Intel avtäcker Coffee Lake med 6 och 4 kärnor för lansering den 5 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

8700K @ 95W TDP i all ära, men är det bara jag som typ blir mer sugen på "vanliga" 8700 @ 65W TDP ???

Det är nått som känns så mycket mer imponerande och "high tech" med 6 core's / 12 thread's, samt iGPU med stöd för massor med videocodecs, samt lite 3D/GPGPU, och allt detta i hyffsat respektabla clocks och på endast 65 watts TDP.
Självklart kan man kombinera med grafikkort, men den är fan inte fy skam att i framtiden pensionera till arbetsstation utan grafikkort (och detta då, för att få den strömsnål och tyst).
Det enda som egentligen fattas är eDRAM, och vissa features som kommer i z390 chipsetet.

Tror faktiskt jag skippar K modellen denna gång

Fast icke K modellen brukar väl inte vara så mycket billigare, tror till och med de vart dyrare vid vissa tillfällen så man kan ju alltid underklocka en K-modell vilken ändå lär nå en lägre vcore vid en given frekvens kontra 65w-modellen.

Kör tex min 4770k nu på 1.03v i 3.9Ghz, det är rätt mycket mindre än vad den körde med i stock @ 3.7Ghz

Skrivet av sesese:

RYZEN 1700 8/16 har också 65W men med yttligare 2 kärnor och trådar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4162310

Ingen iGPU, vilket är jävligt synd faktiskt. Kan tänka mig massa roliga byggen där 1700 hade vart perfekt där man kanske inte vill trycka in dgpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om man väntar så finns det nog bättre CPUer att sätta dit också...

Det jag reagerade på var att han skulle vänta med att köpa för att stoppa in en 8700K i ett bättre moderkort. Därför jag undrade vad som gjorde dom bättre.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

"För tidigt". Klart att alldagliga program inte stödjer mer än 4 kärnor pga absolut majoriteten av användarna inte har fler än 4 kärnor, om ens det. Men om helt plötsligt 90% av användarna har 8 kärnor i sina datorer så fattar väl vem som helst att programmerare kommer göra sitt yttersta att dra nytta av dom kärnorna, för gör dom inte det så kommer deras konkurrent göra det.

ungefär som när programmerare slutade göra x86 exes när sista desktop prollen utan x64 slutade tillverkas?

Det är *minst* 3-4 års reaktionstider på sånt här och Ryzen har precis gjort 6c+ mainstream. Så att bekymra sig om vad man köper idag spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

ungefär som när programmerare slutade göra x86 exes när sista desktop prollen utan x64 slutade tillverkas?

Det är *minst* 3-4 års reaktionstider på sånt här och Ryzen har precis gjort 6c+ mainstream. Så att bekymra sig om vad man köper idag spelar inte så stor roll.

Tja.. Börjar närma mig 8 år på mitt senaste/nuvarande bygge.. Så kan absolut vara intresserad av 8 kärnor.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

"För tidigt". Klart att alldagliga program inte stödjer mer än 4 kärnor pga absolut majoriteten av användarna inte har fler än 4 kärnor, om ens det. Men om helt plötsligt 90% av användarna har 8 kärnor i sina datorer så fattar väl vem som helst att programmerare kommer göra sitt yttersta att dra nytta av dom kärnorna, för gör dom inte det så kommer deras konkurrent göra det.

Hela argumentet med "för tidigt" är så tafatt att det inte är klokt. Någon måste ju ta steget till fler kärnor annars gör ingen det. Intel har klart och tydligt visat att teknikframsteg är inget de prioriterar, endast pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om så vore fallet skulle applikationerna redan idag kunna utnyttja betydligt fler trådar.

Problemet, som påtalas massor av gånger i olika trådar, är att vissa laster är svåra eller rentav omöjliga att dela upp på flera trådar. Du kan liksom inte lösa ett rent sekventiellt problem parallellt.

Att AMD släpper processorer med fler kärnor är helt enkelt för att de inte kan konkurrera på annat sätt. De kan inte konkurrera med Intel klock för klock och kärna för kärna, utan ligger i själva verket en bra bit efter. Snygga benchmarks i multitrådat säljer dock, likväl som häftiga siffror gällande antal kärnor.

Permalänk
Medlem

Tror ni att dom nuvarande processerna i5 / i7 kommer att gå ner i pris när dessa släpps 5okt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogiee:

Tror ni att dom nuvarande processerna i5 / i7 kommer att gå ner i pris när dessa släpps 5okt?

Dom har redan gått ner ganska mycket i pris så jag har svårt att se att dom blir så mycket billigare än vad dom är idag. i7 7700K hade ju ett lanseringspris på runt 4300kr, idag kan man hitta dom för under 3000kr.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om så vore fallet skulle applikationerna redan idag kunna utnyttja betydligt fler trådar.

Problemet, som påtalas massor av gånger i olika trådar, är att vissa laster är svåra eller rentav omöjliga att dela upp på flera trådar. Du kan liksom inte lösa ett rent sekventiellt problem parallellt.

