Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till 4690K?

Ungefär som vanligt när jag ska uppgradera, så är det något av en slump, och utan framförhållning. Min 2500K är det inget fel på, men jag har känt att den börjar bli lite gammal, och att det kanske kan vara tid att byta, om så bara för att moderkortet börjar ha gjort sitt.
Så jag sneglade så klart på en Ryzen R7. Helt plötsligt står jag och uppgraderar polarens dator, för han har köpt sin lillebrors CPU, när lillebrors moderkort packat ihop, och som tack för besväret fick jag hans gamla CPU. Alltså, ingen Ryzen för mig.
Så nu letar jag moderkort till en i5 4690K. Kraven är ju som vanligt, många.
M.2 för PCI-E ansluten SSD, och nätverkskort som inte är "Killer NIC" skräp. Inte för dyrt. Och om inte "i lager" så åtminstone en beställningsvara som faktiskt går att få tag på. Upp till ATX formfaktor. Överklockningsvänligt.

Behöver inte, "integrerad grafik", (Ja, jag är medveten om att chippet sitter i CPU'n, men anslutningarna behöver inte finnas på moderkortet.) eller RAID.

Vore kul om det fanns: Thunderbolt. (Verkar kört att hitta Thunderbolt + M.2, men om någon känner till något...?)

Jag har sneglat på Gigabyte GA-Z97X-SLI, det verkar göra allt jag kräver. Det som gör mig lite skeptisk är "CFOS software" som påstås göra nätverket snabbare, i hårdvara. Killer NIC liknande skräp, som sällan eller aldrig fungerar som det ska?

Tips, alla tips, tas emot med öppna armar. Sen är det inte säkert de följs, men i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inte alla på en gång. Ni får allt skriva en i taget, jag kan inte ta in allt annars...

Nå, jag tolkar i alla fall tystnaden som att det inte finns någon med just det här moderkortet, och som har haft jätte strul, så det blir nog ett sådant. Ni som har läst, tack för er tid.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte alla på en gång. Ni får allt skriva en i taget, jag kan inte ta in allt annars...

Nå, jag tolkar i alla fall tystnaden som att det inte finns någon med just det här moderkortet, och som har haft jätte strul, så det blir nog ett sådant. Ni som har läst, tack för er tid.

Har bra betyg på PPP, så kör på det.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ungefär som vanligt när jag ska uppgradera, så är det något av en slump, och utan framförhållning. Min 2500K är det inget fel på, men jag har känt att den börjar bli lite gammal, och att det kanske kan vara tid att byta, om så bara för att moderkortet börjar ha gjort sitt.
Så jag sneglade så klart på en Ryzen R7. Helt plötsligt står jag och uppgraderar polarens dator, för han har köpt sin lillebrors CPU, när lillebrors moderkort packat ihop, och som tack för besväret fick jag hans gamla CPU. Alltså, ingen Ryzen för mig.
Så nu letar jag moderkort till en i5 4690K. Kraven är ju som vanligt, många.
M.2 för PCI-E ansluten SSD, och nätverkskort som inte är "Killer NIC" skräp. Inte för dyrt. Och om inte "i lager" så åtminstone en beställningsvara som faktiskt går att få tag på. Upp till ATX formfaktor. Överklockningsvänligt.

Behöver inte, "integrerad grafik", (Ja, jag är medveten om att chippet sitter i CPU'n, men anslutningarna behöver inte finnas på moderkortet.) eller RAID.

Vore kul om det fanns: Thunderbolt. (Verkar kört att hitta Thunderbolt + M.2, men om någon känner till något...?)

Jag har sneglat på Gigabyte GA-Z97X-SLI, det verkar göra allt jag kräver. Det som gör mig lite skeptisk är "CFOS software" som påstås göra nätverket snabbare, i hårdvara. Killer NIC liknande skräp, som sällan eller aldrig fungerar som det ska?

Tips, alla tips, tas emot med öppna armar. Sen är det inte säkert de följs, men i alla fall.

lås inte upp dig på att det har "killer nic" det funkar helt ok om man väljer att bara installera drivrutinen och inte mjukvaran som är totalt skit och boven i dramat till det dåliga ryktet.

