Installationskabel, "vanlig" kabel, switch, plintar och farmors bullar. Hjälp tack

Permalänk

Installationskabel, "vanlig" kabel, switch, plintar och farmors bullar. Hjälp tack

Då jag försökt googla mitt problem så blev de flesta svar lite för mkt grekiska för mig.
jag är lekman och under upplärning så klara direktiv uppskattas

Jag bygger ut huset och skall komplettera med dubbla nätverksUTTAG i varje rum (1tv 1nät)
Samt ca 6-8 nätverkskablar för kamera
Så det blir ca 25kablar som skall dras,
ca10 st skall kopplas till en switch för mitt nätverk,
10st st i switch för TV.
6-8 i switch för alla kameror (utomhus, garage,entredörr, barnens spjälsäng mm)

Enl. mitt sökande är det solida kablar jag skall ha, så kallad installationskabel OM jag skall sätta sånt fint RJ45 uttag på väggen.
Till alla POE drivna kameror antar jag jag bara sticker ut sladden ur väggen.

Men i garderoben (hjärtat) där alla kablar kommer så skall jag montera ett litet rack med
switchar och härligheter var tanken. då skall man tydligen INTE ha solida kablar för då "fäster" inte klammern/kontakten.

Finns det uttag som passar vanlig fintråd kablar eller måste jag lära mig hur allt funkar med plintar & dylikt i skåpet innan jag kopplar switchen?

extra info om det spelar in så blir det NAS,UPS,Xbox och allt annat lulllull i samma garderob med kablar direkt till nätswitchen.

Tack på förhand! (och att ni orkade läsa hela vägen hit)

Permalänk
Skrivet av Mike_the_pipe:

Men i garderoben (hjärtat) där alla kablar kommer så skall jag montera ett litet rack med
switchar och härligheter var tanken. då skall man tydligen INTE ha solida kablar för då "fäster" inte klammern/kontakten.

Finns det uttag som passar vanlig fintråd kablar eller måste jag lära mig hur allt funkar med plintar & dylikt i skåpet innan jag kopplar switchen?

Du tänkte sätta RJ45-hanar på kablaget som kommer ut i teknikgarderoben? Don't. Sätt samma kontaktdon där som du sätter i uttagen i rummen och montera uttagen i garderoben i en patchpanel:

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Du tänkte sätta RJ45-hanar på kablaget som kommer ut i teknikgarderoben? Don't. Sätt samma kontaktdon där som du sätter i uttagen i rummen och montera uttagen i garderoben i en patchpanel:
https://www.ahlsell.se/external-assets/STEP_IB_BILD/JPEGlarge800_800/std.lang.all/73/49/5187349.jpg?preset=large

Precis, tänkte sätta vanliga Rj45 på alla kablor som kommer ut där men detta verkar smart!!
Då blir det lite ordning på alla kablar som kommer ut ur väggen
Googlade och såg det fanns sådana man kunde sätta i Rack, kommer blir riktigt ordning & reda då och så kan jag koppla fritt med typ 15cm kablar till mina switchar sen.

Antar det är likadant att koppla dessa kontaktdon som vanlig rj45, färger i rätt ordning och sen nån spacead tång?
Blir kanon!

Är det då Cat6 oskärmad Patchkabel jag skall ha?? (inte installations kabel? )

Edit, de som man köper med värdiga kontaktdon i, dom såg lite värre ut att koppla på baksidan???
Ska klura på om jag löser det, annars blir det sån panel man klickar i färdiga kontaktdon i.
http://www.icc.com/p/994/patch-panel-cat-6-24-port-1-rms#

Permalänk
Skrivet av Mike_the_pipe:

Antar det är likadant att koppla dessa kontaktdon som vanlig rj45, färger i rätt ordning och sen nån spacead tång?

Ungefär. Tången är så spacead att den inte ens är en tång: prylen kallas kroneverktyg och petar ner nätverkskabelns ledare mellan två vassa metallbitar som tränger genom ledarens isolering. De flesta kroneverktyg har likt schweiziska armeknivar fler funktioner, oftast kan de även kapa och skala nätverkskabel.

