Permalänk
Hedersmedlem

Oj, det låter lite hysteriskt
Men om du inte sitter och gnider med frottesockor på en heltäckningsmatta så bör det inte vara några problem, så ha du kvar klipsen på chassiet även när du arbetar med mobot, om sladdlängden tillåter. Du kan även sätta klipsen på ett avledande element (vattenburet). Vitsen med detta är alltså att ta bort chansen för uppladdning medan du håller på med datordelarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Oj, det låter lite hysteriskt
Men om du inte sitter och gnider med frottesockor på en heltäckningsmatta så bör det inte vara några problem, så ha du kvar klipsen på chassiet även när du arbetar med mobot, om sladdlängden tillåter. Du kan även sätta klipsen på ett avledande element (vattenburet). Vitsen med detta är alltså att ta bort chansen för uppladdning medan du håller på med datordelarna.

Ja, jag kanske komplicerar till det hela. Men jag förstår det som att man ska ha samma potential som prylen man arbetar med, i det här fallet ett mobo som ligger utanför chassit.
Chassit och mobot har ju då inte samma potential om jag förstått det korrekt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newtoninja:

Ja, jag kanske komplicerar till det hela. Men jag förstår det som att man ska ha samma potential som prylen man arbetar med, i det här fallet ett mobo som ligger utanför chassit.
Chassit och mobot har ju då inte samma potential om jag förstått det korrekt?

Om du inte håller på med något annat emellan, så ser jag inte att du skulle få detta problem nej. Det är ju mest du som laddar upp dig, inte delarna om de bara ligger där.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Optimala är att ha en ESD-matta att lägga grejerna på. Då har allt samma potential. Men det är lite overkill för ett hemmabygge.

Se bara till att ta i ej ömtåliga delar först (kanten). Armbandet i chassit.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

[klipp] Det är ju mest du som laddar upp dig, inte delarna om de bara ligger där.

Hmm, det har du rätt i.
Mobot kommer att vara helt nytt så den är ju helt "oladdad" så att säga.
Tack för tipset Jalle.

Permalänk
Skrivet av nME:

Optimala är att ha en ESD-matta att lägga grejerna på. Då har allt samma potential. Men det är lite overkill för ett hemmabygge.

Se bara till att ta i ej ömtåliga delar först (kanten). Armbandet i chassit.

Ja ESD-matta är nog overkill.

Jag tar alltid i kanterna och är ytterst försiktig, men när det gäller processorfläkt kan det vara knepigt att balansera moderkortet på kant och jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja ESD-matta är nog overkill.

Jag tar alltid i kanterna och är ytterst försiktig, men när det gäller processorfläkt kan det vara knepigt att balansera moderkortet på kant och jobba.

He, skulle nog inte haft "lite" där".

Men alltså, det räcker att du börjar(!) med att ta i kanterna (nån ledande del, tex backplaten), sen är potentialen utjämnad över hela kortet (och med dig+chassi). Skadar inte att ha klabbet på en ESD-påse, ex den moderkortet kom i, när du jobbar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

He, skulle nog inte haft "lite" där".

Men alltså, det räcker att du börjar(!) med att ta i kanterna (nån ledande del, tex backplaten), sen är potentialen utjämnad över hela kortet (och med dig+chassi). Skadar inte att ha klabbet på en ESD-påse, ex den moderkortet kom i, när du jobbar.

Jag ska tänka på tipsen. Tack igen!

Permalänk
Hjälpsam

Tycker inte att antistatmatta är "overkill".
Säljs för bara 150kr på Kjell & Co.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker inte att antistatmatta är "overkill".
Säljs för bara 150kr på Kjell & Co.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Javisst är det inte en stor kostnad, dock ser jag inte nödvändigheten om man inte är jätteklantig, vilket ju en del är, ingen nämnd och ingen glömd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jalle64:

ingen nämnd och ingen glömd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har i stort sett samma funderingar som Newtonninja men då alltid är jäkligt orolig av mig så frågar jag igen för att få det på det klara.

Har förstått att armbandet ska vara kopplat till chassit när man skruvar fast delarna och kopplar sladdar osv. Men hur ska jag göra när jag jobbar utanför chassit?

Jag ska bygga på golvet (nåt sorts plastgolv) pga. platsbrist. Jag ska montera ram, processor och kylare på mobot innan jag skruvar in det i datorn hade jag tänkt (måste också göra så mtp hur kylaren monteras).

Vart ska jag koppla armbandet till då? Nån okänslig metall på mobot eller fortfarande till chassit? Är det farlig att lägga delarna direkt på golvet?