är ju i grunden ett upphottat realtek chip som används på många moderkort dock utan mjukvaran från killer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Skulle nog ha satsat på ett Asus moderkort faktiskt. T ex Z97-A. Annars kan jag tipsa dig om Gryphon Z97 Armor Edition. Det är ett mATX moderkort men definitivt håller måttet. Håller stenkoll på temperaturerna osv om du gillar sådant. Bra med tanke på överklockning. Kommer med extra sensorer som är valfria att placera med mera. Många anslutningar för lagringsenheter. Dock ingen anslutning för M.2. Något begränsad på minnesfronten. Max 1866 Mhz. Använder Gryphon Z97 själv tillsammans med en överklockad + deliddad i5 4690K som primär speldator. Använder också ett Z97-P moderkort tillsammans med en annan mindre överklockad i5 4690K som surfdator. Båda två fungerar finfint. Kanske lite mindre finesser på Z97-P. vilket ibland kan vara mycket skönt att slippa. Tror nog Z97-A ligger bättre till på den fronten. Finns inte plats för dubbla grafikkort med Z97-P dock. Har M.2 anslutning. En bra/smidig sak med Z97-P är iaf att du lite snabbare kan ändra om till de 4 olika förinställda fläktprofilerna i fall du bryr dig om sådant.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har egentligen varit rena drömmen, det problem jag haft med ena pci-e porten är nog självförvållat(våld). Allt fungerar i övrigt prima, superb stabilitet, överklockning, ljud, wifi. De stabilitetsproblem jag haft med datorn har kunnat härledas till annat(defekt hdd till exempel som fick datorn att hänga sig). Men jag vet inte hur du ska kunna få tag i ett :/

Sen jag skaffade windows 10 i maj har jag inte haft en enda ofrivillig omstart eller hängning.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ju i grunden ett upphottat realtek chip som används på många moderkort dock utan mjukvaran från killer.

Det är iofs sant, men det tar emot att betala för något som inte ger mervärde, för att man inte kan använda det, pga att tillverkaren inte kan ta fram en mjukvara som fungerar tillförlitligt. Deras problem är ju inte direkt av övergående art i heller, utan har varit ett tema sedan de släppte sin lösning som ett standalone nätverkskort.

Skrivet av septembro:

Skulle nog ha satsat på ett Asus moderkort faktiskt.

Z97A skulle kunna vara ett alternativ. Gryphon är inte rätt, jag "ska" ha M.2 slot. Jag får vara nöjd med bara en, men utan är inte ett alternativ.

Skrivet av septembro:

En bra/smidig sak med Z97-P är iaf att du lite snabbare kan ändra om till de 4 olika förinställda fläktprofilerna i fall du bryr dig om sådant.

Det påverkar mig faktiskt inte alls. Jag kör fortfarande med en extern fläkt-kontroller, T-Ballancer BigNG, som låter mig styra och ställa lite som jag själv vill.

Skrivet av Nexim:

Mitt moderkort har egentligen varit rena drömmen, det problem jag haft med ena pci-e porten är nog självförvållat(våld). Allt fungerar i övrigt prima, superb stabilitet, överklockning, ljud, wifi. De stabilitetsproblem jag haft med datorn har kunnat härledas till annat(defekt hdd till exempel som fick datorn att hänga sig). Men jag vet inte hur du ska kunna få tag i ett

Det är ju något av problemet. Jag "vill" ha tag på ett nytt. Annars hade eBay säkert varit ett alternativ.
Förhoppningen är att få så lång livstid som möjligt ur de ca 1500:- jag investerar i min uppgradering. Jag räknar ju iskallt med att köra överklockat, om så bara "lite" från dag ett, eftersom alla begränsningar jag annars brukar ligga med, "inte överklocka innan garantier och reklamationsrätter tagit slut" osv inte är ett problem i det här läget... Jag lär även ha kvar min 2500K ett tag, som backup. Jag har kört 2500K'n i 4.4gHz mer eller mindre sedan garantin tog slut, så för att matcha det behöver jag klocka 4690K till liknande frekvenser. Jag förutsätter att det inte är ett problem, orsaken till bytet är inte så mycket prestanda, som nya I/O möjligheter, och helt enkelt att moderkortet har betydligt mer begränsad livslängd än CPU'n, så jag börjar känna att mitt P67A-GD65 är den svaga länken. Det är lättare att få tag i moderkort till 4690K än 2500K, så... "sido/uppgradering"

Skrivet av Nexim:

Sen jag skaffade windows 10 i maj har jag inte haft en enda ofrivillig omstart eller hängning.

Jag har haft flera stycken. Microsoft kallar dem uppdateringar. Trots Pro versionen av Windows 10, får man ingen lugn o ro...

Än en gång, ni ska ha ett stort tack för era åsikter, och tips.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är iofs sant, men det tar emot att betala för något som inte ger mervärde, för att man inte kan använda det, pga att tillverkaren inte kan ta fram en mjukvara som fungerar tillförlitligt. Deras problem är ju inte direkt av övergående art i heller, utan har varit ett tema sedan de släppte sin lösning som ett standalone nätverkskort.

Z97A skulle kunna vara ett alternativ. Gryphon är inte rätt, jag "ska" ha M.2 slot. Jag får vara nöjd med bara en, men utan är inte ett alternativ.

Det påverkar mig faktiskt inte alls. Jag kör fortfarande med en extern fläkt-kontroller, T-Ballancer BigNG, som låter mig styra och ställa lite som jag själv vill.

