bäst men de är lätta att få tag på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill man ha järn som har bra rykte (dock inte tillräckligt bra så att man slipper undan backuppen...) så får man titta på HGST-diskar, men de låter mer, går varmare och drar mer ström - kort sagt är lite närmare serverdiskar i egenskaper där man tex. inte prioriterar låg ljudnivå lika mycket, vilket för somliga privatanvändare som sover i samma rum som sin NAS/server, där ljudnivån helt avgörande faktor...