Skrivet av Mike_the_pipe:

Är det då Cat6 oskärmad Patchkabel jag skall ha?? (inte installations kabel? )

Mellan patchpanel och utrustningen i datagarderoben? Ja. Jag rekommenderar att du köper färdigkontakterad patchkabel om du värdesätter din tid och mentala hälsa.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverket dras på liknade sätt som elen och elinstallatören kan hjälpa dig med det i olika grad, det kan tex vara snyggt att ha samma design på alla uttag så att det inte ser ut som om nätverket är nått "påhäng" du får ju också installera nätverket själv till skillnad från elen men utseendematchade delar kan ju som sagt vara trevligt ändå.
Det viktigaste är nog att du drar mer rör än du från början tror att du har nytta av, tex för nätverksuttag på varje vägg i rummet i de rum där man kan misstänka att man ska ha nån hemelektronik och inte bara på en vägg, förbereda för att kunna sätta accesspunkter i taket på alla rum osv...

Det är ganska billigt att dra tomrör, du behöver ju inte bestycka upp allt direkt men rören kan komma att vara bra, det går ju inte bara att dra datanätverk i dem utan tänk även hemautomation och hembio, multirum musiksystem och liknade.
Ta till ordentligt när det gäller allt som sitter i väggarna för du behöver ju inte ansluta allt elektriskt men det är ju hopplöst att dra nått i väggen när den är färdig, det är däremot oerhört lätt att flytta en patchkabel mellan uttagen på en patchpanel och en switch...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ungefär. Tången är så spacead att den inte ens är en tång: prylen kallas kroneverktyg och petar ner nätverkskabelns ledare mellan två vassa metallbitar som tränger genom ledarens isolering. De flesta kroneverktyg har likt schweiziska armeknivar fler funktioner, oftast kan de även kapa och skala nätverkskabel.
Mellan patchpanel och utrustningen i datagarderoben? Ja. Jag rekommenderar att du köper färdigkontakterad patchkabel om du värdesätter din tid och mentala hälsa.

Kollade lite youtube och det såg rätt enkelt ut med sån där vass tång, får bli en sån panel. Tack för ditt inlägg!

Nae menar all kabel i vägg, det måste bli cat6 oskärmad patchkabel? (förstår inte skillnaden på installationskabel bara)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nätverket dras på liknade sätt som elen och elinstallatören kan hjälpa dig med det i olika grad, det kan tex vara snyggt att ha samma design på alla uttag så att det inte ser ut som om nätverket är nått "påhäng" du får ju också installera nätverket själv till skillnad från elen men utseendematchade delar kan ju som sagt vara trevligt ändå.
Det viktigaste är nog att du drar mer rör än du från början tror att du har nytta av, tex för nätverksuttag på varje vägg i rummet i de rum där man kan misstänka att man ska ha nån hemelektronik och inte bara på en vägg, förbereda för att kunna sätta accesspunkter i taket på alla rum osv...

Det är ganska billigt att dra tomrör, du behöver ju inte bestycka upp allt direkt men rören kan komma att vara bra, det går ju inte bara att dra datanätverk i dem utan tänk även hemautomation och hembio, multirum musiksystem och liknade.
Ta till ordentligt när det gäller allt som sitter i väggarna för du behöver ju inte ansluta allt elektriskt men det är ju hopplöst att dra nått i väggen när den är färdig, det är däremot oerhört lätt att flytta en patchkabel mellan uttagen på en patchpanel och en switch...

Bra input, ska dra 2 extra tomslang till varje rum (drar allt själv elektrikern kopplar bara skåpet)

Dyker alltid upp mer prylar man vill ha på nätet.
Precis börjat leka med smart hem med 😁

Ska köra exxact serien, dom lär ha matchande uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mike_the_pipe:
Patchkabel är just vad det heter, och är de man kopplar mellan t.ex. switch och patchpanel. Dessa är flertrådiga eftersom man klämmer på kontakter direkt på kabeln.
Installationskabel är solid och avslutas i uttag. Det trixiga blir till dina kameror om du ska avsluta dessa i uttag resp. kontakt. Då blir det ju fel i ena änden oavsett vilken kabel du väljer. Det finns i och för sig kontakter som man kan klämma på installationskabel på bl.a. Deltaco, men dessa är som vi säger på skånska, rent mög.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera patch-panel samt väggmonterade uttag med "Keystone-standard". Livet blev så mycket enklare (och billigare) när jag gick över till tool-less Keystone i varje ände. Finns även med HDMI,USB och annat trevligt och inte enbart RJ45.
Malmbergs har fina väggmonterade uttag för Keystone-moduler.
Vit: https://www.malmbergs.com/Products/5118806 vit
Svart: https://www.malmbergs.com/Products/5118805 vilket jag kört med mest.
Jag har köpt mycket av min installationsmateriel av ett bolag som heter Kenable och efter att ha köpt ca 60-70 kablar av olika sorter har jag bara gott att säga om det företaget. Frakttid runt 4 dagar.
Handlat genom eBay så slänger med den länken nedan.
https://www.kenable.co.uk
http://stores.ebay.co.uk/kenable-ltd

