Måste använda "Mic boost" för att folk ska höra mig.

Permalänk
Medlem

Måste använda "Mic boost" för att folk ska höra mig.

Hej Sweclockers!

Jag har ett problem med att jag behöver använda Mic boost för att folk i teamspeak/discord/skype ska höra mig. Problemet med Mic boost är att det också bildas ett brus. Detta har jag behövt göra sen jag köpte hörlurarna och har inte kommit på någon bra lösning sen dess.

Just nu har jag:

Qpad Qh-1339
Asus Soundblaster ljudkort

Finns det något bra sätt att få upp nivån på min mikrofon utan att använda Mic boost? Det går självklart att stoppa mikrofonen i munnen, men då kommer problemet med att man andas rakt in i den. Alla tips här uppskattas.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har alltid varit tvungen att köra Mic boost på 20dB av 30dB för att man ska kunna höra mig bra. Oavsett vilket headset jag haft.
Just nu har jag mod mic 5 och mic boost på 20dB
Hade Logitech G403 innan och samma där mic boost på 20dB.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag kanske var lite oklar, detta är inte bara mitt QH-1339 headset som gör, (Det var samma sak med mina QH-90.) Detta är även mitt andra par QH-1339 som gör samma sak.

Skrivet av Zippeer:

Har alltid varit tvungen att köra Mic boost på 20dB av 30dB för att man ska kunna höra mig bra. Oavsett vilket headset jag haft.
Just nu har jag mod mic 5 och mic boost på 20dB
Hade Logitech G403 innan och samma där mic boost på 20dB.

Precis, jag tror det är samma för mig. Frågan är vad det beror på? Nu har jag trots allt ett ljudkort. (Jag hade samma problem när jag inte hade ett ljudkort.)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag kanske var lite oklar, detta är inte bara mitt QH-1339 headset som gör, (Det var samma sak med mina QH-90.) Detta är även mitt andra par QH-1339 som gör samma sak.

Nej, det var nog jag som inte läste ordentligt.
Blir det någon skillnad om du kör med det där USB-ljudkortet? Eller, en vanlig mic-ingång på en annan dator?
Eller om du använder en annan mic på datorn?

(Bara ren felsökning här, sorry om jag verkar jobbig)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Man får inte med det där lilla USB-ljudkortet längre, så det är svårt att säga. Jag har inte heller haft möjlighet att testa det i en annan dator. Det jag har kunnat testa är att köra med eller utan ljudkort, (alltså att koppla in hörlurarna direkt i moderkortets ljudkort.)

Jag vill även igen påpeka att detta inte är ett nytt problem. Jag tycker att jag har haft det såhär sen jag skaffade denna datorn för... 6 år sedan? Det är bara det att när man streamar, eller gör något annat där man spelar in på datorn och inte har voice activation, så får man det störiga mic boost ljudet.

Jag tycker även att jag ofta läser att folk har samma problem som mig, men har inte hittat någon "generell" lösning eller anledning till varför mic ljudet blir så fruktansvärt lågt. På hörlurarna sitter det trots allt en väldigt bra mikrofon, så det "borde" vara bra ljud, (eller högt), ljud.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Gurk: Här har du ett videoexempel på hur det låter när till exempel Nvidia shadowplay spelar in.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Jag är absolut ingen expert här men det där låter som störningar från något elektriskt (tänk nätagg eller liknande). Byt frekvens på mickens inspelning och se om det slutar. Vanlig (?) brusreducering tar bort det, eller om man inte orkar... höj tröskelvärdet för voice activiation.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@MuLLvaD3n: Jag är absolut ingen expert här men det där låter som störningar från något elektriskt (tänk nätagg eller liknande). Byt frekvens på mickens inspelning och se om det slutar. Vanlig (?) brusreducering tar bort det, eller om man inte orkar... höj tröskelvärdet för voice activiation.

Jag ska testa att göra detta. Problemt härstammar ju från att jag behöver använda mic boost. Frågan är varför...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska testa att göra detta. Problemt härstammar ju från att jag behöver använda mic boost. Frågan är varför...

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så enkelt att när du höjer nivåerna höjer du även bruset?
Är micken löstagbar? Sätt den rakt i datorns mickingång och testa för att se om det är fel på den delen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Testa att sätt microfonens volym till 80% eller lägre om du inte redan kör det. Jag kör mic boost +30 och 80% på mikrofonen, kör jag högre än så får jag den typen av brus som du har. Det viktiga verkar vara att inte köra för hög volym på mikrofonen i tillsammans med boost.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Har alltid haft detta problem oavsett mikrofon och ljudkort. Lösningen var en fristående USB mikrofon. USB headsets m.m. verkar fungera bra också, men då är man ju fast med det ofta dåliga ljudet för musik i alla dessa plastiga headsets.