Stationär dator för VR-utveckling

Permalänk

Stationär dator för VR-utveckling

Hej,

Tänkte skaffa en stationär dator för att utveckla VR på, (förmodligen HTC-vive).

Tyvärr är jag närmast teknikanalfabet när det kommer till datorkomponenter, blev lite överväldigad av hur mycket man behövde ha koll på.

Budgeten tänker jag ligger runt 12-13000. Tror det borde räcka för en hyfsat stark VR-dator? Är det på tok för lite får jag väl kräma på lite mer.

De enda preferenserna jag kommit fram till hittills är:

1070 grafikkort, gärna flera hdmiportar (känns tillräckligt, och representerar priset på 1080 en likvärdig skillnad i prestanda?)
Moderkort med många slots
Vattenkylning

Processor har jag ingen aning om, intel/AMD? helt lost. Tänker att 16GB ram är tillräckligt, finns det något att ta hänsyn till här?

Vilka delar är viktigast för VR-datorn? Och vilka delar kan man kostnadsminimera? Kommer väl i övrigt använda datorn till musikproduktion och videoredigering.

Hoppas ni har tålamod med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkmedstjärtsmisk:

Hej,

Tänkte skaffa en stationär dator för att utveckla VR på, (förmodligen HTC-vive).

Tyvärr är jag närmast teknikanalfabet när det kommer till datorkomponenter, blev lite överväldigad av hur mycket man behövde ha koll på.

Budgeten tänker jag ligger runt 12-13000. Tror det borde räcka för en hyfsat stark VR-dator? Är det på tok för lite får jag väl kräma på lite mer.

De enda preferenserna jag kommit fram till hittills är:

1070 grafikkort, gärna flera hdmiportar (känns tillräckligt, och representerar priset på 1080 en likvärdig skillnad i prestanda?)
Moderkort med många slots
Vattenkylning

Processor har jag ingen aning om, intel/AMD? helt lost. Tänker att 16GB ram är tillräckligt, finns det något att ta hänsyn till här?

Vilka delar är viktigast för VR-datorn? Och vilka delar kan man kostnadsminimera? Kommer väl i övrigt använda datorn till musikproduktion och videoredigering.

Hoppas ni har tålamod med mig!

Jag skulle köra på AMD med en Ryzen 7 1700, 32GB ram, vattenkylning då, och ett 1070. Ca pris 12k. Och då ska hårdiskar, nätagg och diverse till. Så antingen kräma på lite extra eller gå ner till en Ryzen 5 1600X och spara lite pengar där för resterande grejer.

Sitter själv och jobbar med bl.a Maya, ZBrush, och diverse spelmotorer och tycker att jag behöver så många cores/threads jag kan få, samt minst 32GB ram.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem

När du säger moderkort med många slots, menar du för att kunna stödja flera grafikkort, eller för andra kort med lägre bandbredd?

Vad är orsaken till att du vill ha vattenkylning? Luft är billigare för samma prestanda och låter mindre. Med din pressade budget är nog vattenkylning det sista du bör tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var det inte Noctua nh-d15 som presterade lika bra som vattenkylning fast tystare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Var det inte Noctua nh-d15 som presterade lika bra som vattenkylning fast tystare?

Skickades från m.sweclockers.com

Även den är väl egentligen helt onödig så länge det inte ska överklockas. Man kommer väldigt långt med det som skicks med eller en kylare för 2-300 om man köper en processor som inte har en kylare i paketet.
Däremot om man köper en TR4 eller 2066 plattform kanske det kan vara värt att lägga pengar på kylaren trots att man kör standardfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb