Caesar, settlers osv liknande speltips!

Permalänk
Medlem

Caesar, settlers osv liknande speltips!

Hej!
Jag spelade settlers, Caesar, Civilization och lite såna micromanagement-spel när jag var liten. Tycker det är grymt, gillar inte alls alla jävla skjutarspel, zombies, space och annat trams. Civilization finns ju fortfarande men det är ju mer eller mindre samma skit hela tiden sen första spelet, visst, lite mer byggnader, regler etc men meeh. Dessutom så även om jag gillar att det går långsamt så går det lite väl långsamt ibland i stunder i spelet och lite för hjärndött. Säg att du ska wagea krig emot någon i öst men saknar railroads osv, du försöker tima produktionen i mindre städer med mer basic units medans kanske går på mer kraft på större städer och sen flyttar du produktionen långsamt emot gränsen, känns som mycket click för en ganska basic strategi.

Gillar total-war serien men lite samma sak, nu kanske det är annorlunda med warhammer? Innan var det ju så att typ alla units var mer eller mindre samma oavsett tidsålder, det finns långsamt typ spearmen, pilbågsskyttar och sen kavalleri fast de bytte namn om det var Medieval eller japanskt.

Europa universalis verkar fräckt men kanske lite tungt att sätta sig in i, jag är lite osäker men jag kanske ska göra ett försök.

Oavsett, någon som har något tips :D? Jag gillar också trade-delen men helst så ska den kännas lite balanserad, typ i Colonization så gick ju priset ifrån typ 3 som lägst till 20 som högst och om nu någon betalade 18 för rom då försökte man maximera produktionen av det för man visste ju att det är i princip maxpris, eller cloths eller whatever. Gick någon rafinerad vara för under kanske 10 så kändes det ganska onödigt. Det är ju inte direkt rocket science :D.

Hehe, iaf, om någon nu har orkat läsa mitt inlägg så tar jag tacksamt emot speltips! De får gärna vara 10 år gamla, jag spelar nu Fallout new vegas och det känns inte som jag inte riktigt bryr mig om design, det är nog det mesta grafiska jag sett!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anno 1404 och city:skyline kan jag tipsa om. Grymt kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Stronghold serien kanske?

Permalänk
Medlem

Europa Universalis 4 ("lätt"), Hearts of Iron 3 (micromanage hell men underbart ändå) är två spel jag kan rekommendera. Fördelen med HoI är att det är färdigt, medan EU4 kommer det nya DLC till titt som sätt.

Räkna med att behöva sätta av en vecka eller så för att förstå grunderna i HoI. Gillar du strategiespel med allt byggande i Civ fast med mer djup och mer fokus på själva kriget så kommer du älska HoI.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte Northgard i sommars och även om det är lite lättare strategi så tyckte både jag och min 9-årige son att det var riktigt kul. Du har din lilla vikinga-by och skickar folk att hugga ved, jaga, fiska etc. etc och det gäller att sakta ta över närliggande områden för att till slut vinna mot motståndaren antingen genom att kriga eller att nå något annat förinställt mål (guld, research etc).

Som sagt strategi-light men ibland tycker jag det också är skönt med sånt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Total War-serien kanske, om du tycker att Civ ibland är lite för segt. Jag skulle dock kolla in Civ 5/6 då de där gick ifrån tidigare spel ganska rejält, då du nu endast kan ha en enhet per tile. I Civ 1-4 blev det ju lätt att du stackade 100 enheter på en tile och sen invaderade någon under en eller ett par turns, vilket är ganska hjärndött. Det funkar iaf. inte längre.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk

Europa Universalis 4 är ett av mina absoluta favoritspel genom alla tider (har kört sedan ettan ). Det tar ett tag att sätta sig in i allt - tips kan vara att prova runt själv och sedan kolla lite YouTube som tex Arumba - men när man vet vad man pysslar med är det otroligt belönande!

För att göra spelet kul bör du starta en kampanj med eget mål uppsatt. Ett av mina favoritscenarion är att som Sverige annektera hela Skandinavien, östersjöområdet och brittiska öarna, utrota ryssen och kolonisera nordamerika

Ett annat är som Brandenburg ta över hela tyskromerska riket och bilda Tyskland som nation.

Extra roligt om man är lite historienörd då Paradox lagt stor vikt vid att det ska vara historiskt korrekta namn/skeenden osv.

