Köpa BEG Laptop (Ultraportabel) för linux

Permalänk
Medlem

Köpa BEG Laptop (Ultraportabel) för linux

Hej!

Jag försöker hitta en beg Ultraportabel laptop som jag kan köra linux på.
Ska klara att köra lite cad och gimp.
Surfa och skriva mm.

Vad ska jag titta på?
Vill ha en lätt, liten och smidig laptop!
Hyfsat pris!

Förslag mottages!

MVH
W

Permalänk
Medlem

Thinkpad X serien (jag gillar x220)
Hp Elitebook 2560p/2570

Dessa rekommenderar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Thinkpad X serien (jag gillar x220)
Hp Elitebook 2560p/2570

Dessa rekommenderar jag!

Hittade en
Lenovo Thinkpad X220 - i5/4/128SSD/12"/Win10/A2 (Skick nästan ny)
Kan välja till 4gb mine totalt 2500:-
Fanns även docka 350:-
Är det ok pris?

Permalänk
Medlem

Om du avser att köra en dist med en modern Kernel (det vill säga typ vilken som helst) skulle jag bli mycket förvånad om maskinen har grundfunktionell hårdvara som inte lirar. Annat kan det vara med fingeravtrycksläsare, touchscreen och sånt, förstås. Skulle det, mot förmodan, bli problem med t ex nätverskortet är det inte många ändringar som behöver göras för att aktivera proprietära drivrutiner (iwlwifi för Intel-kretsar finns i non-free repot i Debian, t ex).

Så, om det enbart är av kompabilitetsskäl du undrar så tycker jag du kan välja vilken dator du nu gillar och köra på! Men vill du vara 100% säker kan du alltid kolla Desktop-kategorin på Arch Linux wiki.

For the record älskar jag Thinkpads. Den klassiska tegelstensvarianten, alltså. Har en T420 och en T460p.

Edit: Men de är förstås INTE ultraportabla. X220 verkar vara ett jättebra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Hittade en
Lenovo Thinkpad X220 - i5/4/128SSD/12"/Win10/A2 (Skick nästan ny)
Kan välja till 4gb mine totalt 2500:-
Fanns även docka 350:-
Är det ok pris?

Jag tycker det låter lite dyrt, värt det men dyrt. Betalade 400kr för min + 350 (nytt tangentbord) + 600kr (nytt 9 cells batteri), sen plockade jag lite ram och en SSD från saker jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Jag tycker det låter lite dyrt, värt det men dyrt. Betalade 400kr för min + 350 (nytt tangentbord) + 600kr (nytt 9 cells batteri), sen plockade jag lite ram och en SSD från saker jag har.

Okej!
Den kommer med 1 års garanti och ny 128gb SSD
Humm köp eller inte köp...
Måste fundera

Vart hittade du din för 400 spänn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Okej!
Den kommer med 1 års garanti och ny 128gb SSD
Humm köp eller inte köp...
Måste fundera

Vart hittade du din för 400 spänn?

Ebay, hade lite tur - den var defekt genom att tangentbordet kortslöt/inte lät datorn starta upp. Men brukar finnas för runt 1000kr där.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vilken laptop strålar kvalité om den.
Jag återkommer med lite bilder och erfarenheter vid installationen av Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Helt sjukt vilken laptop strålar kvalité om den.
Jag återkommer med lite bilder och erfarenheter vid installationen av Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaa, det blev en X220?

Permalänk
Medlem

Frugan fullkomligt hatar Windows 10 och har försökt med en massa distar på sin Dell XPS 15 9560. Månag distar bootar inte ens och de som gör det funkar sådär. Man måste bland annat göra vissa ändringar i grub för att man ska kunna stänga av/reboota datorn på rätt sätt. Den har dubbla grafikkort (Intel och Nvidia) som är den största orsaken till problemen.

Det är inte bara att hugga en laptop vilken som helst utan att göra efterforskningar hur bra den funkar med Linux. Tror frugan snart ger upp, installera Windows och mår illa. Hon har precis uppdaterat BIOS som ett sista försök.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Jahaa, det blev en X220?

Japp heltsjukt bra dator.....
Resenttion kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Japp heltsjukt bra dator.....
Resenttion kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul! Jag gillar datorn skarpt, dock tröttnade jag på den tråkiga TN panelen så en ny ips panel är påväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Vad kul! Jag gillar datorn skarpt, dock tröttnade jag på den tråkiga TN panelen så en ny ips panel är påväg

Kul vart beställde du den ifrån?
(Har IPS skärm) men ifall min går sönder kan det va bra att veta.
😇

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Kul vart beställde du den ifrån?
(Har IPS skärm) men ifall min går sönder kan det va bra att veta.
😇

Skickades från m.sweclockers.com

Från ebay
http://stores.ebay.com/win0win

Permalänk
Medlem

Hej ...
Jag köpte en laptop för Linux och gjorde det ända rätta - gick till Net On Net och valde inställningen för laptop med längst batteri tid.
Då fick jag fram en Asus med 14 tum skärm med 14 timmar batteri tid för 4000 kr.

Men som du kanske vet så brukar aldrig batteri tiden överensstämma med verkligheter, så efter att raderat Windows 10 och installerat Ubuntu Mate LTS så fick jag 10 timmars batteri tid och är super nöjd.

Så nu när jag använder min Laptop slår jag upp den och surfar och den kan typ stå stand by i hur många dagar som helst.
Hatar alla laptops som har kort batteri tid.

Vill kunna ha med mig den överallt och aldrig behöva ta med ström-adaptern.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Vad kul! Jag gillar datorn skarpt, dock tröttnade jag på den tråkiga TN panelen så en ny ips panel är påväg

Vart av med datorn!
Grabben blev så himla intresserad av den, nu när det snurrar Ubuntu med Enlightenment desktop...
Har nu en HP Elitebook 820 G1 som jag kommit över.
Men jag behöver den till att plugga på!

Gillar den men inte på samma sätt som tegelstens utseendet som Thinkpad

Permalänk
Medlem

Har lyckats tappa min laptop!
Total skrott

Så nu kommer en ny fråga!
Vad för ultraportabel laptop skulle ni köpa om den skulle användas till lite gaming ibland (typ EVE, EQ1, WOW).
Vill ha en ultraportabel laptop med bra prestanda!
Ska användas till 60-70% till att skriva/surfa på (även CAD Inventor) när jag åker buss och tåg.
resten lite gaming
Kanske lite Linux på en partition

Vill ha alla förslag Ny eller beg...

Permalänk
Permalänk

@Wamb66:
Nej. Att brtala 2500 kr för ett 4gb ram-minne är urdåligt. Köp minne separat.