Skulle verkligen uppskatta er hjälp.

Permalänk
Medlem

@kralloballo du kan koppla in klämman i den väggutaget i dom två små metall klämmorna på sidorna.
då blir den jordad.
och att ha dom på golvet kanske inte är det bästa men för det mesta är det ofarligt jag vet många som lagt sakerna på golvet utan problem fast personligen brukar jag lägga ut tidningspapper där jag ska lägga mina saker

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Tidningspapper är ingen bra idé, kan laddas upp till tiotals eller hundratals volt. Glöm inte att ESD kan vara farligt för elektronik långt innan spänningen är så hög att människor känner av den. Vanligen är komponenterna väl skyddade idag med transientskydd, skyddsdioder, etc, men tidningar är ändå ingen bra idé. Använd en ESD-påse i stället. Påsen som moderkortet kom i är ju tillräckligt stor för att moderkortet ska få plats på det.

Jobbar man på golvet så är det inte mycket mening med just ESD-armbandet. Jag hade försökt jobba i chassit så mycket som möjligt (eller på chassit om utsidan är ledande). En ESD-matta är så att säga "rätt" medod, men inte alla har en sådan.

Diskbänken är också en klassiker. Problemet med diskbänken är att den är för ledande. Det spelar ju ingen roll om man är jordad så länge som urladdningen kan gå fort. Det är just det man vill undvika. ESD-skydd strävar efter att ha så låg potential mellan delarna så möjligt, och med högohmiga kontakter mellan dessa för mild potentialutjämning.

Jag kan fortfarande inte se att armbandet gör någon nytta kopplat till jord i ett eluttag eller element. Om det går att fästa i moderkortet är det en bra idé, eller fortfarande chassit (sakerna ska ju in där ändå så småningom).

Armbandet är som bäst om man faktiskt har en bra och självklar potential (jord) och har ESD-tänk i allmänhet. Men ska man t.ex. sätta ett grafikkort i ett moderkort så skulle jag försöka jämna ut potentialen mellan dessa helt enkelt genom att vidröra båda innan de vidrör varandra. Svårare än så är det egentligen inte.

Alltså: Arbetar du "fritt", långt ifrån någon jord eller chassi, gör dig själv till den centrala nollan för ESD.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

hmm, montera cpu, kylare och ram på mobo.

Bör det göras direkt på golvet, använda esd-påsen som matta, eller lägga allt på chassits sidoplåt? (den som man tar bort) Fast att jobba på sidoplåten kanske blir konstigt om den har annan potential än sjävla chassit.

Kanske nojar alldeles för mycket men samtidigt är jag nyfiken och detta är rätt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

hmm, montera cpu, kylare och ram på mobo.

Bör det göras direkt på golvet, använda esd-påsen som matta, eller lägga allt på chassits sidoplåt? (den som man tar bort) Fast att jobba på sidoplåten kanske blir konstigt om den har annan potential än sjävla chassit.

Kanske nojar alldeles för mycket men samtidigt är jag nyfiken och detta är rätt intressant.

Ja, du nojar för mycket.
Använd ESD-påsen.

Och vad skönt om folk kunde sluta säga att du ska "ansluta dig" till element, eluttag etc..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kralloballo:

Vart ska jag koppla armbandet till då? Nån okänslig metall på mobot eller fortfarande till chassit? Är det farlig att lägga delarna direkt på golvet?

Skulle verkligen uppskatta er hjälp.

Montera det du skall på din moderkortslåda, montera in hdd:n/rna, sätt i mobot skruva fast det och glöm inte distanserna för detsamma, sätt därefter i graffet koppla strömmen och de små start/led kablarna och USB-diton, någon gång emellanåt tar du i chassiet, voilá färdigt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, så om jag har fatta första inlägget rätt så ska man alltså koppla ESD-armbandet till chassit då eller? Men blir inte chassit i sin tur laddat då när man ska montera in moderkortet, så att om man nuddar chassit med moderkortet så blir det skadat?

Och när man plockar ut moderkortet ur kartongen/ESD på sen, behöver man inte vara "ansluten" till något då också eller?

Sista frågan, , när man väl har taget ut moderkortet o lagt det på ESD påsen så behöver man inte vara kopplad någonstans? Eller är det bra att vara ändå?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axxident:

Okej, så om jag har fatta första inlägget rätt så ska man alltså koppla ESD-armbandet till chassit då eller? Men blir inte chassit i sin tur laddat då när man ska montera in moderkortet, så att om man nuddar chassit med moderkortet så blir det skadat?