Det är ju något av problemet. Jag "vill" ha tag på ett nytt. Annars hade eBay säkert varit ett alternativ.
Förhoppningen är att få så lång livstid som möjligt ur de ca 1500:- jag investerar i min uppgradering. Jag räknar ju iskallt med att köra överklockat, om så bara "lite" från dag ett, eftersom alla begränsningar jag annars brukar ligga med, "inte överklocka innan garantier och reklamationsrätter tagit slut" osv inte är ett problem i det här läget... Jag lär även ha kvar min 2500K ett tag, som backup. Jag har kört 2500K'n i 4.4gHz mer eller mindre sedan garantin tog slut, så för att matcha det behöver jag klocka 4690K till liknande frekvenser. Jag förutsätter att det inte är ett problem, orsaken till bytet är inte så mycket prestanda, som nya I/O möjligheter, och helt enkelt att moderkortet har betydligt mer begränsad livslängd än CPU'n, så jag börjar känna att mitt P67A-GD65 är den svaga länken. Det är lättare att få tag i moderkort till 4690K än 2500K, så... "sido/uppgradering"

Jag har haft flera stycken. Microsoft kallar dem uppdateringar. Trots Pro versionen av Windows 10, får man ingen lugn o ro...

Än en gång, ni ska ha ett stort tack för era åsikter, och tips.

Ett alternativ är ju annars att du försöker kränga iväg din 4690k cpu till någon annan som sitter med en låst, en i3 eller något och spar de pengarna för framtida bruk.

Har du tänkt ta ram och fläkt från din 2500K blir ju dem delarna ganska ointressanta i begagnatperspektiv eller som sekundär dator/server.

Din nuvarande är ju så pass överklockad också och ipc skiljer 'marginellt' mellan de två så det blir lite si och så med prestandavinst, 4ghz bör du väl kunna ro hem, men du får vara medveten om att det kan ta stopp där, och då är nog din 2500k snabbare. Kvar har du alltså de där I/O möjligheterna, var det specifikt M2 du var ute efter? Jag börjar tänka på upplevd skillnad och mätbar skillnad.

Nej... Jag tcker allt sälj den där cpun nu, och sälj din nuvarande plattform när du uppgraderar. Det kommer eventuellt komma upp rätt mycket kompletta plattformar på marknaden när intels nya kommer om några veckor om du e ok med begagnat.

(om du nu inte råkar snubbla över ett bra z97 moderkort)

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Har du tänkt ta ram och fläkt från din 2500K blir ju dem delarna ganska ointressanta i begagnatperspektiv eller som sekundär dator/server.

Jag har 8gB till den gamla, och 16 gB till den "nya". 24gB, om jag kan leva med "bara" 1600 i stället för 2400MHz minnen. Jag har 3-4 Noctua NH-U12, eller vad fasen de heter, så kylningen är inte heller ett problem.

Skrivet av Nexim:

Din nuvarande är ju så pass överklockad också och ipc skiljer 'marginellt' mellan de två så det blir lite si och så med prestandavinst, 4ghz bör du väl kunna ro hem, men du får vara medveten om att det kan ta stopp där, och då är nog din 2500k snabbare.

Jag räknar iskallt med att de ska bli hyfsat jämnbördiga, men att 2500K'n inte är överclockad så långt det går, medan jag riskerar att få kämpa för att pressa varenda uns ur 4690K'n, innan det blir jämt. Prestandamässigt har jag inget problem i dagsläget, jag har utrymme för att klocka 2500k mer, men så länge den gör allt jag kastar på den finns det ingen anledning. (Jag kör 4.4gHz på 1.295v. CPU-Z hävdar att moderkortet övervoltar lite svagt, och jag se 1.302v som mest. Med tanke på att folk matar 2500K med 1.35v, så finns det mer att hämta.)

Skrivet av Nexim:

Kvar har du alltså de där I/O möjligheterna, var det specifikt M2 du var ute efter? Jag börjar tänka på upplevd skillnad och mätbar skillnad.

I/O, är en bonus. Den egentliga orsaken att byta är moderkortets ålder. Allting runt omkring är antingen i det närmaste odödligt (CPU'n) eller lätt att ersätta. Mitt moderkort är 6, snart 7 år gammalt, och det är betydligt mer än de 5 år, som jag känner mig "trygg med". För eller senare kommer det börja tappa minneskanaler, PCI portar, eller helt enkelt bara vägra starta en dag, för att någon, eller några kondensatorer gett upp. Och jag letar hellre moderkort medan jag har en dator som går att använda, än när jag sitter på pottkanten, utan fungerande dator.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Gammalt moderkort kostar lika mycket som ryu nytt. Jag hade satsat på det i stället, och gjort mig av med processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleidoskop:

Gammalt moderkort kostar lika mycket som ryu nytt. Jag hade satsat på det i stället, och gjort mig av med processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

DDR4 kostar ju äckligt mycket..

Man kan få begagnade 16GB DDR3 1600-2400MHZ för 600-800:-

Jag kan rekommendera Asus Z97-A, brukar dyka upp på marknaden då och då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.