VPN och att komma åt en dator genonm \\NAMNET

Permalänk

VPN och att komma åt en dator genonm \\NAMNET

Hej!

Jag har en uppkoppling mot samma destination från två datorer.
På ena datorn kommer jag åt destinationen genom \\NAMNET men inte från den andra.

Jag drar slutsatsen att det är något med klientinställningen. Var hittar jag denna inställning? Kör Windows 10, så jag vet att en del saker tyvärr kräver reg-hacks eller liknande, då checkboxar i vissa tycks vara verkningslösa.

Permalänk
Medlem

Hur ser dina routing tables ut?
Ligger de på samma domän?

EDIT: Uhm missuppfattade nog. Okej så du kan ansluta till samma server men på den ena klientens dator kommer du inte åt värden NAMNET via hostname?
Kommer du åt den via \\IP-nummer ?

I så fall, kör du routern som namnserver på båda klienterna?

Permalänk
Medlem

Testa att ändra i hostfilen.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Kommer du åt den via \\IP-nummer ?

I så fall, kör du routern som namnserver på båda klienterna?

Ja, ip nummer är vad jag tvingas använda.

Hur kollar jag detta med router som namnserver?
Båda VPN kopplingarna ska ha defaultinställningarna, men ändå skiljer de sig åt.
Var ska jag titta efter för att jämföra inställningarna?

Edit/tillägg:
En grej jag har fått lära mig, om man vill ha Internet genom VPN (från servern) eller genom klienten, och jag undrar om detta påverkar min situation om jag ställt om dessa inställningar

• för att stänga av internet över VPN
Set-VpnConnection -Name "myVPN" -SplitTunneling $True
• för att slå på
Set-VpnConnection -Name "myVPN" -SplitTunneling $False

SplitTunneling tillägg
Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden: Du får se över dina internetinställningar.

Om båda klienterna kör DHCP bör du automatiskt få DHCP-servern (oftast din router) som namnserver, vilket du vanligtvis vill ha.
Det är denna som har koll på dina värdars hostnames när de ber om ett ip-nummer.

Är det så att du kör statiskt ip måste man ange namnservern manuellt, ibland anger folk 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som är googles. Det går även att ange googles namnserver om du kör DHCP, detta går bra men google har knappast koll på dina lokala datorers hostnames

Ibland kör folk piHole på en raspberry pi och anger den adressen som nameserver och då blir det också galet eftersom dina värdars hostnames inte registreras i den.

Så ja du får helt enkelt se över inställningarna för ditt IPv4 i nätverksinställningarna på båda datorerna och jämföra.

Men jag tror som sagt på att du har någon konstig inställning på datorn där det inte fungerar.
Får du absolut inte rätt på det kan du ändra i hostsfilen manuellt som fullebulle skrev, men detta är ett fulhack i min mening.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att "hitta denna enhet på nätverket" är avstängt.

I windows 10 klickar man på nätvkersinkonen och nånstans där ska man sen hitta gör detta nätverk privat och aktivera delning blablabla.

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:
Du kan på båda burkarna skriva: ipconfig /all och posta texten här. Du kan också själv kolla vilka DNSer du får på dem. Ditt problem är DNS-relaterat oavsett. Mest troligen för att du inte har samma dns som på den som det funkar för. Eftersom det funkar på ena men inte andra och du kör med dhcp så är det för du troligen har fast dns på din? Du ska inte använda en publik-dns så som googles. Utan ange vpnservern/routern som du kör med vpn till. Förutsatt du kör samma inställningar och vpn-lösning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

om du kör nslookup i cmd på båda datorerna och skriver därefter in: <datornamn> och trycker enter.

i en perfekt värld så ska båda datorerna snacka lite med sin inställda DNSserver och ge dig ett korrekt ipnummer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

om du kör nslookup i cmd på båda datorerna och skriver därefter in: <datornamn> och trycker enter.

i en perfekt värld så ska båda datorerna snacka lite med sin inställda DNSserver och ge dig ett korrekt ipnummer

På datorn där det funkar

nslookup \\server Server: UnKnown Address: 192.168.56.11

På datorn där det inte funkar

nslookup server Server: dsldevice.lan Address: 192.168.1.1

Får inte ut något. Vad syfter "server" på andra raden till? Varför får jag UnKnown ena gången och dsldevice.lan andra gången?

Skrivet av fragwolf:

@Haider of Sweden:
Du kan på båda burkarna skriva: ipconfig /all och posta texten här. Du kan också själv kolla vilka DNSer du får på dem. Ditt problem är DNS-relaterat oavsett. Mest troligen för att du inte har samma dns som på den som det funkar för. Eftersom det funkar på ena men inte andra och du kör med dhcp så är det för du troligen har fast dns på din? Du ska inte använda en publik-dns så som googles. Utan ange vpnservern/routern som du kör med vpn till. Förutsatt du kör samma inställningar och vpn-lösning.

