Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk
Medlem

Bios ser inte SSD:er

Tjena. Jag uppgraderade nyligen mina komponeter men har behållit mina gamla SSD:er med bland annat min bootdisk. Problemet är dock att mitt bios ser inte någon av dom utom min BD-disk. Jag har prövat att koppla bort alla SATA portar utom min bootdisk och den ser fortfrande inte den. Det märkliga är att jag satte på datorn första gången så märkte den av disken men när jag satte på datorn igen efter att fixat i ordning kablarna så syns den inte längre. Och jag är helt säker på att SSD:en fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket moderkort?
Är portarna aktiverade i ahci läge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en asus b450-f och ja, dom är i AHCI-läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det är en asus b450-f och ja, dom är i AHCI-läge

Testa ställ dem i har för mig det står raid läge spara och byt sen tillbaka till AHCI läge och spara.
Funkar inte det ryck cmos batteriet och vänta 1min och stoppa i igen det brukar lösa de mesta problemen relaterade till att Bios inte hittar saker.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv

BIOS kanske ser dom men listar dom på ett annat ställe än vad du är van vid. En NVMe-disk går som Device, inte som SATA-disk.

Permalänk
Medlem

Jag prövade att ändra till ACHI och dra ut cmos och det fungerade inte. Och mina SSDer är alla SATA, ingen är NVMe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moiz:

Jag prövade att ändra till ACHI och dra ut cmos och det fungerade inte. Och mina SSDer är alla SATA, ingen är NVMe

Strämförsörjningen är ok, du har inte kopplat alla som inte syns till samma strömkabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

En luring är att alla SATA-kontakterna kanske inte är inkopplade. Tror det beror på vilken CPU man använder och att det hänger ihop med hur många PCIe-banor som finns tillgängliga.

Skifta till andra SATA-kontakter på moderkortet så kanske dom poppar upp.

Permalänk
Medlem

Prövade att byta och det fungerade inte heller, prövade bland annat SATA kabeln min BD-läsare är kopplad till (och som BIOS:et ser) och ingenting. Däremot märkte jag av en sak. När jag inte hade någon SATA kabel inkopplad så tog den sig till bios fort men när jag har kopplat någon av min SATA kablar så tar det ett tag innan den tar sig till BIOS, även om det är någon av mina SSD:er

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till att min CPU är en Ryzen 5 3600 om det skulle hjälpa.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många ssder försöker du kioppla in ?
Vilka ssder har du ?
Har du provat dem en och en och en i taget till olika sataportar ?
Har du senaste bios ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 3 SSD:er. 1 är en Toshiba q series pro 128 gb (bootdisken), dom andra är Samsung SSDer. Kommer inte ihåg modellnamen men dom är båda 5 år gamla. Enda är 500 GB, andra 1 TB. Jag har inte prövat att uppdaterat BIOS, ska pröva det

Permalänk
Medlem

Det var så enkelt så enkelt som att uppdatera bios som löste det. Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moiz:

Det var så enkelt så enkelt som att uppdatera bios som löste det. Tack för hjälpen!

Bra att det löste sig

Visa signatur