Permalänk
Medlem

1560mm radiatorspace. Insug/utsug?

Hej,

Sitter precis med mitt nya bygge och är lite kluven angående luftflödet. Det är många radiatorer och jag känner spontant att det kanske inte är jättelämpligt att låta alla som är i botten suga in luft då det kommer dumpas en massa värme i chassit. Men och andra sidan, om någon av radiatorerna i botten blåser ut luft så får den enbart varm luft genom sig och kanske inte blir speciellt effektiv.

Har i tidigare byggen testat att låta alla fläktar suga in luft, och ha noll utblås vilket har funkat ganska bra. Men nu är bygget mycket större så vet inte om det håller längre.

Förklaring till bilden:

- 480mm radiator i toppen, Blåser ut luft.
- 140mm fläkt i CPU-höjd. Suger in luft så att toppradiatorn får lite svalare luft.
- 420mm radiator i botten. Suger in luft.
- 240mm radiator i botten på motsatt sida. Suger in luft.
- 360mm radiator i fronten. Suger in luft.

Åsikter? Idéer? Shoot!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Eventuellt tänkte jag skippa 240mm-radiatorn och köra utsug på den sidan istället. Då bör problemet vara fixat, och jag får väl behövt utrymme i botten till annat.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Jag skulle flippa 140 bak och använda som utsug istället för att hjälpa till att dra ut och dumpa varmluft baktill. För fram och nertill har du 1020 i insug. Så mycket luft som dras in från båda sidorna, samt framtill som går rätt in i chassit och stiger upp. Tror inte att top raden behöver mer sval luft än de som 1020 bidrar med.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Eller så kan du köra endast 140 rear exhaust och resten som intake. Kanske låter konstigt, men på det här sättet får alla rads kall och "oanvänd" luft utifrån, istället för att 480 top sitter och tar all varmluft som kommer från botten och framtill.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Beatnutz: Jag skulle flippa 140 bak och använda som utsug istället för att hjälpa till att dra ut och dumpa varmluft baktill. För fram och nertill har du 1020 i insug. Så mycket luft som dras in från båda sidorna, samt framtill som går rätt in i chassit och stiger upp. Tror inte att top raden behöver mer sval luft än de som 1020 bidrar med.

Mjo fast frågan är om dom i botten bidrar med sval luft? I förra setupen körde jag 360+420 och där var det allt annat än sval luft som kom ut.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Eller så kan du köra endast 140 rear exhaust och resten som intake. Kanske låter konstigt, men på det här sättet får alla rads kall och "oanvänd" luft utifrån, istället för att 480 top sitter och tar all varmluft som kommer från botten och framtill.

Yep, har kört så innan men vet inte riktigt om det är metoden som funkar bäst. Dammigt blir det iaf

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Du kan ta en titt här

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/763944-How-...

Jag tror att det möjligtvis kan vara samma chassi eller något åt det hållet

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Yep, har kört så innan men vet inte riktigt om det är metoden som funkar bäst. Dammigt blir det iaf

Slå på med massa fan filters om det inte redan finns

http://www.performance-pcs.com/demcifilters-custom/demciflex-...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Beatnutz: Du kan ta en titt här

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/763944-How-...

Jag tror att det möjligtvis kan vara samma chassi eller något åt det hållet

Yes det är samma, dock så har han ingen front-rad och då är det lite lättare.

Har precis beställt en 900D midplate som kommer att avskärma bottensektionen mot övre så att chassit blir i två asvkärmade sektioner. Jag kommer nog skita i 240mm-radiatorn och bara köra utblås där istället. Så jag blir av med all varm luft som 420mm-radiatorn (och lite av 360-raden) genererar.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Jag har ett Enthoo Primo chassi med nuvarande 4 radiatorer. 360mm (60mm tjock) i botten, 480mm (60cm tjock) i toppen samt två stycken 240mm (27mm tjock) i fronten/sidan.

Nu har jag visserligen inte tre grafikkort i SLI, men med min setup så kör jag mina fläktar mellan 800-1300 RPM. Endast toppen och där bak är exhaust, allt annat är insug. Jag kan redan nu säga att den interna temperaturen samt värmen jag känner genom att ta på radiatorerna inte påverkas särskilt nämnvärt, om något alls i överhuvudtaget varken under idle eller load. Jag kan spekulera i att du kommer få liknande resultat med din setup.

Eftersom både din CPU och dina grafikkort kommer vara vattenkylda så kommer generellt allt värme att cirkulera i vattnet och radiatorerna. Och ska ha vattnet att flöda klockvis så kommer den stora 480mm radiatorn och eventuellt den bakre 140mm ta all värme från delarna. Dessa är redan exhaust så den interna temperaturen bör då inte bli påverkad då värmen redan är på väg ut. När väl vattnet når de resterande radiatorerna som är insåg så kommer de inte ha så mycket värme att kyla ner, varpå de bör vara relativt kalla och inte skicka in särskilt mycket varmluft i chassit.