Att AMD släpper processorer med fler kärnor är helt enkelt för att de inte kan konkurrera på annat sätt. De kan inte konkurrera med Intel klock för klock och kärna för kärna, utan ligger i själva verket en bra bit efter. Snygga benchmarks i multitrådat säljer dock, likväl som häftiga siffror gällande antal kärnor.

Ok så du tror inte att applikationer kommer dra nytta av fler trådar ju större del användare som har fler kärnor. Absolut, jag kan ju knappast stoppa dig från att tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

ungefär som när programmerare slutade göra x86 exes när sista desktop prollen utan x64 slutade tillverkas?

Det är *minst* 3-4 års reaktionstider på sånt här och Ryzen har precis gjort 6c+ mainstream. Så att bekymra sig om vad man köper idag spelar inte så stor roll.

Vad har det med saken att göra? Jag personligen har absolut inget problem med att ha 8 kärnor eller mer då jag faktiskt drar nytta av det. Tro det eller ej, folk gör annat än att spela på sina datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Dom har redan gått ner ganska mycket i pris så jag har svårt att se att dom blir så mycket billigare än vad dom är idag. i7 7700K hade ju ett lanseringspris på runt 4300kr, idag kan man hitta dom för under 3000kr.

Well jag har hört att dom kommer gå ner ännu mer i pris när dessa kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogiee:

Well jag har hört att dom kommer gå ner ännu mer i pris när dessa kommer ut.

Och nu har du hört att dom inte kommer det. Välj själv vad du ska tro på.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Vad ska en vanlig konsument med 8 kärnor till ändå?

Frågan är fel ställd: Ingen "vanlig konsument" köper i dagsläget en dator med åtta processorkärnor.

Om vi däremot tittar på dem som använder datorn till lite mer än att bara surfa på nätet och betala räkningarna så finns det gott om program som kan utnyttja åtta kärnor.
Alla former av AV-redigering kan till exempel dra nytta av det, och vi är många som har foto, film, musik eller liknande som hobby (eller del av denna). Råkar det sitta åtta kärnor i processorn så drar vi nytta av det!

Den relevanta frågan är: Är det för mig som hobbypulare värt den extra kostnaden att köpa en processor med fler kärnor?
För min egen del har jag nöjt mig med sex kärnor, och jag är glad att jag inte valde en dyrare processor med bara fyra...

Permalänk
Medlem

Fick ett bra pris på en i7 7700k men kanske ska vänta till black friday och se om någon ryzen eller Intel går ner mer i pris

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Ok så du tror inte att applikationer kommer dra nytta av fler trådar ju större del användare som har fler kärnor. Absolut, jag kan ju knappast stoppa dig från att tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Processorer med flera kärnor/trådar har funnits väldigt länge och 4 kärnor/8 trådar har tillhört mainstream-segmentet i snart 10 år. HEDT och arbetsstationer har haft mer än så under lika lång tid. Trots det är det svårt att utnyttja många trådar. En situation som knappast lär förändras bara för att AMD bjuder in till Kärnornas Krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Processorer med flera kärnor/trådar har funnits väldigt länge och 4 kärnor/8 trådar har tillhört mainstream-segmentet i snart 10 år. HEDT och arbetsstationer har haft mer än så under lika lång tid. Trots det är det svårt att utnyttja många trådar. En situation som knappast lär förändras bara för att AMD bjuder in till Kärnornas Krig.

Försök till exempel spela på en dator med under 4 trådar. Snälla, I dare you.

Många spel funkar inte med färre än 4 trådar. Jämför det med bara några år sen så fanns det inte på världskartan att köpa mer än en dual core för spelande. Och ta några år innan det så fanns det inte på världskartan att använda något annat än en single core för att spela.

Så uppenbarligen så talar ju historien emot ditt påstående.

Och nu pratar vi spel bara. Jag har minst 10 flikar firefox, discord, spotify, monitorhanteringsprogram och diverse andra program i bakgrunden när jag spelar. Sen så använder jag min dator kontinuerligt för produktion där du i teorin kan slänga oändligt med kärnor på problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Försök till exempel spela på en dator med under 4 trådar. Snälla, I dare you.

Många spel funkar inte med färre än 4 trådar. Jämför det med bara några år sen så fanns det inte på världskartan att köpa mer än en dual core för spelande. Och ta några år innan det så fanns det inte på världskartan att använda något annat än en single core för att spela.

Så uppenbarligen så talar ju historien emot ditt påstående.

Och nu pratar vi spel bara. Jag har minst 10 flikar firefox, discord, spotify, monitorhanteringsprogram och diverse andra program i bakgrunden när jag spelar. Sen så använder jag min dator kontinuerligt för produktion där du i teorin kan slänga oändligt med kärnor på problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

4 trådar har varit mainstream sedan Core2Quad och det funkar bra i väldigt många spel. Core i3 7350K klarar sig utmärkt i många speltester. Sen finns det undantag och det beror även på upplösning samt grafikkort.
Utöver det är det "diminishing returns" på att öka antalet kärnor/trådar.

