Permalänk
Medlem

50mm eller 85mm på fullframe?

Hej alla fotointresserade!

Jag har nyligen bytt från APS-C till Fullframe, Sony a6000 -> Canon 5d mkiii för att vara exakt.
Två väldigt fina kameror, (jag har kvar båda).

Jag står i valet mellan 50mm eller 85mm till fullframe. Kan visa vad jag redan äger..

Till Sony: Sony 16mm@2.8, Sigma 30mm@1.4, Sony 18-105@4, Sony 55-210 Kit.

Till Canon: Canon 24-105@4, Canon 50mm@1.8 "niftyfifty", Canon 70-200@4.

Visst jag äger redan ett 50mm, men jag stör mig så inåt.. på hur plastigt och billigt objektivet känns. OBS det är inte STM gluggen..
Jag stör mig på hur mycket det låter och jag stör mig även på hur seg autofokusen är..

Men jag har beslutsångest över ifall jag bör gå på 50mm eller 85mm?
Jag fotar främst porträtt/Landskap. Även mycket när det är dåligt ljus, och även en del sport, alltså vill jag ha en snabb glugg.

50mm känns som ett väldigt bra allround objektiv, som kan komma till användning väldigt mycket. Funkar även till street/landskap.
85mm känns mera låst till porträtt, men möjligtvis en del street?

Står mellan dessa gluggar: 50mm 85mm

Vad fotar ni själva med? Skriv gärna eran egen utrustning/användningsområde.

Är väldigt tacksam för hjälp

Mvh A

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Har "plastic-fantastic" 50/1.8 - optiskt hyfsad för det priset men usel byggkvalitet.
Har även 40/2.8 IS STM pancake - optiskt likvärdig (på samma bländare) med ovanstående men plus för IS och tyst STM för video, därtill liten och lätt med bättre byggkvalitet (än ovanstående).

85:an du refererar till har jag och den är helt OK även med SMART-adapter till A7. Går att hitta beggad för 1.6kSEK.

Sigman har jag inte men läst att den skall vara ruggigt bra i sin prisklass.

I min värld är det skillnad på 50 och 85, så stor att jag inte anser de ersätter varandra, snarare behövs båda brännvidderna. Du har ju dessa brännvidderna (50 och 85) i zoomarna så frågan är om du är ute efter ljusstyrkan och/eller bokeh?

Permalänk
Medlem

Rent krasst har du ju redan en 50mm, även om du stör dig på vissa saker med den. Du har redan en 24-105 som funkar fint för landskap. Däremot har du inget som motsvarar en 85a för porträtt.
En 50mm går åxå att använda för porträtt men för lite tajtare utsnitt hanar man jobbigt nära "modellen". Många tycker ju även att perspektivet blir mindre smickrande.

Personligen tycker jag att en 35mm är mer användbar än en 50mm så jag hade nog hellre kollat på Tamron 35/1.8 VC USD men det är bara en personlig reflektion.

Skickades från m.sweclockers.com