Rekommenderas varmt! Det gnälls lite över dlc men Dom är värda pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej!
Jag spelade settlers, Caesar, Civilization och lite såna micromanagement-spel när jag var liten. Tycker det är grymt, gillar inte alls alla jävla skjutarspel, zombies, space och annat trams. Civilization finns ju fortfarande men det är ju mer eller mindre samma skit hela tiden sen första spelet, visst, lite mer byggnader, regler etc men meeh. Dessutom så även om jag gillar att det går långsamt så går det lite väl långsamt ibland i stunder i spelet och lite för hjärndött. Säg att du ska wagea krig emot någon i öst men saknar railroads osv, du försöker tima produktionen i mindre städer med mer basic units medans kanske går på mer kraft på större städer och sen flyttar du produktionen långsamt emot gränsen, känns som mycket click för en ganska basic strategi.

Gillar total-war serien men lite samma sak, nu kanske det är annorlunda med warhammer? Innan var det ju så att typ alla units var mer eller mindre samma oavsett tidsålder, det finns långsamt typ spearmen, pilbågsskyttar och sen kavalleri fast de bytte namn om det var Medieval eller japanskt.

Europa universalis verkar fräckt men kanske lite tungt att sätta sig in i, jag är lite osäker men jag kanske ska göra ett försök.

Oavsett, någon som har något tips :D? Jag gillar också trade-delen men helst så ska den kännas lite balanserad, typ i Colonization så gick ju priset ifrån typ 3 som lägst till 20 som högst och om nu någon betalade 18 för rom då försökte man maximera produktionen av det för man visste ju att det är i princip maxpris, eller cloths eller whatever. Gick någon rafinerad vara för under kanske 10 så kändes det ganska onödigt. Det är ju inte direkt rocket science :D.

Hehe, iaf, om någon nu har orkat läsa mitt inlägg så tar jag tacksamt emot speltips! De får gärna vara 10 år gamla, jag spelar nu Fallout new vegas och det känns inte som jag inte riktigt bryr mig om design, det är nog det mesta grafiska jag sett!

Spelade också väldigt mycket settlers när jag var mindre och skulle också uppskatta något liknande spel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Samma här, många timmar spenderades med Settlers på Amigan när det begav sig..
Vill gärna se mer av den typen av strategispel.
Supreme commander kom att bli lite av en favorit långt senare.
Finns det någonting som liknar det nu för tiden månne?

Permalänk
Medlem

@Jongus: Just Settlers är verkligen ett av mina favoritspel genom tiderna. Hoppas också att någon kan rekommendera något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

@koranian: Du kan ju köpa Settlers via gog.com.

Jag installerade t.ex. Settlers II 10th anniversary edition häromdagen, har suttit klistrad vid datorn på kvällarna.
Det enda jag inte gillar med S2 är att man inte kan zooma ut mer, annars är det ju en fullpoängare.

Lirade Settlers II när det släpptes för många år sedan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

För Caesar-liknande är Banished ett måste. Liknande byggconcept, fast med något av ett survivaltema.

Tycker du ska testa EU4. Jag har lirat civ 1-5 men tycker nu Civ mest känns trivialt och trist pga. EU4as större djup. Tar tid att sätta sig in i, men är väl värt det när du har ett antal tiotal timmar, ett par tiotal misslyckade riken, och lite mer erfarenhet i hur det funkar bakom dig

Om du vill ha en mer rafinerad handel kanske Victoria 2 är bättre dock, vilket är ett liknande spel från samma tillverkare som utspelar sig där EU4 slutar (1830-1930 ish), och som har ett lite mer intressant handelssystem där priserna på varor beror på tillgång-efterfrågan. Ända nackdelen är att man inte riktigt hinner med lika mycket på den kortare tidshorisonten (~100 vs ~350 år).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

HoI3 rekommenderas tidigare i tråden , själv fastnade jag totalt i orginal HoI.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Lite likt ovan, Pharaoh va något jag spelade mycket när jag var yngre. Minns att spelet fanns på svenska så va lätt att förstå som pojkspoling

https://www.gog.com/game/pharaoh_cleopatra

Vet att de kan vara drives på de ibland. Såg de för 30sek i somras tror jag.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Spel jag tänker på & gillar är alla Stronghold spelen, Aoe2 & 3 samt Age of Mythology och en gång i tiden kunde jag spela populous the beginning utan problem på min dator.. (Kanske 2005 haha) good times..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ostriv, ett trevligt litet spel om att bygga en by på 1800-talet. Spelet är under utveckling, så alla tänkta funktioner är inte med ännu.

https://ostrivgame.com/home/

https://www.youtube.com/watch?v=pJzARezGBWQ

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

har börjat spela det här spelet som är under utveckling: https://dapperpenguinstudios.itch.io/rise-of-industry

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för knights and merchants !
http://www.knightsandmerchants.net/
går att ladda ner gratis på sidan om man går inte på Kam remake. e folk som gjort det så det ska funka bättre med nyare datorer. har dock inte provat i win 10 själv så lovar inget

Annars gillar jag spelet