Kartan du har stämmer inte så väl överens med verkligheten.

Multitasking är ett område där du faktiskt kan dra nytta av flera trådar. Om ditt Spotify och Firefox har nämnvärd belastning i vila förefaller det som något inte riktigt stämmer. Hos mig är då påverkan försumbar (använder visserligen inte Firefox). Är din användning sedan sådan att du nyttjar 16 trådar fullt när du spelar måste jag verkligen undra vad du gör. Min processor blir knappt varm när jag spelar och jag har svårt att tänka mig att streaming skulle göra någon radikal skillnad.

Produktion är ett brett begrepp. Det finns en del områden där parallellisering lämpar sig väl. Rendering exempelvis. Sådana uppgifter har dock allt mer lagts över på GPU;n. Samtidigt är det undantagsfallen vi pratar om. De flesta applikationer fungerar bäst med ett fåtal snabba kärnor och det är inget som beror på att programmerarna helt enkelt inte brytt sig förrän nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

4 trådar har varit mainstream sedan Core2Quad och det funkar bra i väldigt många spel. Core i3 7350K klarar sig utmärkt i många speltester. Sen finns det undantag och det beror även på upplösning samt grafikkort.
Utöver det är det "diminishing returns" på att öka antalet kärnor/trådar.

Kartan du har stämmer inte så väl överens med verkligheten.

Multitasking är ett område där du faktiskt kan dra nytta av flera trådar. Om ditt Spotify och Firefox har nämnvärd belastning i vila förefaller det som något inte riktigt stämmer. Hos mig är då påverkan försumbar (använder visserligen inte Firefox). Är din användning sedan sådan att du nyttjar 16 trådar fullt när du spelar måste jag verkligen undra vad du gör. Min processor blir knappt varm när jag spelar och jag har svårt att tänka mig att streaming skulle göra någon radikal skillnad.

Produktion är ett brett begrepp. Det finns en del områden där parallellisering lämpar sig väl. Rendering exempelvis. Sådana uppgifter har dock allt mer lagts över på GPU;n. Samtidigt är det undantagsfallen vi pratar om. De flesta applikationer fungerar bäst med ett fåtal snabba kärnor och det är inget som beror på att programmerarna helt enkelt inte brytt sig förrän nu.

1. Mainstream innebär vad majoriteten av användare har. 4 core har inte varit mainstream förens de senaste 6 åren ungefär.

2. i3 7350k har 4 trådar. Jag frågade specifikt efter spelande med 2 trådar.

3. När har jag påstått någonsin i hela mitt liv att jag använder 16 trådar vid spelande?

4. Jag läser min master som civilingenjör i datorgrafik och gör massvis av hobbyprojekt på fritiden. Allt från egenskrivna raytracers till videoredigering men framförallt kompilering av tunga C++ program. Men jag orkade faktiskt inte skriva en roman om vad jag använder min dator till så jag kortfattade det hela med "produktion".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

1. Mainstream innebär vad majoriteten av användare har. 4 core har inte varit mainstream förens de senaste 6 åren ungefär.

2. i3 7350k har 4 trådar. Jag frågade specifikt efter spelande med 2 trådar.

3. När har jag påstått någonsin i hela mitt liv att jag använder 16 trådar vid spelande?

4. Jag läser min master som civilingenjör i datorgrafik och gör massvis av hobbyprojekt på fritiden. Allt från egenskrivna raytracers till videoredigering men framförallt kompilering av tunga C++ program. Men jag orkade faktiskt inte skriva en roman om vad jag använder min dator till så jag kortfattade det hela med "produktion".

Skickades från m.sweclockers.com

1. Mainstream kan även betyda normalt, konventionellt, ordinärt, populärt osv. Core2Quad föll definitivt inom den kategorin och även i7;or har varit populära sedan Nehalem.

2. My bad. Men, varför har du hängt upp dig på 4 kärnor? Och, vad baserar du din iakttagelse på - vilka tester kan du hitta i spel med snabba dual cores?

3. Du har alltjämt talat om Ryzen, hur den kommer leda till ökad parallellisering och hur du gillar att multitaska vid spelande. Jag förmodar helt enkelt att det är den kontexten vi håller oss till.

4. Hyfsat nischade arbetsområden med andra ord, och där en del går allt mer mot att nyttja GPU;n. Det motsäger alltså inte vad jag fört fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Försök till exempel spela på en dator med under 4 trådar. Snälla, I dare you.
Många spel funkar inte med färre än 4 trådar. ...

Funkar det inte med färre än fyra logiska kärnor är det nog oftast fråga om en konstlad begränsning för att utesluta (gamla) processorer med alltför låg enkeltrådsprestanda.
Sniper Ghost Warrior 3 som släpptes i våras nyttjar bara en enda tråd. Jag kanske ska testa det på min Ryzen 5... med alla utom en ensam kärna avstängda men med SMT aktiverat...