Permalänk

Nätverket nästan dör vid kopiering

Har rätt stora problem med mitt nätverk, som jag inte lyckats lista ut vad det beror på

När jag kopierar stora mängder filer mellan två servrar under många timmar så nästan dör (extremt segt) all trafik över nätverket (inte direkt, kan komma efter flera timmar), både lokalt och över internet för allt annat.
Kopieringshastigheten brukar ligga på runt 40-60 mb / sec (unraid)
Kör en Netgear ProSafe GS724Tv4 Switch, har provat byta ut den på en exakt likadan med samma resultat.
Som router kör jag en ovpn box med egen installerat pfsense
Kör fiber 250/100

Någon som har någon idé vad som kan vara galet?

Permalänk
Medlem

Om man inte är helt säker på hur man skall förkorta så är det bättre att skriva ut enheten.
Jag antar att du med mb/sec (som egentligen betyder millibar/sekund) menar MB/s som är Mega Byte/sekund.

60 MB/s är ju ungefär 0,5 Gbit/s och då switchen skall klarar av 52 Gbit/s så bör det ju inte vara några problem för den.
Det ända jag kan komma på att något är påslaget i switchen som får den att behandla paketen med mjukvara istället för att enbart köra med hårdvara.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om man inte är helt säker på hur man skall förkorta så är det bättre att skriva ut enheten.
Jag antar att du med mb/sec (som egentligen betyder millibar/sekund) menar MB/s som är Mega Byte/sekund.

60 MB/s är ju ungefär 0,5 Gbit/s och då switchen skall klarar av 52 Gbit/s så bör det ju inte vara några problem för den.
Det ända jag kan komma på att något är påslaget i switchen som får den att behandla paketen med mjukvara istället för att enbart köra med hårdvara.

yes medande mega byte, något som brukar vara påslaget som standard? switchen körs helt på default nu, kör även 8 kameror med inspelning dygnet runt (1080), men dom tar enbart ca: 3 MB /sec tillsammans.