Går det att byta från 32-bit till 64-bit? (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Går det att byta från 32-bit till 64-bit? (Windows 10)

Hej!

Jag vill formatera och byta från 32-bit till 64-bit. Läste denna sida: https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-...

Undrar därför om det går fortfarande att byta utan att det blir något problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

om datorn stödjer 64bit OS (vilket nästan allt gör idag, om det inte är från järnåldern) så är det inga problem.

Precis som dom har skrivit så kräver det att man installerar om operativsystemet på datorn, och bär därför spara all filer man vill ha kvar på ett annat ställe.

För att veta om det eventuellt är ett problem behöver vi veta exakt vilken hårdvara din dator har.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kolla så din dator stöder 64-bitars, om den gör så får du ladda ned 64-bit ISO och installera om. För att se om du stöder 64 bitars så kan du högerklicka på Den här datorn och välja egenskaper i utforskaren.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar. Jodå min dator kan hantera 64-bit så får väl göra det

Permalänk
Medlem

Måste jag skapa installationsmedia på USB eller skiva och installera om? Det verkar inte gå att ändra via "Uppgradera den här datorn nu" :-/

Permalänk

nepp iso på usb är det som gäller är jag rädd

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag. Tackar