Permalänk
Medlem

Ljudet försvann vid byte av grafikkort

Bytte grafikkort från 760 till 970 och sedan dess så fungerar inte ljudet alls av någon anledning. Har testat att ominstallera både ljud och grafikdrivrutiner men det hjälpte inte. Någon som vet vad detta kan bero på?

Specs

CPU i7-4770k 3.5GHz
Nvidia GeForce GTX 970
Moderkort ASRock Z87 Pro3

Permalänk

@Exquze:

Har du ljud genom bildkabeln eller har du ljudsladden kopplad till moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Exquze: Kolla under inställningar i nvidias kontrollpanel att ljudkällan finns aktiverad. Kan avaktiveras vid installation av nytt kort.

Permalänk
Medlem

Kör med ljudsladden kopplad till moderkortet, har varit inne i bios och ljudet är på där. Hittade bara "ställ in digitalt ljud" i kontrollpanelen, ifall det var det du menade på?

Permalänk
Medlem

Ljud i kontrollpanelen och ändra standard till dina högtalare då din GPU ibland tar över och försöker skicka det via HDMI/DP

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har du kollat på uppspelningsenheter att ljudkortet är valt?
(högerklicka på högtalaren i taskbaren och välj uppspelningsenheter)

Om du använder vanliga utgången på moderkortet så är det antagligen "Högtalare" som är rätta valet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Exquze: Om du högerklickar på skrivbordet och väljer Nvidias kontrollpanel och sen under menyn digital audio eller liknande kan du aktivera ljudkällor för din dator om du installerat deras HD audio drivrutin som följer med. Jag själv hade detta problem när jag bytte till mitt 980ti sist.

Permalänk
Medlem

testa högerklicka på ljudikonen nere i högerhörnet (bredvid klockan)

kolla under playback devices eller vad det nu heter på svenska. välj ljudkortet istället för nvidia.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har 2st som jag kan välja att ha som standard, testat båda men det är ingen skillnad

Permalänk
Rekordmedlem

Prova installera om ljuddrivrutinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova installera om ljuddrivrutinerna.

installerat om både grafik- och ljuddrivrutiner flera gånger men problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

Kabel på rätt port i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kabel på rätt port i moderkortet?

Yes, testat alla portar bara för sakens skull men nada

Permalänk
Rekordmedlem

Klurigt, kanske kan det vara så att nått fel med hdcp stängt av ljudkretsarna, i värsta fall får du kanske installera om eller göra en reset av win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, det var ju värre.. Hade hoppats på att slippa det men får väl ge det ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exquze:

installerat om både grafik- och ljuddrivrutiner flera gånger men problemet kvarstår

Om felet är i Windows måste man vid vissa fel först avinstallera (och ta bort kvarlämnade mappar om det finns). Annars kan fel blir kvar om man bara uppdaterar/installerar ovanpå. I värsta fall får man installera om Windows om.

DDU har jag hört andra i forumet säga kan få bort gamla grafik drivrutiner.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem

Formaterat och installerat om windows och problemet kvarstår.. Fan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exquze:

Formaterat och installerat om windows och problemet kvarstår.. Fan.

Det låter som du förstört nått när du bytte kort, du kan ju prova byta tillbaka och kolla hur ljudet påverkas men troligen är väl ljudkretsarna skadade och du kanske blir tvungen att skaffa ett separat ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att gå in på uppspelningsenheter om du högerklickar på ljudikonen nere i aktivitetsfältet, för att sedan högerklicka och välja att visa "inaktiverade enheter" och se om din enhet du vill lyssna finns med och går att aktivera. Du skriver att det finns 2 enheter där, är någon av dessa enheter den faktiska uppspelningsenheten som du har kopplat till moderkortet ?

Permalänk
Inaktiv

Låter ju som CMOS problem. Gör reset av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Testade byta till det gamla grafikkortet, fungerar ej. Har bockat i så att den visar inaktiva & frånkopplade enheter och den enda som fungerar är "Realtek Digital Output". Står i egenskaper "Bakpanel RCA-uttag" men det borde väl stå 3.5mm uttag?

Flashade BIOS igår också utan någon förändring.

Permalänk

dum fråga men hade du eds armband på dig när du gjorde bytet? @Exquze

Permalänk
Medlem

Det hade jag iofs inte.. klarat mig genom åren utan problem utan att använda ett armband men det kan ju ha kortslutits

Permalänk
Rekordmedlem

Att boota upp via en livelinux är ofta en bra metod att felsöka liknade problem, funkar ljudet där så vet man att det inte är hårdvaruproblem, funkar det däremot inte heller i linux så får man klura vidare på vad som kan vara galet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett externt ljudkort och det fungerar klockrent