Och när man plockar ut moderkortet ur kartongen/ESD på sen, behöver man inte vara "ansluten" till något då också eller?

Sista frågan, , när man väl har taget ut moderkortet o lagt det på ESD påsen så behöver man inte vara kopplad någonstans? Eller är det bra att vara ändå?

Fem frågetecken, fem svar:
Ja. Spelar ingen roll (men du kan jorda chassit genom strömkabeln om du vill). Jo, chassit. Chassit. Ja.

...och fem sidor om en sak som besvarades i första posten...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag själv använder aldrig ESD band, endast när jag monterar ihop någon polares dator eller nåt. Då klämmer jag fast den på elementen (vattendriven), så gör dem flesta jag känner också.

Permalänk
Medlem

Du hade lite tid över när du skrev ner denna

ESD säkert ett par som gått nån datautbildning och lärt sig det. (inklusive mig själv)

att du jordar dig själv vid chassit är för att du och dina kompononter ska ha samma spännning..

urladdning sker mellan positiv och negativ kontakt.. lustigt att du inte skrev det.

nej det funkar inte att du går och tar på ett element eller nåt annat .. du måste vara "klämd" på mattan dina kompononter ligger på eller chassit för att ha samma spänning.

Det finns luft på burk som funkar som antistatiskt oxo.. funkar bra lite dyrt dock.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Brukar säkert inte spela någon roll. Men jag brukar alltid klä av mig naken och sedan står jag böjd över chassit och har alltid armbågen/armen vilande mot chassit när jag pillar inne i datorn. Jag vet inte varför, men jag får en känsla av trygghet när jag står naken och pillar i datorn. Fast jag brukar först alltid tafsa så mycket jag bara kan över hela chassit innan jag är där och grejjar. Lite av pervovarning faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Då klämmer jag fast den på elementen (vattendriven), så gör dem flesta jag känner också.

Skulle "alla gör så" vara ett argument för att det är vettigt?

Nej. Att någon på sidan 5 kan komma och snacka om element är ju lite smått fantastiskt. Vi är flera nu som grundligt har gått igenom hur man ska skydda sig och varför. Elementet är en dålig idé. Är det ett "hemmagjort" ESD-armband utan motstånd kan det rent av vara farligt.

För höge Farao nu: Du ska jämna ut potentialen mellan de kort du arbetar med och CHASSIT!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

För höge Farao nu: Du ska jämna ut potentialen mellan de kort du arbetar med och CHASSIT!

LOL!

Håller med! 100%.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjälplös:

Brukar säkert inte spela någon roll. Men jag brukar alltid klä av mig naken och sedan står jag böjd över chassit och har alltid armbågen/armen vilande mot chassit när jag pillar inne i datorn. Jag vet inte varför, men jag får en känsla av trygghet när jag står naken och pillar i datorn. Fast jag brukar först alltid tafsa så mycket jag bara kan över hela chassit innan jag är där och grejjar. Lite av pervovarning faktiskt.

Inte bara pervovarning utan även ren, rituell och mystisk humbug.

Jisses! Kvackandet kring ESD börjar påminna om när pseudovetare och New Age-folk misstolkar in kvantmekanik i sitt geschäft.

Vad är andrahandsvärdet på en ollad CPU?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

jag kanske är lite trög men ska ju snart bygga en dator och jag ska köpa ett esd armband då får jag ta och klura ut hur det ska sitta xD men sen är frågan ska man ha på sig några speciella kläder av nåt material och vilka klädmaterial ska man absolut inte ha på sig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

jag kanske är lite trög men ska ju snart bygga en dator och jag ska köpa ett esd armband då får jag ta och klura ut hur det ska sitta xD men sen är frågan ska man ha på sig några speciella kläder av nåt material och vilka klädmaterial ska man absolut inte ha på sig?

Fleece är väll bland det värsta du kan ha på dig skulle jag tro med tanke på alla stötar man får utav det

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

ESD är så förbannad överhypat.

Har aldrig arbetat med armband, aldrig haft några problem. Suttit i ylletröjor på mattor i tjocksockar och det har funkat ändå. Man behöver ju inte ta på mer ställen än nödvändigt för helskotta.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Rofl, vilket hysteri det var här inne!

Jag har aldrig använt mig utav någon "av jordare", och inga saker har någonsin gått sönder. Smått överdrivet oroliga folk verkar vara, haha.

Permalänk
Medlem

Sjukt löjligt, aldrig använt, nemas problemas.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo