Behöver temporär spellaptop som ska bli ren skoldator senare

Permalänk
Medlem

Behöver temporär spellaptop som ska bli ren skoldator senare

Bakgrunden är att jag flyttat och skulle få ner min stationära men detta har blivit försenat. Jag hade tänkt köpa en laptop att bara ha i skolan då jag använder stationära till allt annat men nu behöver jag något som kan fungera att spela lite på etc tills vidare. Har en 7 år gammal laptop nu som inte är superkul att ens göra skolarbeten på.

Förutom spel så är det enda krävande som den behöver klara av stora bilder, säg 3+ gb som man måste sitta och zooma i in och ut etc. Dessa kraschar på min nuvarande dator

Spelen jag tänkt är WoW, PUBG och lite annat tjaffs. Jag behöver ingen snygg grafik, 60 fps på very low funkar men annars så är det väl 30.

I och med att den ska bli en ren skoldator senare så är vikten viktig samt så är 14 tum eller mindre att föredra, max 15.
Budgeten ligger på 10.000+. Har inte satt någon budget men förväntar mig att jag kommer behöva spendera några tusen över 10.
Begagnad funkar men har kollat runt lite och priserna på begagnade laptops verkar helt galna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Bakgrunden är att jag flyttat och skulle få ner min stationära men detta har blivit försenat. Jag hade tänkt köpa en laptop att bara ha i skolan då jag använder stationära till allt annat men nu behöver jag något som kan fungera att spela lite på etc tills vidare. Har en 7 år gammal laptop nu som inte är superkul att ens göra skolarbeten på.

Förutom spel så är det enda krävande som den behöver klara av stora bilder, säg 3+ gb som man måste sitta och zooma i in och ut etc. Dessa kraschar på min nuvarande dator

Spelen jag tänkt är WoW, PUBG och lite annat tjaffs. Jag behöver ingen snygg grafik, 60 fps på very low funkar men annars så är det väl 30.

I och med att den ska bli en ren skoldator senare så är vikten viktig samt så är 14 tum eller mindre att föredra, max 15.
Budgeten ligger på 10.000+. Har inte satt någon budget men förväntar mig att jag kommer behöva spendera några tusen över 10.
Begagnad funkar men har kollat runt lite och priserna på begagnade laptops verkar helt galna.

Ta en titt på Asus ROG Strix GL5XX serien, kanske något för dig.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt förvånasvärt bra maskiner i den budgeten.
Själv köpte jag en Lenovo Legion y520 som 1050Ti och 7700hq.
denna 7700hq presterar bättre än min 2700k i storburken (som är i sign) och kan säga att det är inga problem alls att spela på den maskinen.
En sådan maskin får man för runt 10000-11000kr. Stoppade själv i lite extra ram så jag har 16GB.

Exempelvis https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s333864730&o=produkt_p...

Men, det finns ett problem. Det du söker finns vad jag kan hitta, ej i 14". utan det är 15.6" som gäller då.
Det finns, enligt prisjakt. Ingen laptop som är under 14" som har en vettig processor och grafikkort för det priset. Känns som något är fel, tycker det borde finnas något men.. vet inte.

När det kommer till vikt har jag lite koll, då det aldrig är något jag tänker på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Bakgrunden är att jag flyttat och skulle få ner min stationära men detta har blivit försenat. Jag hade tänkt köpa en laptop att bara ha i skolan då jag använder stationära till allt annat men nu behöver jag något som kan fungera att spela lite på etc tills vidare. Har en 7 år gammal laptop nu som inte är superkul att ens göra skolarbeten på.

Förutom spel så är det enda krävande som den behöver klara av stora bilder, säg 3+ gb som man måste sitta och zooma i in och ut etc. Dessa kraschar på min nuvarande dator

Spelen jag tänkt är WoW, PUBG och lite annat tjaffs. Jag behöver ingen snygg grafik, 60 fps på very low funkar men annars så är det väl 30.

I och med att den ska bli en ren skoldator senare så är vikten viktig samt så är 14 tum eller mindre att föredra, max 15.
Budgeten ligger på 10.000+. Har inte satt någon budget men förväntar mig att jag kommer behöva spendera några tusen över 10.
Begagnad funkar men har kollat runt lite och priserna på begagnade laptops verkar helt galna.

Jag tycker att du starkt borde överväga att ta en paus från spelandet och sätta igång igen när du fått ner din stationära.

Om du köper en dator som ska klara spelen och sen ska bli skoldator under en mycket längre tid så får du en dator som är mycket sämre för skolan än annars. Exempelvis gällande vikt, ljudvolym, skärm och sånt.

Hur länge dröjer det tills den stationära kommer ner?

Edit: Efter att ha kollat lite så tycker jag faktiskt att jag hittat en som fyller syftet ganska bra, vad tycker du om den här?

https://www.komplett.se/product/926421/gaming/gaming-pc/barba...

Permalänk
Medlem

@anon99339: Har faktiskt spelat extremt lite den senaste tiden, tror jag hunnit med kanske 3 timmar i snitt per vecka de 3 senaste veckorna. Saken är väl att det är kul att hålla lite kontakt med kompisarna borta i hemstaden. Känner inget jättebehov att att bara spela i sig. Har tom en PS4 om det skulle vara så men PC är vad alla kompisar spelar på.

Har fundrat på att vänta, 8th gen är ju här men kommer kanske dröja innan de når Sverige?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

@kazen_90: Har faktiskt spelat extremt lite den senaste tiden, tror jag hunnit med kanske 3 timmar i snitt per vecka de 3 senaste veckorna. Saken är väl att det är kul att hålla lite kontakt med kompisarna borta i hemstaden. Känner inget jättebehov att att bara spela i sig. Har tom en PS4 om det skulle vara så men PC är vad alla kompisar spelar på.

Har fundrat på att vänta, 8th gen är ju här men kommer kanske dröja innan de når Sverige?

Jag tror att H-serien kan dröja ganska länge, vilken är den som skulle lämpa sig bäst i ditt fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något i stil med denna kanske? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4400943
Grafikkortet är väl ingen hit men de flesta spel lär funka på low.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~