Permalänk

Grafik kort/processor

Okej så mitt grafikkort verkar ha fuckat och jag vill helst inte köpa ny datoe så tänkte köpa nya komponenter bara å montera.
Frågan är dock att jag är väldigt dålig på det och vet inte om alla delar passar ect.

AMD Radeon R7 Series 2GB
AMD A8 7600 3.8GHz Turbo - 4 kärnor
Kingston HyperX 8GB 1600MHz
1000GB (1TB) 7200RPM 64MB

Hur gör jag om jag byter ut säg grafikkortet mot ett Nvidia kort? Går det? Måste jag ha ny processor?
Vas behöver jag tänka på?

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlltidSeiff:

Okej så mitt grafikkort verkar ha fuckat och jag vill helst inte köpa ny datoe så tänkte köpa nya komponenter bara å montera.
Frågan är dock att jag är väldigt dålig på det och vet inte om alla delar passar ect.

AMD Radeon R7 Series 2GB
AMD A8 7600 3.8GHz Turbo - 4 kärnor
Kingston HyperX 8GB 1600MHz
1000GB (1TB) 7200RPM 64MB

Hur gör jag om jag byter ut säg grafikkortet mot ett Nvidia kort? Går det? Måste jag ha ny processor?
Vas behöver jag tänka på?

Tack i förväg

Spelar ingen roll om du kör med AMD eller Nvidia för GPU, passar oavsett(om det får plats i chassit)
Du behöver alltså inte en ny processor.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Arcec:

Spelar ingen roll om du kör med AMD eller Nvidia för GPU, passar oavsett(om det får plats i chassit)
Du behöver alltså inte en ny processor.

Så det går bra att bara byta kort om den passar?
Klarar processorn av en nvidia 1080 till exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlltidSeiff:

Så det går bra att bara byta kort om den passar?
Klarar processorn av en nvidia 1080 till exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Dock kommer processorn att bottlenecka något. Dock är det något du kan se över vid ett senare tillfället och uppgradera processorn då.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Arcec:

Ja. Dock kommer processorn att bottlenecka något. Dock är det något du kan se över vid ett senare tillfället och uppgradera processorn då.

Bottlenecka dvs inte palla längre? Men det tar väll ett tag å jag hinner använda nya grafik kortet ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlltidSeiff:

Bottlenecka dvs inte palla längre? Men det tar väll ett tag å jag hinner använda nya grafik kortet ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.pcgamer.com/will-your-cpu-bottleneck-your-graphics...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av AlltidSeiff:

Bottlenecka dvs inte palla längre? Men det tar väll ett tag å jag hinner använda nya grafik kortet ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry att jag har så många dumma frågor. Uppskattar verkligen hjälpen. Vad behöver jag tänka på när jag köper grafikkort? Är set bara å byta ut den å sen eventuellt byta processor när den "bottleneckar?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlltidSeiff:

Sorry att jag har så många dumma frågor. Uppskattar verkligen hjälpen. Vad behöver jag tänka på när jag köper grafikkort? Är set bara å byta ut den å sen eventuellt byta processor när den "bottleneckar?"

Din processor kan komma att bottlenecka vissa spel. Bara att köpa grafikkort och köra på. Du kan byta processorn nästa gång du uppgraderar. Processorn är ändå relativt "ny" från 2014 med 4/4 core-thread count, så borde inte vara några större problem prestandamässigt.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A