Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekingare_86:

Här är en fråga i medicinsk teknik jag skulle behöva lite hjälp med:

När vi pratar om röntgen och CT förekommer oftast begreppet kontrast. I dessa sammanhang är det skillnader i attenueringsförmågan hos olika vävnadstyper som man kan ge ett värde och sedan i en bildmatris framställa ett gråskalevärde. När man pratar om kontrast inom MRI är det helt andra saker som ger upphov till skillnader i gråskalevärden. Uppgiften blir nu att försöka beskriva hur man tolkar begreppet konstrast i MR-sammanhang. Den axiella intensiteten för en spinn-eko-sekvens kan beskrivas som:

I(x,y)~ρ(x,y)[1-e^(-TR/T1(x,y))]e^(-TE/T2(x,y))

Där T1 och T2 är relaxationstiderna (vilka?) och TE är "time to echo" and TR är pulsrepetitionen. Protondensiteten betecknas ρ. Oftast hör man att bilden är T1 eller T2 viktad ibland till och med protonviktad. Beskriv nu hur man får kontrast i MRI-bilder och du kan med fördel använda ekvationen ovan. Beskriv och resonera hur man genom att använda TR och TE tar fram en:
T1 - viktad bild
T2 - viktad bild
samt en ρ - viktad bild.

Tack på förhand.

Hehe, du vet att MR-fysik är något av det mest avancerade som vi brukar i dagliga livet va? K-space är magi för de som förstår det men för övriga innebär det något som lämnar ur örat det inte kom in genom inom några minuter, och då jobbar jag ändå med det!

Kontrasten i bilden byggs upp av hur vattenmolekylerna relaxeras efter att ha utsatts för en magnetpuls. Med relaxeras menas det återvänder till den polarisering de får av det statiska magnetfältet (i regel mellan 1,5 och 3 T (sjukt starka saker helt enkelt)). Sen läser man av dessa värden och med hjälp av komplicerad matematik placeras de i en pixelmatris. Tar vi exempelvis en T2-viktad bild så har stillastående vätska väldigt hög signal vilket även fett har medan övriga organ har lite varierande. Vätska i rörelse (blod etc) avger ingen signal då det flyttar sig innan det hinner läsas av. T1-viktad bild går mycket snabbare att avbilda (kortare relaxation) och ger en annan bild med lågsignalerande vätska men fortsatt hög signal från fett.

Sedan finns protondensitet som är ett mellanting.

För att få andra effekter finns exempelvis något som kallas fettsaturation vilket innebär att man sänder in en extra magnetpuls vilket gör att relaxationstiden förändras så att fettet läses av i en fas då det inte har någon signal och blir således då mörkt på bilden.

Så svaret på frågan är att kontrast skapas på olika sätt i en MR-bild. Det går även att modulera ekotider för att få fram sekvenser som ger signal beroende på om vattenmolekylerna kan röra sig fritt eller inte (diffusionsviktad sekvens) och det finns även MR-spektografi då man läser av ämnesinnehållet i något.

Hoppas du hade någon nytta av detta, summan av det hela är att det är svårt att ge ett enkelt svar.

Ska väl tilläggas att jag jobbar med att tolka bilderna, inte räkna ut dem...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilken kurs är det?

Kemi

Skrivet av ANDI:

Är något lufttryck givet? Är det meningen att det ska vara en svår uppgift eller ska man i princip använda något diagram och enkelt omvandla exempelvis massa till substansmängd?

Det borde inte vara en "svår" uppgift. Utan det är en så kallad blandad uppgift vilket ibland kan inbära att man behöver veta saker från tidigare kapitel. Men kan inte i detta fall se vad jag ska göra.
Inget mer är givet än det jag skrev.

Skrivet av oatp1b1:

Basår är väl kemi A eller B? I så fall kan man väl anta att lufttrycket är 1 atm

Tror det är kemi enbart kemi A vi läser. Kan inte minnas att vi pratat om lufttrycket.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ddog:

Kemi

Det borde inte vara en "svår" uppgift. Utan det är en så kallad blandad uppgift vilket ibland kan inbära att man behöver veta saker från tidigare kapitel. Men kan inte i detta fall se vad jag ska göra.
Inget mer är givet än det jag skrev.