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av El_Svanto:

@Mike_the_pipe:
Patchkabel är just vad det heter, och är de man kopplar mellan t.ex. switch och patchpanel. Dessa är flertrådiga eftersom man klämmer på kontakter direkt på kabeln.
Installationskabel är solid och avslutas i uttag. Det trixiga blir till dina kameror om du ska avsluta dessa i uttag resp. kontakt. Då blir det ju fel i ena änden oavsett vilken kabel du väljer. Det finns i och för sig kontakter som man kan klämma på installationskabel på bl.a. Deltaco, men dessa är som vi säger på skånska, rent mög.

Jag klurade lire på det, och dessa kablar kommer ut på så udda ställen att det bara ser konstigt ut med uttag. Ingen fördel att koppla dessa till patchpanel då jag aldrig lär sätta ett tex xbox i taklisten Samt ska några utomhus. Så just till kameror tror jag det blir vanlig nätverksladd? Så sätter jag en dosa i vägg och pressar i en 30cm kringla sen täcklock. För jag lär handla kameror efterhand.. Så byter man täcklocket till sånt med sladduttag när man monterar kameran.
I serviceskåpet får dom helt enkelt stripas upp lite snyggt och gå direkt till en egen switch. Tror det blir så 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Jag skulle rekommendera patch-panel samt väggmonterade uttag med "Keystone-standard". Livet blev så mycket enklare (och billigare) när jag gick över till tool-less Keystone i varje ände. Finns även med HDMI,USB och annat trevligt och inte enbart RJ45.
Malmbergs har fina väggmonterade uttag för Keystone-moduler.
Vit: https://www.malmbergs.com/Products/5118806 vit
Svart: https://www.malmbergs.com/Products/5118805 vilket jag kört med mest.
Jag har köpt mycket av min installationsmateriel av ett bolag som heter Kenable och efter att ha köpt ca 60-70 kablar av olika sorter har jag bara gott att säga om det företaget. Frakttid runt 4 dagar.
Handlat genom eBay så slänger med den länken nedan.
https://www.kenable.co.uk
http://stores.ebay.co.uk/kenable-ltd

Mycket intressant input, första tanken var att äsch jag ska bara ha massa nät ändå så en vanlig färdig patchpanel blir bäst. Men när man googlar på keystone standard så finns ju för högtalare mm. Kan va gutt och få med det också lite strukturerat. Priset för rj45 kontakten man klickar i varierande mellan nån dollar till 4. Nått spec man ska tänka på? Plast lr alu? Cat6 förstår jag dom ska vara godkänt för.

Är detta alternativet verkligen billigare än färdig patchpanel måste undersökas 😁 men det är nice med flexibiliteten verkligen!

Är en stund kvar innan det skall handlas upp 😊
Ska beställa all slang i veckan iaf

Tack alla för er hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_the_pipe:

Mycket intressant input, första tanken var att äsch jag ska bara ha massa nät ändå så en vanlig färdig patchpanel blir bäst. Men när man googlar på keystone standard så finns ju för högtalare mm. Kan va gutt och få med det också lite strukturerat. Priset för rj45 kontakten man klickar i varierande mellan nån dollar till 4. Nått spec man ska tänka på? Plast lr alu? Cat6 förstår jag dom ska vara godkänt för.

Är detta alternativet verkligen billigare än färdig patchpanel måste undersökas 😁 men det är nice med flexibiliteten verkligen!

Är en stund kvar innan det skall handlas upp 😊
Ska beställa all slang i veckan iaf

Tack alla för er hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kör med verktygslösa don typ actassi, lexcom, brandrex kan man ju alltid gömma donet i dosan. Man behöver ju inte sätta en monteringsram. Bara att köra med lite djupare dosor. Då får du även in kamerorna i patchpanelen i skåpet