behöver hjälp att hitta ny telefon

Permalänk
Medlem

behöver hjälp att hitta ny telefon

Jag har för närvarande en iphone 5 som har börjat bråka lite så det är dags för en ny telefon och den här gången tänkte jag köra android istället jag har gett upp med iphones.

Jag kollade på samsung galaxy s7 och s8 men folk här på forumet verkar ha varit lite tveksamma till s7:an av olika anledningar så därför blev jag igen lite tveksam.

Mina krav är att den ska ha rätt så bra ljud för jag lyssnar mycket på musik på väg till och på jobbet, bra batteritid ska helst klara att hållas på med ganska mycket på en dag, och helst inte mer än 5000kr jag kan sträcka mig längre om det känns värt men 5k vore trevligt.

Tycker ni här att man ska vänta på google pixel 2 eller ska jag köpa någon som redan finns på marknaden?

Jag har hittills kollat på samsung galaxy s7/s8, huawei honor 8 och oneplus 5.

och som någon slags sidonotering så vill jag ha en någorlunda modern telefon inte någon som gjordes för 5 år sedan mest pga jag har alltid kört budget alternativen och fått köpa begagnat eller billigaste skiten jag hittat men nu är situationen en annan

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

är man ute efter bra batteritid så har Asus lanserat en ny Zenfone 4 Max. Det är inte en flagskeppsmodell utan mer mid-range med nischen stort batteri på 5000mAh

Den har inte dykt upp i svenska butiker riktigt än men lär dyka upp när som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Jag har för närvarande en iphone 5 som har börjat bråka lite så det är dags för en ny telefon och den här gången tänkte jag köra android istället jag har gett upp med iphones.

Jag kollade på samsung galaxy s7 och s8 men folk här på forumet verkar ha varit lite tveksamma till s7:an av olika anledningar så därför blev jag igen lite tveksam.

Mina krav är att den ska ha rätt så bra ljud för jag lyssnar mycket på musik på väg till och på jobbet, bra batteritid ska helst klara att hållas på med ganska mycket på en dag, och helst inte mer än 5000kr jag kan sträcka mig längre om det känns värt men 5k vore trevligt.

Tycker ni här att man ska vänta på google pixel 2 eller ska jag köpa någon som redan finns på marknaden?

Jag har hittills kollat på samsung galaxy s7/s8, huawei honor 8 och oneplus 5.

och som någon slags sidonotering så vill jag ha en någorlunda modern telefon inte någon som gjordes för 5 år sedan mest pga jag har alltid kört budget alternativen och fått köpa begagnat eller billigaste skiten jag hittat men nu är situationen en annan

Om bra ljud är viktigt så kolla på Sony sony xz premium, en av de fä eller enda på svenska marknaden som har en bra DAC, äger ingen själv men har lyssnat på en och japp riktigt bra ljud, alternativt kan nog en LG v30 bra om den nu släpps samt med den bra DACen här..

Sämst på ljud verkar vissa Huawei vara, har själv en Huawei mate 9 pro, och den låter inte bra alls ur 3.5 uttaget, faktiskt det sämsta ljud jag har hört från en modern telefon, annars en trevlig telefon, dock jag kör ljud från den (musiklysning) via en dragonfly RED

Samsung s7 har OK bra standardljud via 3.5.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Samsung S8 + dual sim. Men är det bra ljud du är ute efter så hade jag följt rekommendationen från @ggustavsson Sony är kända för att lägga lite extra krut på ljud.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

köpte denna förra veckan https://www.tele2.se/mobiltelefoner/huawei/huawei-p10
Framförallt för kameran och priset ( 2600kr betalade jag för en ny).
De kör en kampanj så byter du in en gammal lur oavsett skick får du ett grymt bra pris
Jag har endast kört BT-ljud så har inte så mkt åsikter, lät som de brukar.
Batteritiden är god, supertungt användande o den räcker ändå en dag, och snabbladdaren räddar alla batterisituationer.

Permalänk
Medlem

@Kethsi:

Alla jag känner med S7 har varit positiva, men av de som kör Edge är det lite kluvet om just den delen. Vissa älskar det och andra, som brorsan, tycker att det är onödigt och blir svårt att greppa mobilen på något vettigt sätt (och mer stötkänslig säger han)

Sambon kör en vanlig S7 och den har nog funkat felfritt sen förra sommaren iaf. S8 finns ju tyvärr bara med Edge, så jag funderar själv på att skaffa en S7 istället för nuvarande gamla S4.

Får se hur jag gör nu i höst, det laggar ju lite i Pokemon Go XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

OnePlus 5 ligger ju nära din budget och ingen bloatware och skit man ofta får med de andra telefonerna. Under 5k för 64GB versionen, själv köpte jag 128Gb versionen för 5,5k och älskar den. Batteriet håller länge och tack vare Dash charge är det bara att slänga den på laddning en 30 min på morgonen medans man duschar osv så är den ändå inte nere under 50% efter en dag då den används mycket.