Här kom jag lite längre.
På datorn där det inte funkar :

Windows IP Configuration IP Routing Enabled. . . . . . . . : No DNS Suffix Search List. . . . . . : lan PPP adapter VPN: Connection-specific DNS Suffix:

På datorn där det funkar:

Windows IP Configuration IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes DNS Suffix Search List. . . . . . : ****.local (jag dolde namnet här) lan PPP adapter VPN: Connection-specific DNS Suffix . : ****.local

Var anger man dessa värden?
edit: jag hittade DNS Suffix-inställningarna, ställde med fungerande värden, och nu hittar den \\datorn.
Däremot undrar jag om IP Routing Enabled. Vad betyder det att det är yes/no och var hittar jag dessa värden?
Och återigen, hur kan en defaultinställning vara rätt och en fel? Kan jag ha angett "domän" någonstans, som i sin tur stoppde in domännamnet i DNS suffix-fältet?

Återigen, vad jag minns körde jag helt och hållet på defaultvärdena.
edit2: nu visade det sig inte vara helt sant. Jag tog en rasphone.pbk-fil från en dator där det fungerade (för jag hade problem med VPN över huvud taget och trodde pbk-filen skulle avslösa problemet - det visade sig vara ett Windows 10-WAN miniport-relaterat problem istället). Long story short, så fick jag visst med mig DNS-suffixet i pbk:n.

1) Har hittat DNS Suffix-inställningarna 2) default...
Permalänk

Lite följdfrågor;

netbios over tcpip: enabled/disabled, vad innebär det?

Min tidigare fråga, IP Routing Enabled: Yes/No, vad innebär det?

Permalänk

Pushar upp tråden igen, i hopp att någon har svar på mina två tidigare frågor, plus att nu när jag är lite mer påläst, försöker jag få till detta i mitt privata hemmanätverk/VPN.

Jag är inte helt säker på om jag kunnat komma åt min\\Hemmaserver, alltså med hjälp av ett namn istället för IP-nummer, över VPN.
Vad är det som styr detta? Som jag förstår det är det hemmanätverkets router som sköter namnen på alla anslutna datorer, korrekt?

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:
Det är routern som har hand om DNS for dig.
Ser ut som om du har någon Telia router.
Den använder som default "lan" som domän namn.
Du kan testa detta genom att starta nslookup du får då:
Default Server: dsldevice.lan
Address: 192.168.1.1

Så router kallar sig själv dsldevice och tillhör domänen lan
På prompten kan du nu skriva ett datornamn så får du dess ip adress:
> petronella.lan
Server: dsldevice.lan
Address: 192.168.1.1

Name: petronella.lan
Address: 192.168.1.143

Om du inte vill skriva .lan hela tiden så ändrar du i
Control Panel\All Control Panel Items\System->Change settings->Change och sätter Primary DNS.. till "lan".

Innan du startar VPN så har du ju redan fått en DSN server via din internet uppkoppling.
Denna har ju ingen aning om hur det ser ut hemma på ditt lan.
Så när du kopplar din VPN så måste den lägga till din lokala DNS så den också används.
Så när du gör ipconfig /all så skall det finnas en DNS server för DNS adaptern:
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

För att testa så börja alltid med ping: ping server.lan
Om inte det fungerar så funkar inte netbios heller.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur

Tack för förklaringen, nu förstår jag vad dsldevice.lan står för.

Skrivet av Prelatur:

Så när du kopplar din VPN så måste den lägga till din lokala DNS så den också används.

Hur gör jag detta?
Betyder det att datorernas namn är lagrade i den lokala DNS?
WINS inställningen Aktivera NetBios över TCP/IP, har detta någon betydelse? Ska den vara på eller av?

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:
Hur du lägger till DNS beror på vilken VPN du kör.
På OpenVPN så lägger man till på serversidan att den skall pusha ut den lokala DNS serven.

Tror inte att du behöver pilla på några WINS grejor. Låt den vara på Standard.

Om du har en fast adress på den dator du vill komma åt på ditt LAN kan du lägga till den i hosts filen (den heter hosts utan någon extension).
Denna finns i %SystemRoot%\System32\Drivers\Etc katalogen.

EX:
192.168.1.10 htpc.lan htpc

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@prelatur, jag kör Microsoft (10) VPN.

Jag känner till hosts-lösningen, men då jag har sett "automatiska" lösningar, exempelvis att man ställer in rätt dns-server (sa jag rätt?) så rullar allt på.

Kan detta göras i windows vpn också? Eller måste jag göra så min server pushar ut rätt dns till klienterna?

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:
Kan inget om Windows VPN.
De gånger jag har använt den mot kunder har slutat med att jag körde in den virtuell maskin och rotade hel maskinen genom VPN.
Så jag vet inte det är så det fungerar eller om den bara var konstigt uppsatt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack @Prelatur, du har drivit fram frågan några steg fram. Den dagen jag ska prova på OpenVPN ska jag hålla i minnet tat man kan pusha en lokal DNS.

Men vi fortsätter och efterlyser svar från windows-rävar som förhoppningsvis sitter på svaret till hur man pushar den lokala DNSen som routern tillhandahåller över VPN.
En fundering är om DNSen måste tillhandahållas av VPN servern eller om den kan tillhandahållas av en "extern part", nämligen routern?