Hjälp med projekt arbete läskbacken! Nybörjare inom programmering!
Hej! Jag håller på med ett projekt arbete för programmering 1 och jag får det inte att fungera som jag vill.
Uppgiften går ut på att jag ska lagra 24 stycken drycker i en vektor, inte en lista.
Jag ska göra en meny med fyra val.
1. Lägg till dryck
2. Visa innehåll
3. Beräkna värde
4. Avsluta
När man lägger till dryck ska det stå: Vilken tryck vill du ha i backen?: Hur många flaskor vill du lägga till?:
Jag vill sen att det ska stå: Du valde att lägga till Ex: 5 st Ex: Fanta i din back. Du har nu 20 platser kvar i backen.
När man sedan klickar på alternativ 2. Visa innehåll så vill jag att det ska skrivas ut vilken läsk som ligger i vilket fack/position.
Jag förstår att det är rätt simpelt för er som är lite mer kunniga och hoppas därför på att kunna få hjälp ifrån er, all hjälp uppskattas!!!
Så här ser min kod ut just nu:
namespace sodacrate
{
class Sodacrate
{
//Skapar vektor med 24 element
private string[] flaskor = new string[24];
private int antal_flaskor = 0; //Håller reda på antal flaskor
//Meny
public void Run()
{
int meny = 0;
//Gör detta
do
{
Console.WriteLine("");
Console.WriteLine("Välj ett alternativ");
Console.WriteLine("1. Lägg till en dryck");
Console.WriteLine("2. Visa innehåll");
Console.WriteLine("3. Beräkna värde");
Console.WriteLine("4. Avsluta program");
meny = int.Parse(Console.ReadLine());
switch (meny)
{
case 1:
add_soda(); //Lägg till läsk
break;
case 2:
print_crate();//Visa innehåll
break;
case 3:
; //Beräkna värde
break;
case 4:
Console.WriteLine("Programmet avslutas!"); // Avsluta program //meny = false; break;?????
break;
default:
Console.WriteLine("Felaktig inmatning");
break;
}
//Medan detta stämmer
} while (meny != 4);
}
public void add_soda() // Lägg till dryck och skriv antal tomma platser //amount_bottles används för att byta ut dryck mot ny dryck
{
Console.WriteLine("Vilken dryck vill du lägga till i backen?: ");
Console.WriteLine("1. Coca Cola");
Console.WriteLine("2. Fanta");
Console.WriteLine("3. julmust");
Console.WriteLine("4. Lättöl");
Console.WriteLine("5. Ramlösa");
switch (Console.ReadLine())
{
case "1":
Console.WriteLine("Coca Cola");
break;
case "2":
Console.WriteLine("Fanta");
break;
case "3":
Console.WriteLine("Julmust");
break;
case "4":
Console.WriteLine("Lättöl");
break;
case "5":
Console.WriteLine("Ramlösa");
break;
default:
Console.WriteLine("Felaktig inmatning");
break;
}
//Nu lagras antal läsk men inte vilken läsk HÄR
Console.Write("Hur många flaskor vill du lägga till?: ");
flaskor[antal_flaskor] = Console.ReadLine();
antal_flaskor++;
}
public void print_crate() //Visa innehåll
{
for (int i = 0; i < flaskor.Count(); i++)
{
if (flaskor.Length > 0)
Console.WriteLine("Fack {0}: {1}", i, flaskor[i]); //Här vill jag skriva ut fack och sedan vilken läsk som är lagrad i den positionen. OCH HÄR
else
Console.WriteLine("Dryckfack {0} är tom.", i);
}
}
/*public int calc_total() //Beräkna backens värde
{
//Tänk på att inte räkna med tomma positioner i vektorn
}*/
}
class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Välkommen till läskbacken!");
//Skapar ett objekt av klassen Sodacrate som heter sodacrate
var sodacrate = new Sodacrate();
sodacrate.Run();
Console.Write("Press any key to continue . . . ");
Console.ReadKey(true);
}
}
}