Sen är jag en sån som måste ha kapacitiva knappar på min mobil vilket märken som huwaii skiter it.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

+1 för one plus 5. håller med det sevenix säger, har en one plus 3T själv...nöjd!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Nokia 8 ska vara riktigt grym också. 5,5k ish ligger den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om bra ljud är viktigt så kolla på Sony sony xz premium, en av de fä eller enda på svenska marknaden som har en bra DAC, äger ingen själv men har lyssnat på en och japp riktigt bra ljud, alternativt kan nog en LG v30 bra om den nu släpps samt med den bra DACen här..

Sämst på ljud verkar vissa Huawei vara, har själv en Huawei mate 9 pro, och den låter inte bra alls ur 3.5 uttaget, faktiskt det sämsta ljud jag har hört från en modern telefon, annars en trevlig telefon, dock jag kör ljud från den (musiklysning) via en dragonfly RED

Samsung s7 har OK bra standardljud via 3.5.

har suttit och kollat på massa telefoner senaste dagarna, kollade på sonyn du pratar om men den känns inte riktigt värt pengarna för man kan få en galaxy s8 för 500kr mindre och dessutom är den inte särskilt snygg (vilket jag tycker man kan begära av en telefon i prisklassen 7k+).

lg v30 är dock väldigt intressant men jag kan inte hitta något datum för när den släpps i sverige, har du någon aning?

och jag har kollat på htc u11 också den ska tydligen har bra ljud men irriterande nog tog dom apples väg och tog bort 3.5 uttaget av någon anledning..
just nu står jag väl mellan galaxy s8/7, htc u11 och inväntar fortfarande mer info om google pixel 2 och lg v30.

edit: kollar igen på sonyn jag är lite intresserad av den men som vanligt har jag blivit helt snurrig.. för många val och beslut!! haha och budgeten gick åt skogen igen.

Skrivet av Sevenix:

OnePlus 5 ligger ju nära din budget och ingen bloatware och skit man ofta får med de andra telefonerna. Under 5k för 64GB versionen, själv köpte jag 128Gb versionen för 5,5k och älskar den. Batteriet håller länge och tack vare Dash charge är det bara att slänga den på laddning en 30 min på morgonen medans man duschar osv så är den ändå inte nere under 50% efter en dag då den används mycket.

Sen är jag en sån som måste ha kapacitiva knappar på min mobil vilket märken som huwaii skiter it.

Skickades från m.sweclockers.com

hade den varit billigare så hade jag nog köpt den men för 5.5k tycker jag inte riktigt att man får vad man betalar för, förstår inte varför dom höjde priset så mycket jämfört med sina gamla modeller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Jag skulle som redan nämnts antagligen köra på oneplus 5. Annars så har lenovo p2 batteri på 5100mah vilket är ganska biffigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiggidijens:

Nokia 8 ska vara riktigt grym också. 5,5k ish ligger den på.

det är en telefon jag har sett förbi hela tiden men den verkar ganska bra, frågan är bara är den verkligen värd 5,5k?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag körde oxå på tele2s erbjudande med 3000:- rabatt på Huawei P10 när man byter in en gammal skittelefon. Är grymt nöjd. Hade honor 8 innan, köpt förra året när tele2 sålde de för 1500:- när man bytte in en gammal.
För en bit under 3000 får du P10an, som är en riktigt bra highendlur. Snygg oxå tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om bra ljud är viktigt så kolla på Sony sony xz premium, en av de fä eller enda på svenska marknaden som har en bra DAC, äger ingen själv men har lyssnat på en och japp riktigt bra ljud, alternativt kan nog en LG v30 bra om den nu släpps samt med den bra DACen här..

Sämst på ljud verkar vissa Huawei vara, har själv en Huawei mate 9 pro, och den låter inte bra alls ur 3.5 uttaget, faktiskt det sämsta ljud jag har hört från en modern telefon, annars en trevlig telefon, dock jag kör ljud från den (musiklysning) via en dragonfly RED

Samsung s7 har OK bra standardljud via 3.5.

S7 med exynos har dock bra dac jämfört med USA modellen, samma sak med S8.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S8. Den är ok, men jag stör mig enormt på samsungs egna skitprogram som dyker upp nu och då för att premieras (Bixby, Samsung Pay).
Brorsan köpte en OnePlus 5 och är helnöjd. Verkar vara en bra val.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag har en Samsung S8. Den är ok, men jag stör mig enormt på samsungs egna skitprogram som dyker upp nu och då för att premieras (Bixby, Samsung Pay).
Brorsan köpte en OnePlus 5 och är helnöjd. Verkar vara en bra val.

går inte dom programmen att stänga av? eller ta bort notifikationer eller vad sjutton dom kan tänkas göra?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14