Så ja, vad är det jag försöker säga? Förutsatt att du har några fläktar som suger in luft och några som suger ut, så kommer du med största chans se väldigt bra temperatur och väldigt svala radiatorer. Det enda som påverkar den interna temperaturen i chassit och därmed hur radiatorerna kyler är för mig själva rumstemperaturen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Beatnutz: Jag har ett Enthoo Primo chassi med nuvarande 4 radiatorer. 360mm (60mm tjock) i botten, 480mm (60cm tjock) i toppen samt två stycken 240mm (27mm tjock) i fronten/sidan.

Nu har jag visserligen inte tre grafikkort i SLI, men med min setup så kör jag mina fläktar mellan 800-1300 RPM. Endast toppen och där bak är exhaust, allt annat är insug. Jag kan redan nu säga att den interna temperaturen samt värmen jag känner genom att ta på radiatorerna inte påverkas särskilt nämnvärt, om något alls i överhuvudtaget varken under idle eller load. Jag kan spekulera i att du kommer få liknande resultat med din setup.

Eftersom både din CPU och dina grafikkort kommer vara vattenkylda så kommer generellt allt värme att cirkulera i vattnet och radiatorerna. Och ska ha vattnet att flöda klockvis så kommer den stora 480mm radiatorn och eventuellt den bakre 140mm ta all värme från delarna. Dessa är redan exhaust så den interna temperaturen bör då inte bli påverkad då värmen redan är på väg ut. När väl vattnet når de resterande radiatorerna som är insåg så kommer de inte ha så mycket värme att kyla ner, varpå de bör vara relativt kalla och inte skicka in särskilt mycket varmluft i chassit.

Så ja, vad är det jag försöker säga? Förutsatt att du har några fläktar som suger in luft och några som suger ut, så kommer du med största chans se väldigt bra temperatur och väldigt svala radiatorer. Det enda som påverkar den interna temperaturen i chassit och därmed hur radiatorerna kyler är för mig själva rumstemperaturen.

Grymt, tack för insikten.

Jag kör på som planerat då, fast vänder på 140mm-fläkten i toppen.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Satan så mycket radiatorer! 1500 mm totalt!

Kan du inte lite enkelt förklara hur de olika looparna är dragna? Tänker att det måste vara fler än en pump/loop?

Bidrar tyvärr inte så mycket till ämnet, tror mig dock ha sett jays2cent prata om detta, vill minnas att han då hade en radiator vars luft blåste luften in i chassiet och en radiator som tog luften inifrån och blåste ut och han sa då att det mer eller mindre inte spelade nån roll, rörde sig om 2 grader varmare eller nått liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Satan så mycket radiatorer! 1500 mm totalt!

Kan du inte lite enkelt förklara hur de olika looparna är dragna? Tänker att det måste vara fler än en pump/loop?

Jay använder sig iallafall utav 2 olika loopar, och därav 2 pumpar och 2 reservoiarer. Det är väl egentligen bästa lösningen för optimala temperaturer där man separerar grafikkorten till en loop och resterande till den andra.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Satan så mycket radiatorer! 1500 mm totalt!

Kan du inte lite enkelt förklara hur de olika looparna är dragna? Tänker att det måste vara fler än en pump/loop?

Bidrar tyvärr inte så mycket till ämnet, tror mig dock ha sett jays2cent prata om detta, vill minnas att han då hade en radiator vars luft blåste luften in i chassiet och en radiator som tog luften inifrån och blåste ut och han sa då att det mer eller mindre inte spelade nån roll, rörde sig om 2 grader varmare eller nått liknande.

Jag har två pumpar, men kör bara en loop. Finns väl egentligen inte någon fördel med två loops förutom att det är enklare att byta hårdvara om man inte måste tömma hela systemet och det blir enklare att felsöka. Sen tycker väl en del om det estetiska i att ha vätskor med två färger kan jag tänka mig. Nackdelarna är ju att det tar upp mer plats med mer tubing. I vissa loops kommer det väsnas mer också eftersom du inte får samma head pressure som med två pumpar.

Det är inget märkvärdigt med dragningen. Res/pump ska sitta i höjd med 140mm-fläkten på högra sidan av moderkortet. Sen ner till front rad (360), vidare till 240 (sidan), sen till pump #2 och därefter till 420mm sido-rad. Därifrån upp till GPU'erna, sen till CPU och till top-rad. Sen börjar det om

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag har två pumpar, men kör bara en loop. Finns väl egentligen inte någon fördel med två loops förutom att det är enklare att byta hårdvara om man inte måste tömma hela systemet och det blir enklare att felsöka.

Jag har en enda stor loop men har löst dessa problem genom att ha två avtappningsställen samt även en en funktion varpå jag kan stänga av delar av loopen och enbart tömma vattnet från topp radiatorn hela vägen ner till GPUn (egentligen ner till botten radiatorn). Detta ger mig möjlighet att pyssla med den vänstra delen av loopen utan att behöva tomma den högra samt botten delarna av loopen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Jag har en enda stor loop men har löst dessa problem genom att ha två avtappningsställen samt även en en funktion varpå jag kan stänga av delar av loopen och enbart tömma vattnet från topp radiatorn hela vägen ner till GPUn (egentligen ner till botten radiatorn). Detta ger mig möjlighet att pyssla med den vänstra delen av loopen utan att behöva tomma den högra samt botten delarna av loopen.

Mjo funderade på en sån lösning också men känns inte så kul med kranar överallt. Får nöja mig med en i botten den här gången också.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34