Permalänk
Inaktiv

Telia knackar dörr?

Hej!
Var inte hemma vid tillfället men medans jag var ute här före 8 tiden ca hade det varit en snubbe och knackat på dörren. Övriga familjen öppnade inte då de helst inte skall göra det när jag inte är hemma. När han gick iväg hade de sett att det stod Telia på ryggen.
Håller faktiskt Telia på med sånt här eller är det en bandit som är ute o rekar hus?
Är det en vanligt tillvägagångssätt år 2017 av Telia att knacka dörr för att sälja något?

Permalänk
Medlem

Telia bör väl meddela/ringa innan dom skickar iväg någon, låter fiffigt/scam.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Har du fiber? Annars kan det vara öppen.fiber de tänkte informera om.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Låter skumt,dom brukar väl inte vara ute o knacka dörr ?

Men det som är skummare är att din familj inte får öppna dörren om du inte är hemma ??
Lever ni under hot eller nåt ?

Permalänk
Medlem

Det är fältsäljare som säljer Telias fibertjänster och det är väldigt vanligt. Kan bekräfta detta då jag själv arbetat för Telia. Tror inte du behöver vara orolig för att det är en inbrottstjuv som rekar, finns bra mycket diskretade och enklare sätt att göra det på än att gå runt med Teliakläder och låtsas vara säljare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Telia bör väl meddela/ringa innan dom skickar iväg någon, låter fiffigt/scam.

Brukar företag ringa och förvarna när de har dörrknackare ute för att sälja tjänster? Det har jag aldrig varit med om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan vart om vad som helst egentligen så vi kan inte mer än spekulera, kanske är det för kommande arbete eller installation av något?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BABOON_ASS:

Låter skumt,dom brukar väl inte vara ute o knacka dörr ?

Men det som är skummare är att din familj inte får öppna dörren om du inte är hemma ??
Lever ni under hot eller nåt ?

De får men de vill helst inte, iaf inte för främmande random snubbar. Det är Sverige 2017 vi lever i...

Permalänk
Avstängd

Jo tiden har väl kommit ikapp Telia oxå Krypa för ev nya kunder......otänkbart för några år sedan.

Hursomhelst så bor du i ett område utan fiber så kan det vara troligt. (eftersom Telia har full koll på det)

Sen ska en säljare kunna visa legitimation.

Eftersom tjuvpacket har högsäsong just nu så ska man hursomhelst vara försiktig!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Det är fältsäljare som säljer Telias fibertjänster och det är väldigt vanligt. Kan bekräfta detta då jag själv arbetat för Telia. Tror inte du behöver vara orolig för att det är en inbrottstjuv som rekar, finns bra mycket diskretade och enklare sätt att göra det på än att gå runt med Teliakläder och låtsas vara säljare.

Okej, det kan ju vara så helt klart. Tycker bara det är konstigt av Telia eller av något företag överhuvudtaget att knacka dörr idag. Vad är det för fel info via post... eller all reklam de har på internet? Känns lagom modernt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Jo tiden har väl kommit ikapp Telia oxå Krypa för ev nya kunder......otänkbart för några år sedan.

Hursomhelst så bor du i ett område utan fiber så kan det vara troligt. (eftersom Telia har full koll på det)

Sen ska en säljare kunna visa legitimation.

Eftersom tjuvpacket har högsäsong just nu så ska man hursomhelst vara försiktig!

Jag har fiber via bahnhof. Nätet ägs av en annan aktör dock.

Absolut! Mörka tider stundar och Dunderkarlsson o Blom är seriöst på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Tycker bara det är konstigt av Telia eller av något företag överhuvudtaget att knacka dörr idag. Vad är det för fel info via post... eller all reklam de har på internet? Känns lagom modernt...

Det är inte särskilt svårt att gissa sig till att reklam via post, mail, banners etc. lockar väldigt få nya kunder, medan ett personligt besök dels har ett betydligt bättre genomslag och dels fångar upp de som slaviskt undviker all form av reklam i övrigt. En kombination av flera olika påtryckningar är naturligtvis det allra bästa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Jag har fiber via bahnhof. Nätet ägs av en annan aktör dock.

Absolut! Mörka tider stundar och Dunderkarlsson o Blom är seriöst på G.

Då är det märkligt att en säljare går runt för Telia har järnkoll på var det eventuellt kan finnas en marknad.

Om ni har nån form av fungerande grannsamverkan så sprid det här så fler är uppmärksamma.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Jag har fiber via bahnhof. Nätet ägs av en annan aktör dock.

Absolut! Mörka tider stundar och Dunderkarlsson o Blom är seriöst på G.

Även om nätet inte ägs av Telia så kan de fortfarande leverera tjänster i de flesta stadsnät, så de försöker ändå sälja tjänsterna via dörrknackning. Om det gör dig tryggare så kan du kontakta Telia, det finns dokumenterat vilka områden det pågår dörrknackning i för tillfället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att ringa telia och kolla med dom. Dom borde ha koll på vad deras säljare gör och var dom hör hus.

Minns att telia kom till morsan och farsans kåk för att prata öppen fiber. Men har du redan Bahnhof och nätet ägs av en annan aktör(om inte telia själva?) så verkar det ju skumt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv

Ok, tack för svar. Då vet jag att det inte är helt ovanligt med sådant förfarande. Men fortfarande lite småskumt i min mening. Håller ögonen öppna och öppnar dörren nästa gång om jag är hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

Ett tips är väl att ringa telia och kolla med dom. Dom borde ha koll på vad deras säljare gör och var dom hör hus.

Minns att telia kom till morsan och farsans kåk för att prata öppen fiber. Men har du redan Bahnhof och nätet ägs av en annan aktör(om inte telia själva?) så verkar det ju skumt.

Det är ett öppet stadsnät så i princip kan väl telia sälja sin tjänst via det precis som bahnhof gör. ?? antar jag.
Är dock inte intreserad oavsett, tog bahnhof för deras inställning till user privacy, Telia har jag aldrig tyckt om i mobilsammahang heller och undviker dem helst.

Permalänk
Avstängd

vad svarade Telia när du ringde dom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

vad svarade Telia när du ringde dom?

Först kö som jag inte orkade sitta i, sen stängde de för 5 minuter sen när jag skulle testa igen.
Får testa imorrn.

Permalänk
Avstängd

@anon284015: aha, som vanligt då.