Permalänk
Medlem

BSoD ntoskrnl.exe

Tjenare!

Som titeln lyder så får jag denna blåskärm endast när jag spela BF1 vilket jag tycker är lustigt. Oftast är det aldrig samma BSoD kod jag får, men alla är orsakde pgd av ntoskrnl.exe. Här är några av blåskärmarna jag har får:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Men som sagt alla är orsakade av samma driver ntoskrnl.exe. Se bild i länken https://imgur.com/a/dDLXV
Det är inte alla koder som är med i bilden, då jag har installerat om programmet. Men det var samma BSoD även innan. Har kört MemTest86 i ca 15 timmar utan några problem. Är det värt att installera om windows? eller vet någon här vad problemet kan vara kanske ?

Tack!

Permalänk
Medlem

Provat uppdatera grafikkortsdrivrutinerna ?

Permalänk
Medlem

Låter nästan som nätagget?

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen grafikkortet. Börja med ta bort eventuell överklockning och testa igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har inte överklockat mitt grafikkort. Men har överklockat både processorn och RAM, med koderna visa inte direkt att det är något fel med den överklockningen. Har den senaste drivrutinen till grakiffkortet. Nätagget är helt nytt, så känns inte som om det skulle vara problemet ?

Permalänk
Hedersmedlem

Innan man felsöker så ska all överklockning bort, oavsett hur det "känns", annars blir felsökningen mycket svårare. Är grafikkortet överklockat från fabrik? Minns jag rätt har det funnits serier med nVidia-kort som inte klarade just BF1 ur kartong, men allt annat, just på överklockningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

Tjenare!

Som titeln lyder så får jag denna blåskärm endast när jag spela BF1 vilket jag tycker är lustigt. Oftast är det aldrig samma BSoD kod jag får, men alla är orsakde pgd av ntoskrnl.exe. Här är några av blåskärmarna jag har får:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Men som sagt alla är orsakade av samma driver ntoskrnl.exe. Se bild i länken https://imgur.com/a/dDLXV
Det är inte alla koder som är med i bilden, då jag har installerat om programmet. Men det var samma BSoD även innan. Har kört MemTest86 i ca 15 timmar utan några problem. Är det värt att installera om windows? eller vet någon här vad problemet kan vara kanske ?

Tack!

Har du något antivirus installerat? Det brukar orsaka enstaka BSOD:s för mig med de två nedre koderna. Vad gäller den översta så har jag stött på den med på en dator som hade Intel SSD, installerade Intels mjukvara och uppdatera firmware, sedan dess har inte problemet återkommit.

Permalänk
Medlem

Det är är Msi gtx 1080 TI Lightning Z. Dom överklocka ju sig själv, som alla andra 1080 TI gör.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Har inget antivirus program, dock har jag en intel SSD disk.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Vad var det för mjukvara du installerade ?

Permalänk

Har liknande problem med min dator. Systemet dör när grafikkortet belastas. Trodde först att det var grafikkortet som var problemet men när jag sedan får samma fel på tre olika kort så blir man ju misstänksam. Skickade in nätagget (Corsair RM650) till Inet för felsökning förra veckan. Förhoppningsvis får man svar snart.

Här är några exempel på folk som har haft problem med kraschande system.

Här var problemet ett trasigt nätaggregat.
Här var problemet en trasig fläkt på nätaggregatet så övertemperaturskyddet slog till (vilket påminner mig om att fläkten på mitt nätagg var ju faktiskt oväntat rent för en 3,5 år gammal komponent).
Här var problemet ostabil överklockning samt dåliga drivrutiner.

Du kan ju också prova att stresstesta CPU:n med Prime95 eller Aida64.

Permalänk
Medlem

@Hockey Stick: Det problemet som är sist länkat låter exakt som mitt problem. Datorn klara att spela Wow hur länge som helst, men bf1 är det max 30 till 40 min sen fryser datorn. Han får även exakt alla BSod som jag har fått.

Permalänk

@Akezz0n:

Låter som ett liknande problem en bekant hade med sin dator. Ena ram minnet var halvt defekt. Körde memtest, hittade inga problem. Efter memtestet så frös datorn och fick liknade bsod nonpaged area.Testade att uppdatera drivrutiner mm, hjälpte inte. Det ända som hjälpte var att byta ut ram minnena. Då försvann alla bsod.

Men det problemet ovan kunde komma närsomhelst. Låter som det har något att göra med load tex nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

@Mackey: Vad var det för mjukvara du installerade ?

Datorn i fråga hade en Intel 540 SSD så jag installerade Intel Solid State Drive Toolbox och uppdaterade firmware därifrån.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort?

Skickades från m.sweclockers.com