Permalänk
Medlem

Är tele2's adsl bra?

Hej

Hade tänkt byta till adsl från att ha användt router och mobilt bredband, dom ända bra jag kunde hitta var tele2's adsl erbjudande. deras bästa hastighet är 60MB/s, vad jag undrar är bara om detta är stabilt nog att spela competetiva online spel som t.ex league of legends och cs?

Permalänk

Det är tillräckligt för sådanna spel. Det är först om du vill börja streama samt ha massa TV apparater som använder samma uppkoppling du kommer få problem.

Permalänk
Medlem

Streaming?

Vad har dom för upload på dessa abonnemang? Kom ihåg sen att det är "max" vad du *kan* få, inte vad du faktiskt får.

Dock har 8mbps eller mer upload så ska streaming inte vara ett problem. 2-3mbps för en stream om jag inte tar fel.

Permalänk
Medlem

60Mbit (som jag tror du menar) räcker mer än väl. Även om du streamar och använder samma uppkoppling kommer det fungera bra, men det handlar mer om att du skaffar dig en router som kan hantera trafiken på ett vettigt sätt.

Skulle säga att även om du bara får ut halva den hastigheten (tror det är 10Mbit upp) så räcker det gott och väl. Satsa på vettig router bara, as in , köp inte det billigaste du hittar på Elchimpansen.

Permalänk
Medlem

Hej
Har haft Tele2:s adsl i drygt 2år, 24MB/s och får ut ca 12ner och 2upp enligt bredbandkollen. Har vart stabilt och inte legat nere under de två år som jag har haft det. Räcker för att spela med bra ping och titta på stream samtidigt

Permalänk
Hedersmedlem

ADSL finns inte med mer än max 24Mbit ner under perfekta förutsättningar, vilket det sällan är. VDSL klarar upp till 60Mbit men även där enbart under perfekta förhållanden. Uppladdning med ADSL är en sorglig historia med i bästa fall 2-3Mbit, medan VDSL klarar över 10, igen under perfekta förhållanden. VDSL fungerar bara på relativt korta avstånd så har man långa ledningar tappar det snabbt sina fördelar.

Vad exakt är det du blivit erbjuden och hur långt har du till stationen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vi har haft Tele2 ADSL i tio år och är nöjd med dem.
Deras ADSL är stabilt, tror att vi haft en handfull tillfällen då vi nätet varit nere (på tio år).
Började med deras 8/1 och bytte för ett par år sedan till deras 24/3.
Det varierar väl från plats till plats vad man får ut, vid 8/1 fick vi ut ungefär det. 24/3 når inte upp verkar stanna vid 15/3.
Ett tips är att ringa Tele2s kundtjänst och fråga ut dem.
Skriv ner frågorna i förväg

Permalänk
Medlem

Det är säkert vanligt att man inte får ut nära max av hastigheten som anges som "upp till" men vill bara säga att har man tur och bor nära stationen så får man faktiskt ut max. Jag hade tills förra veckan VDSL via BBB och då fick jag ut 63mbit ner och 15mbit upp. Så det var t.o.m strax över deras angivna max (60/15)

Men att spela handlar bara om svarstider, och inte om bandbredden (den är oftast långt över gränsen där det spelar någon roll).
Jag hade 8ms svarstid från uppsala till ping.sunet.se dock via BBB som sagt. Förmodligen är det inga problem att spela. Ingen som kan sitta här och lova att det funkar till 100% förstås.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: extra checkade tele2s hemsida, och ser här 60Mbit/s för 409kr i månaden. Har inte blivit ebjuden någonting, undrade snarare om det var bra eller iallafal någorlunda eftersom jag behöver något jag kan förlita mig på hela månaden villket jag inte kan med mitt nuvarande 200GB nät. Alla andra som har haft tele2s adsl har varit hyfsat till välldigt nöjada förutom du, skulle villja fråga lite mer specifikt varför?

Permalänk
Medlem

Dom erbjuder 60Mbit/s VDSL dock betyder det ej att du faktiskt kan få det beroende på hur långt ifrån stationen du bor och om det finns i ditt område. Bäst att du ringer först och kollar vad dom verkligen kan erbjuda dig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

kopppar som koppar, spelar ingen roll vilken tjänsteleverantör du väljer allt går igenom Skanovas nät (Telia) ändå.
Kan iaf tipsa om att Telia har 299kr i månaden på 60Mbit, sen om du skulle vilja sänka din ping om det är viktigt i spel så ring in och be dem stänga av interleave (störningsskydd) det kommer sänka pingen med 4-19ms. dock kan det skapa packet losses men beror helt på kvalièn på din ledning

Edit: Var noga med tele2's priser dock,
Det blir dyrare att ha enbart bredband utan fast telefoni hos dem.

Exempel från deras sida på bredband 30 "Priset gäller kund som har fast telefoni via Tele2, annars 419 kr/mån. Utan telefoni via det fasta nätet, 498 kr/mån"