Tror det är kemi enbart kemi A vi läser. Kan inte minnas att vi pratat om lufttrycket.

Låter Henrys lag bekant?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrys_lag

Annars kanske det finns en tabell eller diagram någonstans i boken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: tack för din hjälp. Dessvärre har jag inte hört talas om Henry men gjorde som du sa och kollade efter lite tabeller i boken.
Hittade en som skulle kunna vara relevant men vet inte riktigt hur jag ska få ut något av det.
Antar att jag på något sätt ska sätta in det i pV = nRT.

Tabellen säger: Olika gasers löslighet i vatten vid 20*C och totaltrycket 101,3 kPa, utryckt i g/Kg.
Syrgas har i tabellen 0,0434 g/Kg

står också nedan om det gör någon skillnad: Eftersom man har en vattenlösning finns alltid lite vattenånga i gasen.
Med totaltrycket menar man trycket av gasen plus vattnets mättnadstryck som är 2,3 kPa vid 20*C.

Hoppas detta kan få någon av förstå och vilja förklara.
Ska krypa till kojs och ska återgå till uppgiften imorgon. Tack så länge

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Låter Henrys lag bekant?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrys_lag

Annars kanske det finns en tabell eller diagram någonstans i boken.

Ville bara återkoppla och tacka för din uppmärksamhet.
Fick lite tips i skolan idag och lyckades lösa problemet.

Det fanns tydligen ytterligare en tabell i boken som visar hur mycket luft som kan lösa sig i vatten. Där var värdet ca 0,0343 g/Kg.
I och med att vi hade 1 dm^3 = 1 liter = 1Kg så var det bara sen att gångra 0,0343 med 20,9%, alltså 0,0343*0,209 = 8,3 * 10^-3, minns inte om det var siffrorna exakt men om någon annan någonsin skulle få uppgiften så kanske personen hittar hit och ser lösningen.

Tack återigen ni som brydde er och försökte hjälpa till Trevlig kväll!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Avstängd

Undra om jag postar i rätt tråd men jag testar.

Många billiga deodoranter innehåller Aluminum chlorohydrate. Hur påverkar det kroppen? Känns ju inte så jättenyttigt att få i sig aluminium.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska ju inte dricka det. Så vitt jag vet finns inga studier som lyckats påvisa några samband mellan användningen av det ämnet och sjukdomar som Alzheimers eller cancer. Däremot kanske ingenting du bör hälla ut i vattendrag då jag har för mig att aluminiumjoner kletar igen gälarna på fiskar.

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1 Nej men man får väl in det i kroppen via svettporerna? Och ut i vattendragen måste det väl komma efter man duschat?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

@Andreaz1 Nej men man får väl in det i kroppen via svettporerna? Och ut i vattendragen måste det väl komma efter man duschat?

Fast porerna ska ju utsöndra svett, inte ta upp ämnen. Vattnet från duschen går ju inte direkt ut i närmaste sjö hoppas jag utan till ett reningsverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu bumpar jag en 5½ år gammal tråd här med hopp om att få lite hjälp med en uppgift. Känns som att den borde vara simpel och grundläggande för att förstå hela syra-bas kapitlet, men har suttit med den i över en timme nu. Hjälp uppskattas!

Till 5.00 ml av den svaga syran HB+ med pKa = 5.00 sätts 2 ml stark bas. Båda har koncentrationerna 0.100 mol/L. Beräkna pH.

Jag har försökt med Henderson-Hasselbachs lag, men får inte det att fungera. Har försökt skriva upp en jämviktstabell men även det blir fel. Svaret ska bli pH = 4.82.

Lyckades lösa den nu faktiskt! Tror att jag pinsamt nog missade att Henderson-Hasselbach innehåller en logaritm...