60mhz vs 144mhz, svarta pixlar på videos/streams, färre färgkombinationer/pixlar?

Permalänk

60mhz vs 144mhz, svarta pixlar på videos/streams, färre färgkombinationer/pixlar?

Hejsan.
Går in på min fråga o hoppas någon kan besvara denna.
När jag kollar filmer/serier/anime etc, jag märker direkt att det fattas pixlar/färger, i andra ord, jag ser fyrkanter när det är t.ex mörka scener.
Kollar jag på min 60mhz skärm så försvinner det direkt, dock är den skärmen mörkare så undviker titta på den.
Varför är det så? läst att det är för 144mhz har mindre färgkombinationer för att klara av svarstiden, är det korrekt? för ingenstans hittar jag att detta talas om, eller köpte jag en budget 144mhz som är lite sämre, testat dra ner 144mhz till 60mhz men ingen förändring.

Tror jag har: https://www.inet.se/produkt/2200634/zowie-xl2411-24-144hz-e-s...
Står bara ZOWIE XL LCD på egenskaper för bildskärmskort på datorn, dock utséendet är identiskt.

TLDR; Ser svarta pixlar på min 144mhz men inte 60mhz skärmen, varför?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ExtremeBBQ:

Hejsan.
Går in på min fråga o hoppas någon kan besvara denna.
När jag kollar filmer/serier/anime etc, jag märker direkt att det fattas pixlar/färger, i andra ord, jag ser fyrkanter när det är t.ex mörka scener.
Kollar jag på min 60mhz skärm så försvinner det direkt, dock är den skärmen mörkare så undviker titta på den.
Varför är det så? läst att det är för 144mhz har mindre färgkombinationer för att klara av svarstiden, är det korrekt? för ingenstans hittar jag att detta talas om, eller köpte jag en budget 144mhz som är lite sämre, testat dra ner 144mhz till 60mhz men ingen förändring.

Tror jag har: https://www.inet.se/produkt/2200634/zowie-xl2411-24-144hz-e-s...
Står bara ZOWIE XL LCD på egenskaper för bildskärmskort på datorn, dock utséendet är identiskt.

TLDR; Ser svarta pixlar på min 144mhz men inte 60mhz skärmen, varför?

Hejsan!

Snabb fråga, har du kört DDU (DisplayDriverUninstaller) och laddat ner senaste drivrutinerna på nytt?

EDIT:
@mrqaffe nedanför mig verkar vara på rätt spår, både när det gäller komprimerings artifakter och att din skärm har någon slags teknik som gör mörka scener ljusare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem

För det första så använd rätt prefix och enheter "mhz" ?? antar att du menar Hz (och varken mHz eller MHz) och syftar på uppdateringsfrekvekvensen på skärmen ?
Det kan bero på flera saker att det ser fult ut, både filmens komprimeringstyp och skärmens kvalitet påverkar och den skärmen du länkar har ju dessutom en funktion
För att öka synligheten i mörka scener är XL2411 utrustad med Black eQualizer-teknik.
för att ljusa upp mörka partier vilket troligen framhäver komprimeringsartefakter i filmen om den är aktiv, ska du ha bra svärta vid filmtittande får du skaffa en va eller oledskärm i stället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.