Permalänk

1600 vs 3770 ej K ?

Hej, sitter med en i7 3770 T idag och har egentligen inga problem i spel med den,men jag funderar på ett nytt system som ska hålla några år, och låta 3770T:n köra server istället, så frågan är om 1600:an känns som en hyffsad uppgradering eller om jag ska satsa på intels nya i5:a istället med 6 kärnor ?

Den senare blir ju lite dyrare men då jag spelar en del 1-2 trådade spel tex wow och wot så är hög ipc åxå viktig,så frågan är om 1600:an är en uppgradering där eller om man ska ta intels nya istället då den antagligen är en hel del vassare i singltråd ?

För att förtydliga lite, jag är inte ute efter att uppgradera bara för att, utan jag vill få loss 3770"T":n till proxmox/esxi samtidigt som jag uppgraderar prestandan i spel,istället för att köpa ett nytt system till proxmox/esxi, och jag spelar bara på den här datorn, ingen cad/3d/streaming etc, på sin höjd kollar man lite youtube/film samtidigt som man spelar eller liknande.

Obs jag spelar även flertrådade spel och där är ju 1600:an en uppgradering i de flesta fall,speciellt överklockad, det jag är orolig över är om den är snabbare än 3770 eller ej i wow och wot, där gissar jag att det säkert skiljer 30-40% om jag jämför 3770 mot en 8700,kanske även redan med 7600k.(?)

Är det nån som begriper vad jag menar här och har nån bra input så vore jag tacksam

Jag vet att ett begagnat 4790/6700/7700 system skulle vara en uppgradering åxå, men jag känner att jag hellre lägger lite extra på att få ett nytt system med garanti,speciellt med tanke på högt begagnat pris och att en del av dem har värmeproblem, är inte sugen på att behöva delidda tex.

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Hej, invänta de nya processorerna för tester. Det kan hända att det blir prisjusteringar dessutom. Om Intels processor kommer fungera bättre för dig gällande de spel du spelar så är valet självklart om du tycker att priset är värt det. Jag står själv i samma dilemma just nu då jag spelar LotRO och en del andra äldre spel.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

Hej, sitter med en i7 3770 T idag och har egentligen inga problem i spel med den,men jag funderar på ett nytt system som ska hålla några år, och låta 3770T:n köra server istället, så frågan är om 1600:an känns som en hyffsad uppgradering eller om jag ska satsa på intels nya i5:a istället med 6 kärnor ?

Den senare blir ju lite dyrare men då jag spelar en del 1-2 trådade spel tex wow och wot så är hög ipc åxå viktig,så frågan är om 1600:an är en uppgradering där eller om man ska ta intels nya istället då den antagligen är en hel del vassare i singltråd ?

För att förtydliga lite, jag är inte ute efter att uppgradera bara för att, utan jag vill få loss 3770"T":n till proxmox/esxi samtidigt som jag uppgraderar prestandan i spel,istället för att köpa ett nytt system till proxmox/esxi, och jag spelar bara på den här datorn, ingen cad/3d/streaming etc, på sin höjd kollar man lite youtube/film samtidigt som man spelar eller liknande.

Obs jag spelar även flertrådade spel och där är ju 1600:an en uppgradering i de flesta fall,speciellt överklockad, det jag är orolig över är om den är snabbare än 3770 eller ej i wow och wot, där gissar jag att det säkert skiljer 30-40% om jag jämför 3770 mot en 8700,kanske även redan med 7600k.(?)

Är det nån som begriper vad jag menar här och har nån bra input så vore jag tacksam

Jag vet att ett begagnat 4790/6700/7700 system skulle vara en uppgradering åxå, men jag känner att jag hellre lägger lite extra på att få ett nytt system med garanti,speciellt med tanke på högt begagnat pris och att en del av dem har värmeproblem, är inte sugen på att behöva delidda tex.

idag köper man en 6 kärnad cpu.
ryzen 1600 är helt enkelt det bästa valet idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Flopper: Även i singeltrådad prestanda ? Jag vet att jag får mer i prestanda i flertrådade spel, men jag vill absolut inte gå ner i singeltrådat.

Permalänk
Avstängd

ryzen 1600 har likvärdig ipc som en intel 4770k, så ja, även singeltrådat har den bättre ipc än i din 3770

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

@Flopper: Även i singeltrådad prestanda ? Jag vet att jag får mer i prestanda i flertrådade spel, men jag vill absolut inte gå ner i singeltrådat.

Har ingen aning om WoW då jag inte spelar det, men WoT, så har dom ganska länge pratat om att förbättre flerkärnig prestanda, och dom har börjat med det redan så vitt jag vet och kommer fortsätta med det. Dom äger ju sin spelmotor och kan göra vad dom vill där.

Och så är de väll med de flesta spel, dom går mot flerkärnigt, och LITE lägre fps nu, ger nog bättre prestanda senare.

Hade jag bytt min 477k idag hade det blivit någon Ryzen iaf. Överlag så lever AMDs platformar längre än Intels, så man kan uppgradera senare, för även om intel ibland kör samma sockel länge så är det saker i kretsuppsättningen som ofta begränsar så du måste ha ett nytt moderkort ändå vi uppgradering.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vänta på i5-8600K och i7-8700K och se hur de presterar i förhållande till Ryzen. Bara ett par veckor till nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack, jo jag ska vänta ut testerna o se,men försöker ändå reda ut lite i skillnaden mot min gamla 3770, jag menar ett nytt ryzen 1600 kit är ju ungefär samma pris som de begagnade i7 systemen går för i marknaden just nu,men då har man garanti och inga värmeproblem.

Men,som sagt jag misstänker att nya i5:an är hästlängder före i singeltrådad prestanda och förhoppningsvis har dom bättre kontakt mellan cpu och IHS i nu.

Permalänk